Lijst van organische stoffen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Lijst van organische stoffen

Hey,

ik heb dinsdag een test van chemie: organische stoffen (open boek).

Ik heb al vele e-books afgehaald daarover maar niet echt een soort van lijst kunnen vinden.

Het zou echt ZEER gemakkelijk zijn moest ik beschikken over een lijst van organische stoffen met ernaast de structuur. We moeten namelijk de naam en de structuur kunnen geven.

Dit is waarschijnlijk al veel gevraagd geweest, en sorry als ik het opnieuw vraag, maar zou iemand me zo'n lijst kunnen geven? In PDF zou het gemakkelijkst zijn. Maar alles is welkom.

Alvast bedankt,

Jeffrey

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Lijst van organische stoffen

Wat wordt er precies van je verwacht op die test? Als het gaat over naamgeving, leer eerst de regeltjes uit je boek en pas ze toe op willekeurige moleculen.

Een lijst met organische stoffen bestaat niet, het aantal is namelijk oneindig. [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Lijst van organische stoffen

Misschien als je je onderliggende probleem eens aangeeft. Ik vermoed dat je niet precies snapt hoe de naamgevingen werken.

Berichten: 7

Re: Lijst van organische stoffen

We moeten verscheidene structuurformules kunnen tekenen en de naamgeving van structuurformules opgeven. Daarna krijgen we een hypothetische structuur waarvan we de functies moeten toekennen.

Berichten: 7

Re: Lijst van organische stoffen

Inderdaad, we hebben in de les zelf nooit oefeningen gemaakt. Enkel theorie rond organische stoffen, alkanen,... maar hebben die nog nooit uitgeoefend. Hij legde zelfs niet eens uit hoe je aan een structuur moet geraken. In het boek staat wel het een en ander, maar niet zo goed uitgelegd om de voorbeeldtest in te kunnen vullen die we kregen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Lijst van organische stoffen

CH3-CH2-CH2-CH3 <== wat is dit?

CH2=CH-CH2-CH3

CH3-CH=CH-CH3

CH2=CH-CH=CH2

Code: Selecteer alles

H3C-CH-CH2-CH3

     |

     CH3

Berichten: 281

Re: Lijst van organische stoffen

Misschien dat dit nog helpt. Als je de functionele groepen kan herkennen, helpt het enorm om gehele structuren te benoemen.

Berichten: 7

Re: Lijst van organische stoffen

Dank u wel, die lijst is idd zeer handig.

Berichten: 281

Re: Lijst van organische stoffen

Daarbij is het ook erg belangrijk dat je de basis kent. Vanaf de basis begin je met benoemen van moleculen. Fuzzwood heeft een aantal opgaves neergezet, die erg belangrijk zijn. Weet je daar ook het antwoord op?

Berichten: 180

Re: Lijst van organische stoffen

er zijn ook sites waarin je zelf opgaves kunt maken en testen.

ikzelf gebruik de site van emolecules nog wel eens

emolecules

hierin kun je dan een structuur tekenen en dan vooraf bedenken hoe het zou kunnen heten. en dan kun je het daarna in een paar muisklikken controleren of je gelijk hebt. (wel in het engels)

ikzelf gebruik het nog wel eens als ik een stof heb bedacht die ik dan wil gebruiken en dan om leveranciers te zoeken.

Groet Niels

Reageer