Springen naar inhoud

Siliciumdioxide

• Log in om te kunnen reageren

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 12:04

Beste allemaal,
Het is de bedoeling dat ik siliciumdioxide op een oppervlak aanbreng. Nu is dat zeer stoffig, dus ik dacht het volgende :
Ik maak H2SiO3 van Na2SiO3 en HCl. Als mijn scheikundig geheugen mij niet bedriegt, maak ik dan H2SiO3 en NaCl. Vervolgens spuit ik de oplossing over het oppvervlak. Heb ik het goed dat dan na drogen aan de lucht SiO2 en NaCL overblijft ? Dan is de vraag, hoeveel SiO2 kan ik maximaal per liter vloeistof overhouden ? Alvast hartstikke bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 15:16

U vraagt naar een hoeveelheid SiO2 terwijl U zelf geen hoeveelheden, volumina en concentraties vermeldt. U kunt op Uw vraag dus geen antwoord verwachten.
Als U aan een natriumsilicaat oplossing een HCl- oplossing toevoegt krijgt U kiezelzuur in de vorm van een gehydrateerde SiO2- gel. Misschien is deze gel te dik om te spuiten. Dan moet U hem met een kwast aanbrengen.
Na het indrogen zit er dus NaCl in de gel. Is dat bezwaarlijk? Moet deze gel hechten aan een ondergrond? Moet het zout daarna nog uitgespoeld worden?
Dit zijn dus de vragen die U moet beantwoorden alvorens U kunt beginnen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2009 - 15:40

Okť, sorry. Laten we uitgaan van 1 liter. De eindbedoeling is dat er per liter verspoten oplossing, zo veel mogelijk SiO2 op het oppervlak achterblijft na drogen.
Aanbrengen met een kwast is onmogelijk. Het gaat om zeer grote oppervlakken, waar men met een kwast helemaal niet bij komt. Spuiten / vernevelen is dus de enige optie. Pure SiO2 rondblazen veroorzaakt stoflongen. En het gaat om dierverblijven, dus ook voor de dieren niet goed. De vraag is dus, als H2SiO3 opdroogt, ontstaat er dan SiO2 ? Dat er ook NaCl gemaakt wordt, is geen enkel probleem. Ik heb al een monstertje gemaakt, maar er ontstaat vrijwel direct een witte gel (dat zal de H2SiO3 zijn, neem ik aan) die nauwelijks oplost. Wat staat me te doen, heeft iemand een suggestie ? Alvast bedankt.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2009 - 09:05

Als het om grote oppervlakken gaat waarbij alleen maar gespoten en verneveld kan worden kun je eventueel de natriumsilikaat oplossing en de (verdunde) HCl oplossing na elkaar op de wanden spuiten. Er vormt zich dan op de wanden het gehydrateerd SiO2 dat wel wat kan indrogen maar niet geheel kan ontwateren zodat mens en dier daar stoflongen (silicose) bij kunnen oplopen. Ik denk dat het bij U dan net zo veilig wordt als op het strand. Alleen degenen die gaan spuiten moeten zich daarbij wel helemaal volgens de regels gaan afschermen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2009 - 14:17

Beste,
Heel leuk bedacht en ik wil niet ondankbaar overkomen, maar in de verblijven bevinden zich altijd dieren. Die vinden het niet prettig om achtereenvolgens met metasilicaat en HCL besprenkeld te worden.
Is er niet een mogelijkheid om het kiezelzuur in een suspensie te vangen of zo ?
Misschien is dat nog een idee.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2009 - 19:18

Waar is dit eigenlijk voor? Beetje dieren pesten of heeft het nog een wetenschappelijk ?? nut.

*_gast_GenGF01010_*

• Gast

Geplaatst op 25 mei 2009 - 10:33

Waar is dit eigenlijk voor? Beetje dieren pesten of heeft het nog een wetenschappelijk ?? nut.

Hij wil het aanbrengen op een oppervlak. Als het om dieren pesten gaat kan je net zo goed chloorgas loslaten...

Dat neemt niet weg dat de dieren je bijzonder dankbaar aan zullen kijken bij het behandelen van de oppervlakken. Nu heb ik geen idee om wat voor een ondergrond het gaat, maar waar mogelijk zou ik de oppervlakken naar een lege ruimte verplaatsen en daar behandelen. Mocht dit niet mogelijk zijn, de dieren verplaatsen. Mocht dit ook niet mogelijk zijn zou een afzuiginstallatie misschien nog een mogelijkheid zijn. Met de nadruk op misschien, want in de praktijk blijkt dit niet praktisch.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 12:10

Snap het werkelijk doel nog steeds niet echt. De meeste dieren zitten bovendien, denk ik, echt niet zolang in hokken om silicose te krijgen. Maar op wat voor materiaal wil je die laag eigenlijk brengen en waarom juist siliciumdioxide?

Wanden kun je ook bedekken met bijv. (Alu)cement of tegels of lak/verf of epoxy. En daar kun je ook allerlei materialen door heen mengen om het slijtvaster en afwasbaar te maken.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2009 - 17:38

# Moderatoropmerking
Marjanne: De hiernavolgende posts waren mij te off-topic. Ik heb ze afgesplitst. In dit topic gaat het, volgens de regels, alleen on-topic verder.

yump

yump

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2009 - 11:07

SiO2 opbrengen op het oppervlak is niet zinvol, het zal zeker geen coating vormen. Het chemisch neerslaan van silica (SiO2) is ook niet echt lekker met al die nogal lekkere stoffen. Een optie zou kunnen zijn het gebruik van colloidaal silica (waterige "oplossing/dispersie"). Dit is gewoon te koop. Bij het indrogen zal het colloidaal silica aggregeren tot een fijn poeder (en dus nog steeds geen coating).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures