h2o2 verdunbaar?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

h2o2 verdunbaar?

Hallo,

Mijn eerste topic 8-[

Simpele vraag; is een 30% h2o2 oplossing te verdunnen naar 3% en zo ja, kan iemand mij misschien vertellen hoe?

Ik wil h2o2 gaan gebruiken in mijn aquarium en heb dit voorheen gedaan met een 3% oplossing. Dit is echter relatief duur (100ml kost 3 euro) terwijl 1 liter 30% oplossing 8 euro kost. Aangezien ik 250ml 3% oplossing per keer nodig heb hakt dit er aardig in, vandaar dat ik graag 30% wil kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: h2o2 verdunbaar?

Ik zou niet inzien waarom je het niet zou kunnen verdunnen.

Als je 250 mL 3% hebt zou je het dus ook kunnen maken door 25 mL 30% langzaam toe te voegen aan 225 mL water.

Denk er aan dat je H2O2 voor houdbaarheid best in de koelkast bewaart (daarmee ook buiten directe lichtinval).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 157

Re: h2o2 verdunbaar?

Dit kan ja. je moet de oplossing dan 10x verdunnen.

aangezien jij 250ml nodig hebt, moet je dus 25ml H2O2 en 225ml water bij elkaar voegen.

edit: Beryllium was me voor ;)

Berichten: 2

Re: h2o2 verdunbaar?

Bedankt heren! Dat dacht ik zelf al, maar beter zeker weten dan vissen dood maken.

Berichten: 1.816

Re: h2o2 verdunbaar?

Een kleine waarschuwing, dat 30% spul is niet leuk voor je vingers. Mijn drogist komt nog al eens met wit uitgeslagen vingers terug met een flesje 3%. Dus handschoenen gebruiken en een bril zou ook niet verkeerd zijn.
LiA

Berichten: 1.490

Re: h2o2 verdunbaar?

en zorg er ook voor dat je het niet in je kleren krijgt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: h2o2 verdunbaar?

Nog een vraag Gilles0181...

250 ml 3% per keer..., voeg je dat in één keer toe?

Wat is de inhoud van je aquarium(s) (eigenlijk -a)?

Ik heb één aquarium van 100 liter waar ik elke dag een beetje 3% H2O2 aan toevoeg. Maar dat is dan maar 5 á 6 ml per keer.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: h2o2 verdunbaar?

Nu weet je meteen waarom labjassen wit zijn :D

Berichten: 1.490

Re: h2o2 verdunbaar?

om dezelfde redenen dat ik witte spatten op mijn broek heb?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: h2o2 verdunbaar?

om dezelfde redenen dat ik witte spatten op mijn broek heb?
Ja, waterstofperoxide reageert heftig met ureum..... :P

Sorry, BACK ON TOPIC.

Berichten: 1.816

Re: h2o2 verdunbaar?

Vind je opm. wel leuk, Marjanne, moet kunnen (af en toe). Maar vroeger waste mijn moedertje braaf mijn kleren en toen ik dus, ogenschijnlijk, met een normaal vuile labjas bij haar kwam en ik wat slordig met peroxide had gewerkt, ging ie heel de machine in en kwam er als een gatenkaas uit. Toen was geluk wel heel gewoon, maar labjassen duur.
LiA

Reageer