[Scheikunde] Titratie Azijnzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[Scheikunde] Titratie Azijnzuur

Ik moet straks wat voorbereidingsvragen maken voor de titratie van azijnzuur,

ik heb de volgende informatie gekregen:

Edit moderator (Elmo): aangezien de link niet meer werkt, is deze op verzoek van de topic-starter verwijderd.

Nu zou ik graag willen weten welk verband er is tussen [CH3COO-]e en [H3O+]e en/of [CH3COOH]o ?
Heeft er altijd zin in!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Titratie Azijnzuur

CH3COOH kan zich in ionen splitsen, namelijk CH3COO- en H+

die H+ komt niet in die vorm los in een oplossing voor, maar zal samen met een watermolecuul een H3O+ ion vormen.

Uit elk azijnzuurmolecuul CH3COOH dat zich splitst, zal er dus één CH3COO-ion worden gevormd, EN één H3O+ ion. Dat betekent dus atomatisch dat er zich in een oplossing altijd evenveel CH3COO- ionen als H3O+ ionen zullen bevinden; de concentraties zullen aan elkaar gelijk zijn.

Als er in een liter water 100 CH3COOH moleculen opgelost werden, en 20 % hiervan heeft zich gesplitst in ionen, dan is de concentratie CH3COOH dus 80 moleculen per liter geworden, de concentratie CH3COO- ionen dus 20 ionen per liter, en de concentratie H3O+ ionen dus ook 20 ionen per liter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Scheikunde] Titratie Azijnzuur

Heel erg bedankt,

en hoe is dat dan voor [CH3COO-]o en [H3O+]e en/of [CH3COOH]o ? :roll:
Heeft er altijd zin in!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Titratie Azijnzuur

Die vierkante haken zijn een notatie voor "concentratie van". Met dat kleine "o"tje (kijk maar goed in de begeleidende tekst) bedoelen ze de oorspronkelijke concentratie, dus voordat er splitising optrad. Die staat alleen maar achter [CH3COOH], dat is hier je uitgangsstof. Als de reactie eenmaal in evenwicht is, krijg je eindconcentraties of evenwichtsconcentraties. Die duiden ze in deze tekst aan met een klein "e"-tje.

Kijk goed in de tekst, er is geen sprake van een o-tje achter:
[CH3COO-]o
Een concentratie duid je aan met aantal moleculen per liter. In plaats van aantal moleculen (dat zouden nogal grote getallen worden meestal) hebben we afgesproken de eenheid "mol" te gebruiken, dat is gelijk aan het aantal C-atomen in 12 g koolstof van de C-12 isotoop. Dit aantal is ook wel het getal van Avogadro, google dat maar eens op, zeskommanogwatmaaltientotdemachtveel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Scheikunde] Titratie Azijnzuur

Kijk goed in de tekst, er is geen sprake van een o-tje achter:
[CH3COO-]o
Ik zie dat ik dat verkeerd heb getypt, ik bedoelde:

[CH3COOH]e en [H3O+]e en/of [CH3COOH]o :roll:
Heeft er altijd zin in!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Titratie Azijnzuur

Is je nou eigenlijk duidelijk wat het verband is?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Scheikunde] Titratie Azijnzuur

Is je nou eigenlijk duidelijk wat het verband is?? :roll:
Ik snap het verband wel ja,

en [H30+]e x [CH3COO-]e zijn dus gelijk zijn aan [CH3COOH]e ?

Omdat er dus een evenwicht is met zuurconstante Kz.

Ik heb echter nog een vraag,

splitsingsgraad = het deel van de opgeloste zuurmoleculen dat in ionen is gesplitst.

Daarbij maakt het dus ook niet uit of je kijkt naar [H30+]e of [CH3OO-]e.

Maar tussen welke grenzen ligt de waarde dan van de splitsingsgraad (a)?

Van niets gesplitst tot het evenwicht bereikt wordt?
Heeft er altijd zin in!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Titratie Azijnzuur

[H30+]e x [CH3COO-]e zijn dus gelijk zijn aan [CH3COOH]e ?
helaas, nee dus.

[H30+]e = [CH3COO-]e

[CH3COO-]e +[CH3COOH]e = [CH3COOH]o
splitsingsgraad = het deel van de opgeloste zuurmoleculen dat in ionen is gesplitst.
.en dat is dus [CH3COO-]e / [CH3COOH]o
Maar tussen welke grenzen ligt de waarde dan van de splitsingsgraad (a)?  

Van niets gesplitst tot het evenwicht bereikt wordt?
tussen 0 en 1 ja..... Kz geeft aan waar dat evenwicht ligt. En die Kz is afhankelijk van welk zuur je beschouwt, en bij welke temperatuur. Voor elk zuur kan je ze in een tabellenboek als BINAS terugvinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [Scheikunde] Titratie Azijnzuur

Heel erg bedankt, ik ga het nog eens rustig allemaal nalezen.. :wink:
Heeft er altijd zin in!

Reageer