Soldeertin

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 915

Soldeertin

Een korte vraag:

Wat zit er in soldeersel no2?

Op het etiket staat "Soldeersel - soudure - solder" en dus ook no2. Verder is er vermeld dat het kopersoldeer is ("speciale cuivre") en het is van de firma Stoop N.V. (en al enkele jaren oud :) )

Berichten: 281

Re: Soldeertin

Volgens mij is het overgrote deel tin (97%), en een klein beetje koper (3%).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Soldeertin

Sodeertin bestaat als regel uit een mengsel van tin, lood en soms andere metalen. Soms is nog een vloeimiddel als colofonium in de kern van de soldeerdraad toegevoegd.

Voor het solderen van koper zijn er verschillende materialen in de handel. Koperfosforsoldeer heeft als voordeel dat je geen vloeimiddel nodig hebt, maar draad bestaande uit voornamelijk tin met wat koper wordt waarschijnlijk meer gebruikt (in combinatie met een vloeimiddel). Zie bijvoorbeeld hier.

Voor de precieze samenstelling zou ik gewoon contact opnemen met de fabrikant (Stoop N.V. te Vilvoorde, België)
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Soldeertin

Soldeertin bevatte tot 2006 inderdaad (ca 30% dacht ik) lood, maar dit mag van de Europese unie niet meer (RoHS). Er wordt nu vaak een mengsel met bismut gebruikt. Het is voor de hobbyist veel moeilijker om met loodvrije soldeer te werken.

Een van de eisen voor een soldeermengsel is dat het een laag smeltpunt heeft (en dus geen smelttraject met een fasenscheiding). Zo'n mengsel wordt eutectisch genoemd (niet eutactisch).

Berichten: 915

Re: Soldeertin

Kent er iemand een soldeer"tin" die moeilijk metaaldeeltjes afgeeft in een zure, waterige omgeving?

Reageer