Springen naar inhoud

SIR-MRM

• Log in om te kunnen reageren

helxena

helxena

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2009 - 08:41

Hallo!

Ik moet de gevoeligheid en de selectiviteit van Single Ion Recording gaan vergelijken met Multiple Reaction Monitoring.

Is het zo dat bij MRM een hogere selectiviteit wordt bekomen omdat beide quadrupools in statische mode worden ingesteld?

Is het zo dat de gevoeligheid bij beide hetzelfde is? OF wat bepaalt de gevoeligheid eigenlijk?
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Belgjm_CF

Belgjm_CF

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2009 - 13:53

Is het zo dat bij MRM een hogere selectiviteit wordt bekomen omdat beide quadrupools in statische mode worden ingesteld?

Ja en nee, het is vooral zo omdat er twee massafilters achter elkaar staan die bovendien nog eens beide gefixeerd staan.

Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende:
Bij SIR zal je rechtstreeks vanuit je ionenbron naar 1 bepaald ion gaan kijken. De kans is dus bestaande dat er een ander ion met toevallig dezelfde m/z gaat mee gedetecteerd worden terwijl dit helemaal je gewenste molecule niet is.

Bij SRM/MRM plaats je twee statische filters achterelkaar, net zoals bij SIR zal dus het vreemde ion met toevallig dezelfde m/z door de eerste filter geraken. Maar als je dan in de botsingscel fragmenten gaat creŽren, dan wordt de kans dat het vreemde ion opnieuw een fragment zal creŽren met eenzelfde m/z als uw gewenst productfragment enorm klein. -> Dit impliceert een veel hogere selectiviteit.

Is het zo dat de gevoeligheid bij beide hetzelfde is? OF wat bepaalt de gevoeligheid eigenlijk?

Gevoeligheid kan je het best beschrijven via signaal over ruis verhouding. Elk spectrum/opnameapparatuur heeft last van ruis (chemische en elektronische ruis) die bepalen of je een signaal nog kan onderscheiden uit de achtergrond. (Chemische ruis is de rommel (solventen, onzuiverheden, ...))

Kan je dan aan de hand van mijn uitleg bij de eerste vraag afleiden bij welke methode de signaal over ruis verhouding het beste zal zijn ?

helxena

helxena

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2009 - 15:44

Die selectiviteit begrijp ik nu, maar de gevoeligheid nog steeds niet.
Waar is nu de gevoeligheid het hoogst? Is dat dan bij SIR omdat slechts 1 apparaat wordt gebruikt, dus jen maar 1 keer rekening moet houden met ruis?

Er staat ook 'de gevoeligheid kan worden verhoogd door de resolutie te verlagen"
Dit snap ik al helemaal niet.
Wanneer je bijvoorbeeld hogere signaal/ruis verhouding hebt, krijg je toch minder ruis , dus hogere resolutie??

Help?

helxena

helxena

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2009 - 15:51

Dus met andere woorden eigenlijk,
De methode die de laagste reolutie heeftn heeft de hoogste gevoeligheid?
Maar wat heeft de laagste resolutie?
Sorry ik graak er echt niet uit!!

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2009 - 05:27

Je resolutie is de "breedte" van je piek. Je kan een massa spectrometer vertellen een hele smalle piek te geven, maar het gevolg is dat hij er veel ionen uit zal gooien. Een hoge resolutie is nodig om bijvoorbeeld de charge state van een molecuul uit te vinden. Als je 3 voudig geladen ionen hebt zal die isotopen pieken op 1/3 m/z van elkaar liggen. Een hoge resolutie is dan nodig om de isotopen nog te scheiden.

Je kunt die breedte van de pieken instellen, zie je andere topic.

Zie het maar als het massa bereik instellen. Verwacht je dat je meer signaal uit je massa spectrometer krijgt als je stof 308.2 weegt en je stelt je massa spectrometer in op 307-309 of 308.2-308.4? Dit is inweze wat je instelt met de resolutie.

Belgjm_CF

Belgjm_CF

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2009 - 09:09

Die selectiviteit begrijp ik nu, maar de gevoeligheid nog steeds niet.
Waar is nu de gevoeligheid het hoogst? Is dat dan bij SIR omdat slechts 1 apparaat wordt gebruikt, dus jen maar 1 keer rekening moet houden met ruis?

Nee, net niet.

Wat is ruis ? Chemische ruis is rommel die er toevallig mee door gesukkeld is. Bij een SIR zal de rommel die er mee doorgeraakt is, direct gemeten worden wat resulteert in een lagere signaal/ruis verhouding.

Bij SRM/MRM echter zal de ruis ook wel door de eerste filter geraken, maar de kans dat deze rommel in de collision cell een fragment creŽert die door de tweede filter geraakt is zeer klein. Hierdoor zal je na de tweede filter veel minder ruis krijgen in je spectra. Je signaal van de gewenst ion zal ook wat gedaald zijn doordat een fragmentatie nooit 100% verloopt, maar het signaalverlies is veel beperkter dan het ruisverlies. Dit levert dus een hoge signaal/ruis verhouding op, aldus een hoge gevoeligheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures