[scheikunde] Practicum verestering.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Practicum verestering.

Hoi, ik moet een verslag schrijven voor m'n practicum over veresteringen. Ik kan echter een vraag of 2 niet beantwoorden en hoop hier een antwoord te vinden.

1. Geef de reactie tussen de verschillende reagentia weer en benoem de bekomen esters - D. Salicylzuur en methanol.

2. De reactie tussen een alcohol en een carbonzuur in zuur midden is een evenwichtsreactie. Hoe wordt hierop ingespeeld om een grotere opbrengst van het ester te verkrijgen? Verklaar in deze optiek waarom een verzadigde natriumchloride-oplossing aan het mengsel wordt toegevoegd?

Belangrijk is misschien te weten dat we vóór het practicum nog nooit iets over veresteringen hadden gehoord en we als info bij het practicum enkel "carbonzuur+alcohol -> ester + h2o" kregen.

Alvast bedankt,

PJ

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Practicum verestering.

Als je de algemene structuur van een ester kent, en je hebt de structuren van salicylzuur en methanol, dan kan je toch de reactievergelijking opstellen?

Verder help je een reactie naar de gewenste (product)kant door alles wat vrijkomt te stabiliseren, of alle reagentia te destabiliseren. Dit staat bekend als het principe van Le Châtelier. Kan je dit toepassen op jouw geval?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Practicum verestering.

Ik kan een ester toevoegen als het gaat om eenvoudige zuren zoals Methaanzuur enzo, maar de structuur van salicylzuur lijkt me vreemd om een ester mee te vormen.

Over Le Châtelier: ik snap niet hoe een zout de reactie naar een bepaalde kant kan doen overhellen als ik werk met koolstofmoleculen?

PJ

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Practicum verestering.

vortwerk schreef: Ik kan een ester toevoegen als het gaat om eenvoudige zuren zoals Methaanzuur enzo, maar de structuur van salicylzuur lijkt me vreemd om een ester mee te vormen.

Over Le Châtelier: ik snap niet hoe een zout de reactie naar een bepaalde kant kan doen overhellen als ik werk met koolstofmoleculen?

PJ
Een zuurgroep is een zuurgroep, of die nou aan een alkylstaart plakt, of een aromaat ;)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Practicum verestering.

Ik kom net op iets, een verzadigde NaCl-oplossing zal waarschijnlijk het h2o-gehalte aan de rechterkant van mijn evenwichtsreactie doen dalen, waardoor de reactie h2o (en dus ook ester) wil bijmaken. Over het salicylzuur echter blijf ik in onwetendheid.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Practicum verestering.

@Fuzz: dus gewoon een naam geven als salicylmethanoaat, C's,H's en O's optellen en neerschrijven en verder gerust laten? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Practicum verestering.

Nou salicylzuur is nog altijd het zuur hier hoor. Het wordt daarom ook methylsalicylaat.

Netto komt er alleen CH3 bij ;)

En het keukenzout voeg je niet tijdens de reactie toe, maar bij het opwerken. Is een zoutoplossing polairder of apolairder dan zuiver water? Wat betekent dat voor je methylsalicylaat tov methanol en salicylzuur? De laatste 2 zijn een stuk polairder dan methylsalicylaat.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Practicum verestering.

Ok, bedankt voor de hulp! :)

Reageer