[scheikunde] vraagje over titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 81

[scheikunde] vraagje over titratie

hallo, ik heb dinsdag een practicum, en we hebben ervoor een voorbespreking, en ik moet heel veel dingen zelf weten, ik had 2 vragen kan iemand me ermee helpen aub

info:

Code: Selecteer alles

Los op 450 mg, nauwkeurig gewogen, in 50 ml methanol in een erlenmeyer van 300 ml. Voeg toe

0,4 ml fenolftaleine. Titreer de oplossing met 0,1 M natronloog tot net rose (de kleur moet

minimaal 30 seconden blijven). Bepaal het gehalte ibuprofen in de grondstof in %. Voer de

bepaling in duplo uit.

Opmerkingen:

Voer een controle blanco titratie uit op het methanol.

Als dit methanol niet neutraal is, moet je met de blanco-waarde van dit mengsel je gehalte

bepalingen corrigeren.

Indien de grondstof ibuprofen bij roeren geen heldere oplossing geeft, verwarm deze suspensie

dan, onder roeren, totdat deze wel helder is.
wat ik wil weten:

- Zou je de blanco op een willekeurige batch methanol kunnen uitvoeren? Waarom wel of niet?

- Waarom moet de oplossing van ibuprofen in methanol helder zijn?

hopelijk kan iemand me helpen,

groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] vraagje over titratie

De definitie van een correcte blanco-titratie is dat je het uitvoert op exact hetzelfde als waarop je het zal uitvoeren, maar zonder hetgeen toe te voegen dat je wenst te bepalen.

Verder wil je er zeker van zijn dat je stof volledig oplost, waar de helderheid een degelijke indicatie van is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] vraagje over titratie

Is 1x posten niet genoeg?

Hier verder.

Lees de Algemene Regels nog eens!

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten