Springen naar inhoud

[scheikunde] Halfreactie

• Log in om te kunnen reageren

spiritus77

spiritus77

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2009 - 15:48

Mensen, ik heb een klein vraagje

Ik heb de halfreactie nodig als er koper(s) bij een zilvernitraatoplossing wordt gevoegd. Nu zegt mijn antwoordenboek dat de sterkste oxidator Ag+ + e- is, terwijl ik daarboven, in Binas 48, 3x NO3- terug zie komen. Waarom mag ik die niet als oxidator gebruiken? Ik heb het over:

NO3- + 4H+ + 3e-
NO3- + 3H+ + 2e-
NO3- + 2H+ + e-

Ik snap dat er nog dingen achter de nitraat staan, maar we hebben het over een zilvernitraatoplossing toch? Dus dan mag ik gewoon H+ meerekenen, (dachtik tenminste).

Alvast bedankt,

Spiritus77

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2009 - 16:13

Waar zou die H+ dan vandaan komen?

spiritus77

spiritus77

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2009 - 16:22

Ik dacht dat als je water nam, dat water dan bestond uit H2O, H+ en OH-.

Als ik helemaal in de war ben moet je dat maar even zeggen hoor:P

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2009 - 17:39

De redoxpotentiaal van nitraat is (voor alle drie reacties) afhankelijk van de pH. Deze neemt bij alle drie af met stijgende pH. De redoxpotentiaal die jij gevonden hebt geldt bij een [H+] van 1, oftewel een pH van 0. Niet bij pH 7.
Bij pH 7 zijn alle drie redoxpotentialen lager dan die van Ag+.

spiritus77

spiritus77

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2009 - 19:04

ok, dat snap ik, maar dan krijg ik een probleem met een andere opgave. Even later staat er namelijk een opgave waarbij men ijzer(II)chloride-oplossing en kaliumpermangaat-oplossing samenvoegen. Volgens Binas 48 zou dan ijzer met permangaat moeten reageren, en dan wel zo dat er een evenwicht komt, dus een reactie met MnO4- + 2H2O(l) + 3e-. Het antwoordenboek beweert echter dat het ijzer reageert met MnO4- + 8H+ + 5e-. Water is hier aanwezig, want we hebben het over oplossingen. H+ volgens de bovenstaande uitleg niet, want er staat nergens dat het aangezuurd is.

Het antwoordenboek zou fout kunnen zijn, want het is de eerste druk.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2009 - 20:36

Als er inderdaad echt nergens van een zuur milieu gesproken wordt, heb je verder dan je neus lang is gekeken en zou jouw antwoord inderdaad goed moeten zijn.

spiritus77

spiritus77

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 20:28

Ok, bedankt. Het was dus toch een foutje van het boek. Het antwoord klopte wel, omdat het de vraag was of er wel of geen redox-reactie was, maar de uitwerking klopte niet

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 15:17

Het is een reactie tussen koper ionen (van 1+ naar 2+) en zilver ionen (van 1+ naar metallisch zilver). De nitraten hebben er niks mee te maken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures