[scheikunde] Oxideerbaarheid onverzadigde vetzuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 38

[scheikunde] Oxideerbaarheid onverzadigde vetzuren

Nog even een ander vraagje, gaat wel over heel wat anders namelijk onverzadigde vetzuren en dan met name onverzadigde vetzuren.

Onverzadigde vetzuren zijn heel erg gevoelig voor oxidatie, maar waardoor is de initiatie van deze reactie zo makkelijk??

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne:Dit is een heel andere vraag dan in het topic waar hij oorspronkelijk in stond. Ik heb er dus een nieuw topic van gemaakt.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 38

Re: [scheikunde] Oxideerbaarheid onverzadigde vetzuren

Lastig onderwerp vond ik zelf ook al.

Heb nog even een tweede vraagje:

Hoe onstaan peroxiden?? en hoe houdt deze reactie zichzelf in stand??

Volgens mij wordt dat ook wel propagatie genoemd.

Berichten: 38

Re: [scheikunde] Oxideerbaarheid onverzadigde vetzuren

Kan niemand mij hierbij helpen??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oxideerbaarheid onverzadigde vetzuren

rianne90 schreef: Nog even een ander vraagje, gaat wel over heel wat anders namelijk onverzadigde vetzuren en dan met name onverzadigde vetzuren.

Onverzadigde vetzuren zijn heel erg gevoelig voor oxidatie, maar waardoor is de initiatie van deze reactie zo makkelijk??
Ok hoe ga ik dit uitleggen...

Je hebt misschien ooit een tekening van een alkaan gezien. Stel je een beetje lang alkaan voor, 14 koolstoffen ofzo, en plak er een zuurgroep aan. Dit is een verzadigd vetzuur. Als je ook weet wat een alkeen is, en dus een dubbele binding, zijn we er al. Een onverzadigd vetzuur bevat namelijk een of meerdere dubbele bindingen.

Deze dubbele bindingen zijn elektronenrijk, wat ze dus uitermate geschikt maakt voor oxidatie. Volgens een radicaalmechanisme kan ik daar elektronen uit wegslaan, of juist bindingen leggen naar oxidators. Beide voorbeelden leiden tot oxidatie.

Berichten: 38

Re: [scheikunde] Oxideerbaarheid onverzadigde vetzuren

oke ik snap het al, ik heb idd al wel een met alkanen en alkenen gewerkt.

Hoe ontstaan peroxiden dan?? en hoe houdt die reactie zich zelf in stand??

Reageer