Wat voor structuur? (uitdaging!)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 137

Wat voor structuur? (uitdaging!)

Ik heb een uitdagend probleem :D

Voor mijn hoofdvakonderzoek een organometaalcomplex laten reageren met CO. De reactie is redelijk schoon en er wordt één hoofdproduct gevormd. Alleen welk product?

- Tijdens de reactie ontstaat een half equivalent aceton

- Er zitten 3 verschillende methylen in die elk integreren als een halve methyl per niobium

- In het IR spectrum zijn geen eindstandige CO's te zien

- Het complex is C1 symmetrisch, dit is te zien aan het NMR spectrum

Gezien de methylen moet het een dimeer (of eventueel oligomeer) zijn. Dit kan symmetrisch op twee manieren:

1) "links" en "rechts" zijn gelijk en "voor" en "achter" verschillend. In dat geval verwacht je dat de liganden gelijk aan elkaar zijn en in het geval van een C1 symmetrisch complex dus 4 Cp en 3 Ar-H signalen.

2) "links" en "rechts" zijn verschillend. In dat geval heb je dus 2 verschillende liganden op de twee niobium's zitten en verwacht je dus 4 (of 6) signalen voor de aryl-H's

Aan de spectra is duidelijk te zien dat hier situatie één van toepassing is.

Ander probleem: als je per 2 nioob's 2 liganden + 3 methylen kunnen beide metaalcentra nooit dezelfde oxidatietoestand hebben, tenzij er nog iets anders als ligand aanzit maar dat lijkt niet het geval. Dan zou je dus een paramagnetisch complex verwachten.

Wie o wie kan mij verder helpen met een oplossing of ideeen bij een oplossing te komen?

klik

Berichten: 3.145

Re: Wat voor structuur? (uitdaging!)

Zou het mogelijk kunnen zijn dat er 1 CO tussen twee Nb-atomen gaat zitten (en dus een mu-CO complex vormt) en dat er van de beide Nb-atomen 1 Me groep loslaat en dat die twee Me-groepen samen met nog een CO een molecule MeC(=O)Me vormt?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Zoiets als

Code: Selecteer alles


  R                                           R

  Nb(Me)4                                     Nb(Me)3

                                              | 

   2CO                ------>                 CO         +    MeCMe

                                              |                 O

  Nb(Me)4                                     Nb(Me)3

  R                                           R

Hierbij is R die hele groep met die 5-ring en de arylgroep en met | bedoel ik een coordinatieve binding tussen CO en het Nb-atoom. Het eind resultaat is R-Nb(Me)3-(u-CO)-Nb(Me)3-R. Op deze manier heb je per eenheid CO een half equivalent aceton en je kunt volgens mij op deze manier wel krijgen dat beide Nb-atomen de zelfde oxidatietoestand krijgen en er zit symmetrie in het complex.

Het is maar een ideetje, misschien kun je er iets mee of helpt het jou om je gedachten in een bepaalde richting te brengen.

Berichten: 137

Re: Wat voor structuur? (uitdaging!)

woelen schreef: Zou het mogelijk kunnen zijn dat er 1 CO tussen twee Nb-atomen gaat zitten (en dus een mu-CO complex vormt) en dat er van de beide Nb-atomen 1 Me groep loslaat en dat die twee Me-groepen samen met nog een CO een molecule MeC(=O)Me vormt?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Zoiets als

Code: Selecteer alles


  R                                           R

  Nb(Me)4                                     Nb(Me)3

                                              | 

   2CO                ------>                 CO         +    MeCMe

                                              |                 O

  Nb(Me)4                                     Nb(Me)3

  R                                           R

Hierbij is R die hele groep met die 5-ring en de arylgroep en met | bedoel ik een coordinatieve binding tussen CO en het Nb-atoom. Het eind resultaat is R-Nb(Me)3-(u-CO)-Nb(Me)3-R. Op deze manier heb je per eenheid CO een half equivalent aceton en je kunt volgens mij op deze manier wel krijgen dat beide Nb-atomen de zelfde oxidatietoestand krijgen en er zit symmetrie in het complex.

Het is maar een ideetje, misschien kun je er iets mee of helpt het jou om je gedachten in een bepaalde richting te brengen.
Het idee is niet verkeerd maar niet de juiste om een aantal redenen:

-zowel het IR als het NMR lijken er niet op alsof de verbinding een C=O of CO bevat.

-De integralen van de 3 methylen zijn 3 keer een 1.5. Dat betekent dat er in het hele molecuul 3 methylen kunnen zitten en niet zes zoals hier.

We hadden een structuur bedacht:

RNb(Me)

| |

CO CH3

| |

RNb(Me)

2 keer een RNb(Me) met daar een gebrugde CO én een gebrugde Me. De beide methylen op de 2 Nb's staan dan trans tov elkaar waardoor ze alle 3 verschillend zijn. Dan mis ik alleen nog steeds die C=O in mn spectra én deze verbinding zou paramagnetisch moeten zijn...

Berichten: 195

Re: Wat voor structuur? (uitdaging!)

Je zegt dat je drie verschillende methylgroepen hebt die allemaal integreren als 1/2 Me per Nb. Heb je dit gerelateerd aan de integralen van je Cp ligand, en zo ja, kan je met zekerheid zeggen dat je per Nb maar een zo'n ligand hebt?

Berichten: 137

Re: Wat voor structuur? (uitdaging!)

Je zegt dat je drie verschillende methylgroepen hebt die allemaal integreren als 1/2 Me per Nb. Heb je dit gerelateerd aan de integralen van je Cp ligand, en zo ja, kan je met zekerheid zeggen dat je per Nb maar een zo'n ligand hebt?
Ja, dat weet ik 100% zeker. Ik heb om nauwkeurige integralen te krijgen ook een delay van 60 seconden gebruikt dus daar ligt het ook niet aan.

Reageer