[scheikunde] analiseren zouten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] analiseren zouten

Op school heb ik een PTA.

Het werkt als volgt: ik heb vijf zouten in afzonderlijke potjes. op de potjes zit geen etiket.

het zijn de volgende zouten:

1. koper (II) sulfaat

2. bariumchloride

3. koper (II) oxide

4. natriumhydroxide

5. natriumcarbonaat

Om erachter te komen wat voor zouten het zijn, mag ik gebruik maken van PH-papier, een oplosbaarheidstabel en de volgende zouten:

Bariumnitraat

Calciumsulfaat

Calciumchloride

Koper(II)sulfaat

Natriumcarbonaat

Bariumchloride

Koper(II)oxide

Natriumhydroxide

Kaliumbromide

Magnesiumchloride

Magnesiumsulfaat

Kaliumjodide

Calciumnitraat

Calciumhydroxide

Ammoniumchloride

Natriumchloride

Kaliumnitraat

Ik moet aan de hand van PH-metingen en neerslagreacties erachter komen welke zouten er in de potjes zitten.

Wie zou mij kunnen helpen hiermee?

Mvg,

Labtecpower.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] analiseren zouten

Hoi, we maken hier jouw huiswerk niet. We helpen je alleen op weg.

Heb je enig idee hoe je de zouten die je erbij krijgt zou kunnen gebruiken? Kun je eens iets proberen op te schrijven zoals "ik doe X en zie Y. Nu concludeer ik dat Z". Dan kunnen we je daarmee verder helpen.

Berichten: 281

Re: [scheikunde] analiseren zouten

In je Binas staat een tabel (45a volgens mij) welke zouten slecht oplossen en dus neerslaan. Daarmee moet je al een heel stuk verder komen.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] analiseren zouten

Om te beginnen zou ik het Natriumhydroxide kunnen zoeken met het PH-papier.

Ik zit dan met het probleem dat het Natriumcarbonaat ook basisch is.

de bariumchloride tackel ik door er calciumsulfaat aan toe te voegen zodat de barium neerslaat als bariumsulfaat en de calcium oplost in water als caliumchloride.

ik kan het koper(II)sulfaat een neerslagreactie laten doen met bariumchloride, want de barium slaat neer met het zwavelion in de vorm van het slecht oplosbare bariumsulfaat.

het koper(II)oxide herken ik omdat het zwart is, dus dat zou in theorie niet zo moeilijk moeten zijn.

over het natriumhydroxide en het natriumcarbonaat ben ik nog niet helemaal uit, dus daar ga ik nog even achteraan.

het was niet mijn bedoeling om anderen mijn huiswerk te laten maken, ik wou

alleen wat tips. sorry rwwh!

@FrankB: achter in mijn scheikundeboek heb ik ook een oplosbaarheidstabel.

de Binas heb ik niet. in ieder geval bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] analiseren zouten

Tip: kijk nog eens naar de kleuren

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] analiseren zouten

labtecpower schreef: Om te beginnen zou ik het Natriumhydroxide kunnen zoeken met het PH-papier.

Ik zit dan met het probleem dat het Natriumcarbonaat ook basisch is.

de bariumchloride tackel ik door er calciumsulfaat aan toe te voegen zodat de barium neerslaat als bariumsulfaat en de calcium oplost in water als caliumchloride.

ik kan het koper(II)sulfaat een neerslagreactie laten doen met bariumchloride, want de barium slaat neer met het zwavelion in de vorm van het slecht oplosbare bariumsulfaat.

het koper(II)oxide herken ik omdat het zwart is, dus dat zou in theorie niet zo moeilijk moeten zijn.

over het natriumhydroxide en het natriumcarbonaat ben ik nog niet helemaal uit, dus daar ga ik nog even achteraan.

het was niet mijn bedoeling om anderen mijn huiswerk te laten maken, ik wou

alleen wat tips. sorry rwwh!

@FrankB: achter in mijn scheikundeboek heb ik ook een oplosbaarheidstabel.

de Binas heb ik niet. in ieder geval bedankt voor de tip!
Calciumsulfaat raad ik je niet aan, bariumsulfaat is namelijk niet de enige neerslag die je samen met de stoffen in de potjes kan krijgen. En nog een tipje: koolzuurgas in cola.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] analiseren zouten

Pas op met je termen: sulfaat is geen "zwavelion".

De meeste van je suggesties zijn juist. Als je nog een idee krijgt voor het uit elkaar houden van natriumhydroxide en natriumcarbonaat dan ben je een heel eind! Wat voor een pH papier heb je?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] analiseren zouten

Ik dacht met lakmoes. zal het nog even navragen aan de leraar.

@rwwh: in een sulfaat zit toch een zwavelion? of zit ik hier nu fouten te maken...

Berichten: 66

Re: [scheikunde] analiseren zouten

Er zit idd wel een zwavelatoom in het sulfaat-ion, maar sulfaat is een samengesteld ion. Kijk maar even goed in je boek, zoeken op "samengestelde ionen".

Berichten: 14

Re: [scheikunde] analiseren zouten

ik heb het volgende uitgewerkt:

* Los uit alle vijf potjes een spatelpuntje zout op in een reageerbuisje met water.

* Doe in elk reageerbuisje een stukje PH-papier. Er zullen twee stukjes PH-papier blauw worden. Pik die reageerbuisjes er uit en noteer uit welke potjes die kwamen.

Dit zijn de Natriumhydroxide en de Natriumcarbonaat.

* Kijk nu naar de kleuren. Als er een zwart, slecht oplosbaar zout tussen zit, haal die er tussenuit. Dit is Koper(II)oxide.

Een blauwig zout is waarschijnlijk Koper(II)sulfaat, dit kun je testen door er een druppel Bariumchlorideoplossing aan toe te voegen. Zie je neerslag? dan is het zeker Koper(II)sulfaat.

* Maak een oplossing van het overgebleven zout. Doe hier een druppel Koper(II)sulfaatoplossing aan toe. Als je neerslag ziet is het onbekende zout bariumchloride.

*maak van de twee zouten die aan het begin blauw reageerden met het PH-

papier weer een oplossing.

*voeg aan allebei een drupje Bariumchlorideoplossing toe. Er ontstaat in een van de buisjes neerslag. Dit is natriumcarbonaat. Het buisje zonder neerslag is natriumhydroxide.

Wie zou willen controleren of dit klopt?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] analiseren zouten

Ziet er goed uit. Afbeelding Ik vind het knap dat je alleen met de onbekende stoffen toch een oplossing voor je probleem hebt weten te vormen.

Reageer