Springen naar inhoud

Zwavelzuur destructie

• Log in om te kunnen reageren

Chemistry_CF

Chemistry_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2009 - 13:04

Hay mede forums,
Ik ben best nieuw hier en weet niet hoe het alles hier gaat. Ik werk sinds kort in een chemische analytische lab waar er stikstof,kalium en fosfaat bepaalt wordt in koeienmest. Er wordt tussen de 4 en 6 gram koeimest gepipeteerd in destructie buizen (soort van reageer buizen) waarna er geconcentreerd zwavelzuur, waterstofperoxide en kopersulfaat (katalysator) aan toegevoegd wordt. Dit alles wordt gekookt op ongeveer 385 graden. Wat ik me afvroeg is welke reacties er allemaal er optreden bij het toevoegen van al die stoffen? En hoe kan je aan de hand daarvan de hoeveelheid stikstof, kalium en fosfaat berekenen in de volume?? [e=mc2]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 mei 2009 - 14:34

Wat er uiteindelijk gebeurt is dat alle organisch gebonden stikstof en fosfor als nitraat en fosfaat in je oplossing gaan zitten. Je maakt ze dus vrij van de organische resten, door ze met zwavelzuur en waterstofperoxide (piranha-oplossing in wezen maar minder geconcentreerd) helemaal kapot te oxideren.

Chemistry_CF

Chemistry_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2009 - 18:12

Bedankt voor je uitleg!!

enzob

enzob

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2010 - 14:15

Wat er uiteindelijk gebeurt is dat alle organisch gebonden stikstof en fosfor als nitraat en fosfaat in je oplossing gaan zitten. Je maakt ze dus vrij van de organische resten, door ze met zwavelzuur en waterstofperoxide (piranha-oplossing in wezen maar minder geconcentreerd) helemaal kapot te oxideren.

Volgens mij wordt alle stikstof omgezet in ammonium stikstof.

Enzo.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 april 2010 - 17:18

Dat is ook zo.

De oplossing wordt daarna basisch gemaakt en de ammoniak wordt overgedestileerd. Dat gaat niet met nitraat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures