zoutelektrolyse in spa's

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

zoutelektrolyse in spa's

Omdat wij overgevoelig zijn voor chloor adviseerde de spa-dealer om een zoutelektrolysesysteem op basis van natriumbromide in een spa-bad te zetten.Dan zouden wij geen last meer van chloor-effecten hebben. Wij hebben onze twijfels of de effecten van de vrijkomende bromiden na elektrolyse geen schadelijk effect hebben op onze gezondheid.We weten al dat bromide inwerkt op het zenuwstelsel en de nieren. Heeft iemand misschien nog meer informatie of ervaring met dit elektrolyse-systeem?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutelektrolyse in spa's

Zowel broom als chloor zijn halogenen. In plaats van het normale hypochloriet, zal er nu hypobromiet ontstaan, dat dezelfde werking zal hebben. Of je daar wel of niet allergisch voor bent, weet ik niet.

Berichten: 1.379

Re: zoutelektrolyse in spa's

Ik vind dat eerst uitgelegd moet worden wat het doel is van het electrolysesysteem van Spa-minner. Moet de frisdrank Spa gedesinfecteerd worden met chloor of met hypochloriet?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: zoutelektrolyse in spa's

Voor alle duidelijkheid, het betreft hier een spa-bad, je zou het ook een whirlpool of hot-tub kunnen noemen.

De vraag is dus eigenlijk: welke verbindingen gaat vrije broom aan met de slijmvliezen en de huid?

Berichten: 1.379

Re: zoutelektrolyse in spa's

Welnu, vrij broom, Br2, is evenals vrij chloor Cl2, agressief voor de huid. Als U broom en chloor via electrolyse wilt maken moet U beginnen met oplossingen van NaBr en NaCl in Spa-water. U moet een inerte anode nemen om te verhinderen dat hij tijdens de electrolyse wordt aangetast.

Maar waarom moet het allemaal zo moeilijk, via electrolyse? In een zwembad neemt men gewoon een natriumhypochloriet oplossing en leidingwater. En Spa-water is gewoon zuiver mineraalwater. Daar zit niets meer in dan in leidingwater. Over Whirlpool water en hot-tube water is mij verder niets bekend.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: zoutelektrolyse in spa's

Ik heb geen verstand van spa of wirlpool maar misschien is dit iets.

Behandeling met ozon (superzuurstof=reclamekreet)

http://www.starline.nl/p32/waterbehandelin...+superzuurstof/

Berichten: 3

Re: zoutelektrolyse in spa's

Ik denk , dat ik voor enige verwarring heb gezorgd. Vroeger had je de zogeheten Jaccuzzi's. Dit waren, zeg maar dure whirlpools. Men heeft later goedkopere versies gemaakt en noemde deze spa-baden, omdat de merknaam Jaccuzzi beschermd is.

Het gaat dus om een verwarmd bubbelbad.Sorry voor de verwarring.

Wat kunnen de effecten van natriumhypochloriet-oplossing in water op de huid zijn? Komt daar ook Cl 2 bij vrij?

Superzuurstof lijkt een goede zaak, ik zal eens informeren naar de prijs.

Berichten: 3.145

Re: zoutelektrolyse in spa's

Natriumhypochloriet doet het zelfde als al die andere chloorproducten voor zwembaden, bubbelbaden e.d. Veel andere producten geven echter een geleidelijke afgifte van hypochloriet.

Er is inderdaad 'broom' te koop voor spa's. Een voorbeeld is het volgende:

http://cgi.ebay.co.uk/Bromine-Tablets-5kg-...93%3A1|294%3A50

De werkzame stof is 1-broom-3-chloor-5,5-dimethyl-hydantoine. Deze stof reageert heel langzaam met water en er ontstaat hierbij als werkzame stof hypobromiet, dus vergelijkbaar met hypochloriet. Dit type broom-bevattend middel wordt toegepast omdat het milder is dan op chloor gebaseerde stoffen, het prikkelt minder. Toch mag het in Nederland in commerciele baden niet worden toegepast, ondanks dat het milder is voor de ogen en de huid. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat bromide ion (uiteindelijk is dat de eind-bestemming van het aanwezige broom) inwerkt op het zenuwstelsel (vroeger werd kaliumbromide of natriumbromide wel toegepast als rustgevend middel).

In de UK en de USA worden op broom gebaseerde stoffen wel veelvuldig toegepast in allerlei baden. Wat je als particlulier doet in je eigen bad heb je natuurlijk zelf in de hand. Je kunt dat 'broom' natuurlijk als particulier altijd aanschaffen en het is vast te koop in zaken voor zwembaden e.d. en zeker via eBay kun je het op allerlei plekken krijgen (in Belgie, de UK, maar dus niet in NL vanwege bovengenoemd verbod voor commerciele baden). Als het in de ons omringende landen wel mag worden gebruikt zal het vast wel mee vallen met die giftige eigenschappen van bromide. Maar dat is mijn persoonlijke overweging, dit is iets wat je voor jezelf moet beslissen.

Berichten: 840

Re: zoutelektrolyse in spa's

Woelen, ik denk het bromide-ion niet de boosdoener is, waardoor gebruik van 'broom' niet is toegestaan in NL. Bromide is namelijk zeker niet giftig, alleen in grote dosissen.

Hypobromiet disproportioneert vrij makkelijk tot bromaat. Ik denk dat dit de boosdoener is, bromaat is namelijk kankerverwekkend (om mijn pot staat: R45=May cause cancer).

Berichten: 3.145

Re: zoutelektrolyse in spa's

In dit geval ben ik het niet met je eens. Bromide is wel ietwat giftig. Niet heel erg, maar toch werkt het wel in op het zenuwstelsel. Bromaat zal zeker niet onstaan onder de condities van een zwembad, daarvoor is toch een hogere pH nodig dan je zult zien in de situatie van een zwembad, waar de pH heel dicht bij 7 ligt en het hypobromiet vrijwel 100% als HOBr voorkomt en niet als OBr-.

Als er echt aantoonbaar bromaat zou vrijkomen dan zou het direct verboden worden over de hele (westerse) wereld ;)

Zelf ben ik niet zo bang voor de giftigheid van bromide en ik zou dan ook zonder probleem gaan zwemmen in zo'n gebromeerd bad, maar goed, er zijn ook mensen die echt ieder spoortje van mogelijk schadelijke stoffen willen uitsluiten en die zullen dus niet in zo'n gebromeerd bad gaan zwemmen of liggen bubbelen.

Nog even een off-topic punt: 'May cause cancer' is niet het zelfde als 'kankerverwekkend'. Het kan kanker veroorzaken. Stoffen die zeker kankerbevorderend zijn hebben volgens mij een ander R-nummer, maar helemaal zeker ben ik hier niet van. Bromaat schijnt een twijfelgeval te zijn en voor de zekerheid wordt het dan 'Kan kanker veroorzaken'.

Reageer