vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 110

vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Voor vriezers wordt een optimale omgevingstemperatuur beschreven. Wat is de consequentie wanneer deze bv minimaal 10 graden en maxmaal 30 graden is, maar de vriezer in een ruimte van 0 graden, of > 30 graden komt te staan. Verbruikt hij dan meer stroom, of gaat hij kapot?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Mijn gok is dat boven de 30graden het warmtelek van de vriezer te groot wordt, waardoor hij erg veel stroom moet verbruiken, op een gegeven moment zal hij niet meer kunnen koelen dan het warmtelek, dus zal er een evenwicht ontstaan. Met buitentemperaturen hierboven zal de temperatuur in de vriezer dus ook oplopen.

Bij de benedentemperatuur denk ik dat het te maken heeft met de efficientie waarmee het gas uitzet in de diepvries (wat gebruikt wordt om te koelen).

Maar da's een wilde gok...
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

De vraag is betrekkelijk eenvoudig voor te hoge omgevingstemperaturen: De condensor van een koel-of vriesapparaat is qua capaciteit berekend om de warmte af te voeren die door de isolatie de kast kan binnenkomen, plus de warmte die door de compressormotor wordt geproduceerd. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer warmte afgevoerd moet worden, maar ook hoe langer de compressor moet draaien, dus hoe warmer die weer wordt. Op een goed moment wordt een grens bereikt, en zal de temperatuur in de vriezer gaan stijgen.

Verder zou door dit alles de temperatuur van het koelgas na de compressor steeds dichter bij de kritieke temperatuur kunnen komen, d.w.z. de temperatuur waarbij het koelmiddel niet meer vloeibaar is te maken. Dan houdt de koelende werking gewoon op, want als het niet meer vloeibaar kan worden, kan het ook niet meer verdampen.

Het omgekeerde geval, een te koude omgeving, is koeltechnisch gezien geen probleem, tenzij de omgevingstemperatuur daalt onder de gewenste temperatuur in het apparaat. Er kunnen wel twee andere problemen ontstaan. Ten eerste het geval van koel-vriescombinaties, of koelkasten met een vriesvak: Deze gebruiken, om te koelen, de "overschot-koude" van het vriesvak om het warmere gedeelte van de combi te koelen. Als de compressor minder vaak draait, zal warmte uit het koelgedeelte naar het vriesgedeelte trekken. Deze warmte wordt niet door het systeem naar buiten gevoerd (de compressor draait niet of te weinig), maar door de spullen in het vriesgedeelte opgenomen. Het regelsysteem is er gewoon niet op berekend, en je kunt geen -18 in je vriesvak handhaven. Ten tweede zou er in te koude omstandigheden condens en andere ellende op de elektronica van je koelapparaat kunnen ontstaan. Hierdoor kan het apparaat kapot gaan. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

@ JvdV Naast het geval van een koelvriescombinaties dat je zopas besproken hebt, is er toch ook een door persoonlijke ervaring bewezen probleem met een echte diepvriezer die in een te koude omgeving stond (onder nul C). Ik heb dit probleem ook reeds van anderen gehoord.

Alles wat er in zat moest weggeworpen worden wegens ontdooid, alhoewel de freezer motor nog draaide . Na opwarming vh lokaal koelde de diepvriezer terug normaal.

Kan je dat verklaren? En zou het probleem zich ook voordoen als de temperatuur in het lokaal bvb -20°C was ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Naast het geval van een koelvriescombinaties dat je zopas besproken hebt, is er toch ook een door persoonlijke ervaring bewezen probleem met een echte diepvriezer die in een te koude omgeving stond (onder nul C).
:P

Ik heb zelf een vriezer in een onverwarmde schuur staan, waar het 's winters regelmatig vriest. Al 12 jaar, ook in de koudste winters, nog nooit last gehad.

Je motor draaide nog. Toch ontdooide de inhoud van de vriezer. Dat betekent dat er in de verdamper geen koelmiddel meer verdampte (en daarmee warmte onttrok aan de inhoud) of dat er in de condensor geen koelmiddel meer condenseerde (en daarmee warmte aan de omgeving afstond), of dat het koelmiddel niet meer circuleerde, waardoor noch verdamping binnen, noch condensatie buiten kan optreden.

Draaide de motor gewoon door tijdens de ontdooiing, of bedoel je dat de motor weer normaal draaide na opwarming?

Ik vermoed haast dat een circulatieprobleem het enige antwoord kan zijn, misschien door inwendig vastvriezen of dichtvriezen van de smoorklep. Hoe dan ook, hier moet eens diep over nagedacht worden. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 110

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Bedankt voor de uitleg :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Het valt nog niet mee om een site te vinden die niet alleen vertelt wat de optimum-omgevingstemperatuur van een apparaat is, maar er ook bij vertelt wat er kan misgaan als je hier te ver van afwijkt.

Wat ik ook moet vertellen over de vriezer die in mijn onverwarmde en tochtige schuur staat: het is een oud (35jr?) beestje, dus erg veel elektronische poespas die in de war kan raken zal er niet inzitten.

Hieronder nog een link die vertelt dat vriezers minder gevoelig moeten zijn voor dit fenomeen dan koelkasten, maar dat wisten we eigenlijk al. Toch zegt deze Angelsaks dat zijn General Electrics vriezer zou moetn werken tot 0 F, e dat is dus ongeveer -18 C.

We zoeken verder

http://michaelbluejay.com/electricity/refr...rigerators.html
Can I save energy by putting my refrigerator or freezer outside in the winter? -- Marty Siller, Oct. 2004

You can put your freezer outside as long as the temperature is usually above 0 degrees F. You can't put your fridge outside, though. Well, you can, but your food will spoil.  

When the ambient temperature is too low your fridge gets confused and so it doesn't run the compressor as long as it should. That means that the temperature inside the fridge winds up being too warm. A General Electric manual I just checked said not to run the fridge when the ambient temperature is below 60 degrees F.

Freezers are more forgiving, since they cool to a lower temperature. A GE freezer manual says that the freezer will work fine with ambient temperatures as low as 0 degrees F.

Appliances vary, so check your own owner's manual to see what your equipment's temperature tolerance is before you try this.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Wij hebben het zelfde probleem. We hebben alleen ruimte in onze schuur voor een vriezer. Nu hebben we een BEKO vriezer gekocht en nu staat er in de handleiding dat deze niet in een omgeving van minder dan 10 graden C mag staan. Het risico zou zijn, dat de inhoud kan ontdooien. Wie kan hier nog meer nuttige dingen over zeggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Als dat in de handleiding staat, dan zou ik er maar van uitgaan dat dat klopt en dat er weinig aan te doen is. Een noodmaatregel zou nog kunnen zijn 's winters een simpele houten ombouw om je vriezer heen te zetten, bijvoorbeeld een frame bekleed met plastic folie, zodat je vriezer eigenlijk in een kleine kast staat. Misschien houdt je vriezer deze "kast" dan zelf warm genoeg, en anders kun je er altijd nog een klein thermostaatkacheltje bij zetten. Goed beschouwd is het mallotig om een vrieskist te gaan verwarmen, maar apparatuur moet nou eenmaal draaien in een omgeving waarvoor het ontworpen is. Het heeft iets met de elektronica te maken, en anders mogelijk met het gekozen koelgas.

Andere vriezer kopen? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Het probleem dat de vriezer niet goed koelt in een koude omgeving wordt veroorzaakt door de temperatuur opnemer.

Bij veel apparaten bevind deze zich gedeeltelijk buiten het eigenlijke koelgedeelte.

Bij koude omgeving wordt het evenwicht verstoord en denk de viezer dat het koud genoeg is zodat het koelen stopt. Inderdaad helpt het plaatsen in een kast eventueel met verwarming een gloeilamp is vaak al voldoende.

Berichten: 866

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Koelkast

Afbeelding

De opvatting van bytesmoker volgend, heb ik een grafiek gemaakt waaruit ik aflees dat bij hogere buitentemperaTuur de binnentemperatuuuur lager is en omgekeerd.

De thermostaat schakelt altijd op dezelfde temperatuur en de gradiënt tussen binnen en buiten is altijd een doorlopende lijn. Het schuine gedeelte van die gradiënten ziet er waarschijnlijk wel iets anders uit dan wat ik teken maar het principe blijft toch, denk ik.

Ik hoop dat je (zoals ikzelf) een groter plaatje krijgt als je op de afbeelding klikt

Berichten: 1

Re: vriezer buiten in de vrieskou, of de snikhitte

Bij te hoge temperatuur kan de vriezer op een gegeven moment niet meer voldoende koelen. Bij te lage temperatuur spelen twee zaken:

1. de motor draait niet goed meer en het koelmiddel stroomt niet goed meer.

2. in moderne koelkasten wordt condens afgevoerd. Als de condens bevriest gaat dat niet meer.

Reageer