loodbepalingen veen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

loodbepalingen veen

Ik heb analyseresultaten van loodbepalingen waarbij het lab als minimale detectiewaarden 6,9ppm heeft. Ik heb als maximale norm 0,3 staan.

welke bepaling zal lood kunnen bepalen met een minimale detectiegrens van 0,1ppm?

HPLC?

En bij welke labs zal die bepaling uitgevoerd kunnen worden?

alvast bedankt

Barry
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.490

Re: loodbepalingen veen

icp-ms?

Berichten: 281

Re: loodbepalingen veen

Wellicht met een ICP, maar ik vrees dat je deze niet gauw tot beschikking hebt.

Edit: Tequila boy was me net even te snel af :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: loodbepalingen veen

Met ppm bedoel je mg/kg droge stof?

Als dat zo is dan is die 6,9 een normale rapportagegrens in de milieuwereld. Zelfs eerder aan de lage kant dan aan de hoge kant.

Het probleem om lager te komen zit niet zozeer in het meetinstrument, maar in de voorbehandeling, de destructie met koningswater, en in het watergehalte in het monster. Dit laatste is voor veen altijd erg hoog.

Het is vrijwel niet mogelijk om in de voorbehandeling nog 'iets te winnen', voor wat betreft rapportagegrens.

Ik ben bang dat die 0,3 onrealistisch is, gezien de huidige stand der techniek.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: loodbepalingen veen

6,9 ppm aan de lage kant?

Als overheid stellen wij eisen aan lozingen op rioleringen t.a.v zware metalen. Voor lood geldt een minimale norm tot 0,5 ppm.

Voor lozingen op oppervlaktewater (dus niet naar een waterzuivering) is dit zelfs 0,53 ppb.

Dit bepaald volgens de norm NEN6966 en NEN6966/C1.

Ontsluiting volgens NEN_EN_ISO 15587-1 en NEN 6961.

Die lage waarden moeten dus bepaald kunnen worden. Ik weet niet volgens welke methode uit de NEN.

Berichten: 10

Re: loodbepalingen veen

Misschien is EDP-XRF een optie? Bijna geen voorbewerking nodig (misschien alleen drogen monster).

Weet van Spectro Xepos (http://www.spectro.com/pages/e/p010503.htm?) welke een LOD opgeven van 0,5 ppm (in droge stof).

Berichten: 541

Re: loodbepalingen veen

Dit moet kunnen met de AAS. Op de poster hier staat dat je moet meten tussen de 0,1mg/l en 0,8 mg/l

Berichten: 281

Re: loodbepalingen veen

Dit moet kunnen met de AAS. Op de poster hier staat dat je moet meten tussen de 0,1mg/l en 0,8 mg/l
Geldt dat voor de flame AAS of graphite oven?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: loodbepalingen veen

Echtepino schreef: 6,9 ppm aan de lage kant?

Als overheid stellen wij eisen aan lozingen op rioleringen t.a.v zware metalen. Voor lood geldt een minimale norm tot 0,5 ppm.

Voor lozingen op oppervlaktewater (dus niet naar een waterzuivering) is dit zelfs 0,53 ppb.

Dit bepaald volgens de norm NEN6966 en NEN6966/C1.

Ontsluiting volgens NEN_EN_ISO 15587-1 en NEN 6961.

Die lage waarden moeten dus bepaald kunnen worden. Ik weet niet volgens welke methode uit de NEN.
Dit klopt echtepino, maar jij hebt het over water...

ArcherBarry heeft het over veen. 8-)

Grond dus, en nog een zware ook, met een matrix effect waar je U tegen zegt. Voor veen is 6,9 ppm echt laag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: loodbepalingen veen

Als 6,9 voor veen de absolute bodum grens is dan weet ik meer dan voldoende. Niet toepasbaar in voedingsmiddelen. Willen wij daar op komen dan moet een maximale gehalte van 0,3 ppm UITERLIJK gehandhaafd worden en dus een detectiegrens daaronder.

bedankt voor jullie commentaar.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: loodbepalingen veen

ArcherBarry, je kunt de methode die volgens de regelgeving moet worden toegepast voor veen niet zomaar vergelijken of toepassen voor voedingsmiddelen, ook de rapportagegrenzen niet.

Bij grond, met name het organisch-stofrijke veen spelen, voor wat betreft de destructie, andere problemen dan bij voedingsmiddelen. Bij grond gelden regels voor de verhouding massa analysemonster/volume koningswater en de hoeveelheid organische stof in het te destrueren analysemonster. De NEN die hierbij wordt toegepast is niet geschikt voor voedingsmiddelen. Daar zal vast een aparte NEN voor zijn.

Ik ben geen expert in analyses van voedingsmiddelen, maar ik denk dat jouw conclusie te ´kort door de bocht´ is.

;)

Berichten: 1.490

Re: loodbepalingen veen

De NEN die hierbij wordt toegepast is niet geschikt voor voedingsmiddelen. Daar zal vast een aparte NEN voor zijn.
Er is jammer genoeg geen NEN voorschrift voor de analyse van voedingsmiddelen met ICP-MS 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: loodbepalingen veen

NEN-EN-ISO 11212-3 gaat over de bepaling van lood in zetmeel en zetmeelproducten.

Ik kan de aantoonbaarheidsgrens niet vinden. Die staat niet in de samenvatting op www.nen.nl en ik heb deze norm zelf niet in mijn bezit.

Berichten: 541

Re: loodbepalingen veen

Flame AAS

Reageer