Schudden die fles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 109

Schudden die fles

Hallo beste mensen. ik ken het fenomeen al een poosje, maar gister stond ik er eigenlijk pas bij stil. Gister was ik mijn tas aan het pakken om naar het museumplein te gaan en vulde daarom een 2L fles met water. omdat er eerst frisdrank in had gezeten spoelde ik de fles eerst een paar keer om met koud water. na de fles ongeveer over de helft te hebben gevult ging de dop er stevig op en schudde ik de fles een paar keer goed. ik merkte op dat er een soort van vacuüm in de fles was ontstaan door het schudden. ik probeerde dit geintje nog eens in een 1L fles, maar echt veel resultaat gaf dit niet. een 1,5L fles bleek al weer wat beter te werken.

Ik kan maar geen logische verklaring vinden om uit te leggen waarom ik zag wat ik zag.

Heeft het misschien te maken met dat er lucht oplost in het water?

Berichten: 281

Re: Schudden die fles

Zou het niet gewoon zo zijn dat het koude water uit de kraan de lucht in de fles afkoelt, waardoor de druk verlaagd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Schudden die fles

Wat ook zou kunnen is dat kraanwater weinig opgelost zuurstof heeft. Het beetje zuurstof dat in de headspace zit verdeelt zich tussen het water en de lucht. Dat kan onderdruk tot gevolg hebben. Je krijgt er geen vacuum door natuurlijk, maar 20% onderdruk is ook best wat.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Schudden die fles

Het gaat hier inderdaad gewoon om afkoeling van lucht door het koude kraanwater. Doe het zelfde geintje maar eens met lauw water. Dan zul je zien dat de fles niet indeukt. Doe je het zelfde met heet water dan zul je zelfs overdruk waarnemen.

Berichten: 109

Re: Schudden die fles

...waarachtig. heel logisch! :D bedankt!

Berichten: 915

Re: Schudden die fles

Je krijgt er geen vacuum door natuurlijk, maar 20% onderdruk is ook best wat.
Een vacuum is een druk lager dan 1 bar (/atm). Gewoon onderdruk dus.

Jij verwart dit begrip met "absoluut vacuum". (0 bar)

Je krijft dus wél een vacuum. Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Schudden die fles

Beryllium schreef: Je krijgt er geen vacuum door natuurlijk, maar 20% onderdruk is ook best wat.
Een vacuum is een druk lager dan 1 bar (/atm). Gewoon onderdruk dus.

Jij verwart dit begrip met "absoluut vacuum". (0 bar)

Je krijft dus wél een vacuum. Afbeelding
Is dit echt waar? Volgens mij is een vacuum een luchtledige (of vrijwel luchtledige) situatie. Maar het is natuurlijk slechts een kwestie van definitie, de essentie van het verhaal is wel duidelijk. Ik zou echter liever over onderdruk spreken en het woord 'vacuum' reserveren voor situaties met een druk (vrijwel) gelijk aan 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Schudden die fles

Ik was ook uitgegaan van een druk in de buurt van 0 bar als definitie voor 'vacuum'. Bij een druk in de fles van ca. 800 mbar heb je m.i. gewoon onderdruk, geen vacuum...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Schudden die fles

Ik was het in eerste instantie met epiphonix eens, maar begon toch te twijfelen.

Dit vind ik op wiki:
Het woord vacuüm wordt in twee betekenissen gebruikt:

in de (theoretische) natuurkunde: een materievrije ruimte.

in de techniek en de toegepaste wetenschappen: een ruimte met lagere druk dan de druk van de buitenlucht. Een ander woord ervoor is onderdruk. Deze verloopt dan van 0 tot 1 bar ofwel tussen 0 en 100 000 Pa
(zonder punt aan het eind)

En is het Engelse woord voor ´stofzuiger´ niet ´vacuum cleaner´? ;)

Berichten: 365

Re: Schudden die fles

ik wil hier nog aan toe voegen dat de huidige petflessen daar ook makkelijker op reageren. zie regelmatig mensen waarvan de flessen teruggeven worden door de automaat (in de super) en die verbaasd zijn als je dan even de dop los en weer vast draait en dat ie dan wel wordt geaccepteert.

Reageer