Xanthines: identificatie reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Xanthines: identificatie reacties

Hey! Mijn eerst topic op dit forum!

Ik heb vragen over verschillende reacties van xanthines (coffeine en theofylline). Ik hoop dat iemand me uit de nood kan helpen ;-).

1. (Ik lees dit af van men cursus)

We voegen aan 2 ml van een veradigde oplossing van coffeine 0.05 ml Kaliumjodide-jood-oplossing toe. (Is dit KI3-?). De oplossing blijft helder. Voeg verdund zwavelzuur toe (0.1ml). Er ontstaat een bruine neerslag dat oplost na neutralisatie met verdund natriumhydroxide-oplossing.

Kan iemand deze reactie eens uitleggen AUB?

2. Los 10 mg coffeine op in een mengsel van 0.5 ml acetylaceton en verdund natriumhydroxide. Verwarm bij 80 graden voor 7 minuten. Koel af en voeg dimethylaminobenzaldehyde-oplossing toe. Opnieuw verwarmen. Afkoelen, 10 ml water toevoegen. Er vormt zich een intens blauwe kleur.

Zelfde vraag: kan iemand de reactie verduidelijken :-)

3. 10 mg theofylline met 1 ml kaliumhydroxide verwarmen bij 90 graden (3 minuten). dan 1 ml "diazotised sulphanicil acid" toevoegen. Een rode kleur ontstaat.

Wederom: enige verduidelijking gewenst :D

Ik heb de structuren van de moleculen gevonden, maar de eingelijke kleur-reacties zijn wat onduidelijk voor me :-)

Ik hoop dat iemand me kan helpen :d

alvast bedankt!

-farmaceut in nood-

Berichten: 12

Re: Xanthines: identificatie reacties

Update: puntje 1 heb ik gevonden :D

Maar ik heb nog hulp nodig met de andere 2!

Als je ook maar 1 dingetje weet dat kan helpen, twijfel niet om te reageren aub :D!!

Dankje

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Xanthines: identificatie reacties

Welkom op het chemieforum.

Het zijn niet de mechanismen die je als beginnend chemicus zo uit je duim zou zuigen, maar na wat googelen (met acetylacetone xanthine dimethylaminobenzaldehyde test) vond ik het volgende document:

In dit PDF-je staan de mechanismen (en nog een aantal andere tests) uitgeschreven.

Berichten: 12

Re: Xanthines: identificatie reacties

Wauw dit heeft enorm veel geholpen :D !! Dankjewel :D!!

Staan er op die site toevallig nog andere documentjes?

-farmaceut in nood-

Reageer