Springen naar inhoud

Lambdasonde

• Log in om te kunnen reageren

tiktaks

tiktaks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 15:08

beste leden,

Ik moet voor school de lambdasonde(zuurstofsensor) uitleggen.
Hierbij heb ik de werking van zo'n sonde opgezocht.
Maar nu zit ik met de volgende vraag:

Een lambdasonde meet een verschil in zuurstof tussen de lucht en de uitlaatgassen (van een auto)
Dit verschil wordt omgezet naar een brandstof/lucht verhouding.
Wanneer er te veel lucht is aangezogen in de motor, zal er natuurlijk meer zuurstofgas aanwezig zijn in uitlaatgassen.
Maar wanneer er te weinig lucht aangezogen wordt in de motor, zal er een onvolledige verbranding van bezine gebeuren.
Hierdoor zal de concentratie aan zuurstofgas nihil zijn in de uitlaatgassen.

Maar hoe kan een zuurstofsensor het verschil maken tussen een stoichiometrische verbranding of een verbranding waarbij er zuurstofgas te kort is????

PS. dit is mijn eerste posting :P

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 15:24

Doordat de sensor is gekoppeld met de luchtinlaat in de verbrandingsmotor kan de hoeveelheid lucht (en daarmee de hoeveelheid zuurstof) continu worden bijgestuurd om een optimale stochiometrie te krijgen.

Te weinig zuurstof leidt tot onvolledige verbranding (CO en koolwaterstoffen in de uitlaatgassen), maar te veel zuurstof geeft aanleiding tot vorming van stikstofoxides (NOx) in de uitlaatgassen. Precies goed is het beste.

Is dit antwoord op je vraag?

tiktaks

tiktaks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 16:03

ik zal me vraag anders formuleren.

Een lambdasensor meet de concentratie O2 in de uitlaatgassen.

Maar hoe kan de sensor het verschil in een stochiometrische of een onvolledige (met te weinig O2) verbranding zien?

Zal er een verschil te zien zijn in O2 -concentratie bij een stoichiometrische en onvolledige verbranding?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 17:27

Hier staat iets over de lambdasonde uitgelegd.

Ik vraag me nog af of zo´n sonde voor elk type auto anders wordt geprogrammeerd. Ze hebben het over kenvelden in de software. Misschien dat daar specifieke kentallen voor een type auto in staan.
Maar ik heb de indruk dat het een simpel ding is en dat je de exacte stoechiometrische instelling een beetje ruim moet zien.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 18:33

Maar hoe kan de sensor het verschil in een stochiometrische of een onvolledige (met te weinig O2) verbranding zien?

Zal er een verschil te zien zijn in O2 -concentratie bij een stoichiometrische en onvolledige verbranding?

Een volledig perfecte stochiometrische verbranding waarbij alle brandstof n alle zuurstof wordt verbruikt met enkel CO2 en water als verbrandingsproducten zul je in de praktijk niet tegenkomen. Dan zou een katalysator ook niet meer nodig zijn.
Er is een bepaald optimum waarbij de verbranding het best gaat. Hierbij zul je zowel onverbrande resten als NOx vormen. Deze worden in de katalysator onschadelijk gemaakt.

Op de engelstalige wikipedia staat onder het kopje "operation of the probe" de precieze werking goed uitgelegd waarmee je je vraag kunt beantwoorden.

Oxygen sensor op wikipedia

tiktaks

tiktaks

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2009 - 19:18

Bedankt,

Ik zie nu wel in dat de verbranding nooit volledig zal doorgaan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures