Natriumhypochloriet in vijver

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Natriumhypochloriet in vijver

We hebben hier thuis een klein vijvertje met wat plantjes en visjes in. Mijn moeder wou eens goed doen en had een deel kiezelsteentjes gewassen met natriumhypochloriet. Maar ze had die teruggelegd zonder ze eerst af te spoelen. Bijgevolg na enige tijd kwamen onze anders zo schuchtere vissen naar boven en niet in de actiefste vorm. Het eerste plan was water bijvoegen maar dat heeft totaal geen nut bij zo een kleine hoeveelheden ten opzichte van de gehele vijver. Ik heb zo veel mogelijk vissen er uit gehaald en in een bak gezet, de meeste komen maar ik denk dat er voor enkele de hulp toch te laat was.

Maar nu zit ik nog altijd met die natriumhypochloriet in onze vijver. Wat kan ik er aan doen?

Ik laat nog altijd water bijstromen en ik heb een andere tuinslang aangesloten zodat er water weggepompt wordt in de beek. Maar dat is ook niet zo heel economisch.

Ik heb ook wel schrik voor de stenen die mijn moeder rond de vijver heeft gelegd. Deze hangen ook vol met het goedje en eens als het regent zijn de vissen weer naar lucht aan het happen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Natriumhypochloriet in vijver

Ik denk dat waterstofperoxide het minst schadelijk zal zijn voor de vissen en het zuurstofatoom vrijmaken uit het hypochloriet. Het beetje keukenzout wat overblijft lijkt mij al wat minder schadelijk voor de vissen.

H2O2 + NaOCl -> NaCl + H2O + O2

Ik vraag me alleen af of dit effectief werkt in een grote vijver.

Berichten: 28

Re: Natriumhypochloriet in vijver

Ik vind het wat te riscant. H2O2 is in zijn vorm nogal bijtend.

Misschien is gewoon verder draineeren en de planten hun werk laten doen het beste.

Men kan beetje per beetje H2O2 toevoegen . En dan nog twijfel ik of bovenstaande reactie opgaat in ``vijverwater`` ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Natriumhypochloriet in vijver

wat is de pH van het huidige water?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Natriumhypochloriet in vijver

Of je moet eerst alle vissen evacueren en de boel dán met waterstofperoxide spoelen. De enige andere oplossing die ik kan bedenken is azijnzuur of natriumacetaat eringooien, maar ik weet ten eerste niet of het werkt, en ten tweede niet of de vissen daar wel zoveel gelukkiger van worden :P

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Natriumhypochloriet in vijver

Over welke hoeveelheden aan hypochloriet spreken we? Gaat het hier over liters, of spreken we van hooguit enkele 10 tallen ml , en op welk totaal vijvervolume gaat het hier?

Ik denk dat het continue bijvullen en aflaten van water (eventueel de truc met peroxide) het beste resultaat zal geven.(althans voor de vissen te laten overleven.)

ik zou durven stellen dat verdunning het meest aangewezen is in plaats van al die chemische toevoegingen als acetaat en azijnzuur.

gr,

PATRICK VDA

Berichten: 3.145

Re: Natriumhypochloriet in vijver

Die truc met waterstofperoxide werkt inderdaad, maar een overmaat is natuurlijk weer net zo slecht. Als je niet weet om hoeveel hypochloriet het gaat, dan is dat toch een gevaarlijke toestand. Ik zou de vissen gewoon een tijdje uit het water halen en een weekje wachten. Dan is alle hypochloriet wel verdwenen, het is nl. instabiel en ontleedt vrij snel onder invloed van zonlicht tot chloride en zuurstof. Op een echt heldere zonnige dag kan het zelfs binnen een dag gedaan zijn met de hypochloriet. Er blijft dan natuurlijk nog wel zout achter en in die chloorbleek zitten veelal ook allerlei parfums en stoffen om de vloeistof dikker/visceuzer te maken. Hoe schadelijk die stoffen zijn weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Natriumhypochloriet in vijver

patrickvda schreef: Over welke hoeveelheden aan  hypochloriet spreken we? Gaat het hier over liters, of spreken we van hooguit enkele 10 tallen ml , en op welk totaal vijvervolume gaat  het hier?
Dit zou ik ook wel willen weten.

Hypochloriet is de pest voor vissen. Mijn ervaring (aquarium) is dat hypochloriet (of eigenlijk bleekwater) op een of andere manier ook nog hardnekkig hecht aan de stenen. Ik betwijfel of je het met spoelen van je vijverwater afdoende weg krijgt.

Ik zou zelf de stenen er weer uithalen en in water uitkoken (als dat doenlijk is voor wat betreft het volume stenen) of een tijdje in water zetten en behandelen met waterstofperoxide of sulfiet. Daarna weer goed met water afspoelen.

Daarnaast is het dán wél zinvol om het water in je vijver (grotendeels, niet helemaal ! ) te verversen.

Berichten: 37

Re: Natriumhypochloriet in vijver

Het is geen al te grote vijver. Mijn vader zegt dat het 1000liter is, en dat lijkt mij al veel. De hoeveelheden die erin zijn gekomen, daar heb ik geen idee van, het zal wel om enkele milliliters gaan. Maar aangezien op een 2 uurtjes alle vissen onwel waren en er toch al 3 het leven gelaten hebben (de kleintjes eerst), kan je wel stellen dat het straf spul is.

De stenen er terug uithalen is onbegonnen werk. Het gaat hier over kiezelsteentjes en ze liggen een beetje overal, ze zijn wel wat witter dan de rest maar dan nog.

De vissen zitten nu apart in een bak, ik kan nog wat verversen. En als jullie mij zekerheid kunnen geven over waterstofperoxide dan kan ik daar maandag eens voor gaan kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Natriumhypochloriet in vijver

Het lijkt mij stug dat na een dag openlucht er nog chloor of anderszins is aan te tonen in die vijver... kun je niet ff flink beluchten(compressor?) of rondpompen?

Gaan klooien met weer andere chemicaliën moet je niet doen.

Berichten: 37

Re: Natriumhypochloriet in vijver

Het lijkt allemaal weer in orde te zijn. Ik heb de vissen al terug gezet en het ziet er goed uit. Ik heb ook een andere vis zien zwemmen die ik niet heb kunnen vangen en in de bak zetten. Het dodental is op 3 kleine vissen en enkele kikkervisjes gebleven, denk ik.

Reageer