Springen naar inhoud

epoxy gieten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ronald motta

    ronald motta


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2009 - 15:02

Als beeldend kunstenaar ben ik met een project bezig. Hierbij wil ik een massie blok epoxy gieten van bxhxd van 120x106x48 cm. De epoxy moet gegoten worden over een schuim vorm (of ander materiaal) welke na het uitharden en uit gehaald moet worden. Zodat een negatieve rest vorm in de epoxy achter blijft.
Heeft iemand een advies of zo dik epoxy gegoten kan worden en zo ja welke procedure moet ik volgen.

Dank,

Ronald Motta

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2009 - 15:23

Punt één ik ben geen specialist:
- Met dat soort afmetingen heb je te maken met een enorme krimp van je materiaal.
- Schuim verwijderen uit een mal is monnikenwerk of oplossen in aceton (PS)
- Beter een positief maken van was of klei?
- Wordt een duur grapje met epoxy.
- Beter een mal maken met polyester/glasvezel?

#3

Jooken

    Jooken


  • >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 19:41

Ik heb vroeger eens een klein blokje epoxy moeten gieten (5 op 5 op 5 cm). Het grootse probleem was het verwijderen van de luchtbellen. Door het mengen van hars en harder zitten er altijd wel luchtbellen in, die komen er moeilijk uit omdat het mengsel snel visceus wordt. Ik kon die er nog uitkrijgen door het blokje te laten harden in een vacuümexciccator. Dat zie ik niet zo gebeuren met een blok van bijna 1 m3 (tenzij een aangepaste installatie ter beschikking is.)

#4

Thionyl

    Thionyl


  • >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 20:34

Bellen kun je behoorlijk verwijderen door langzaam te gieten over een plaatje rvs. En vacuum heb ik ook in verschillende situaties toegepast.

Nu heb ik best wel veel epoxy-ervaring en ook zelfs wat last van epoxy-allergie, maar zo'n groot blok zie ik niet zitten en wel om verschillende redenen.
1 Probeer zoveel epoxy maar een echt homogeen te krijgen.
2 De warmte-ontwikkeling.

En de redenen van Echtepino komen daar nog bij.

Maar de situatie is me ook niet helemaal duidelijk,moet het echt zo groot zijn en moet het persé epoxy zijn? En gieten over een schuimvorm? Denk je dat dat daar blijft zitten?

Er zijn talloze manieren om neg. vormen te maken en ook meerdere soorten transparante giet-plastics.

#5

AeoN909

    AeoN909


  • >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2009 - 11:10

Een epoxy lijkt me hier niet echt geschikt voor, zoals boven al was vermeld is het een exotherme reachtie waardoor je bij deze afmetingen een heel mooi bruin verbrand blok overhoud.

Verder vergeelt een epoxy zeer snel bij blootstelling aan licht. Kan me niet indenken dat dit de bedoeling is.

@ hierboven, als je mechanisch mengt en dit over giet in een andere emmer dit weer mengt is homogeniteit niet zo'n probleem.





Edit. aanvulling.

Veranderd door AeoN909, 08 mei 2009 - 11:13






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures