kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 58

kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een gemiddelde kostprijs voor waterstofgas dat in 50L cilinders wordt verkocht. Je weet wel, via Air Liquide, Air Products, ...

We hadden graag overgeschakeld van He naar H2 en ik had graag het verschil geweten in kostprijs tussen die 2 om deze hele onderneming te kunnen staven bij mijn bazen.

Bedankt alvast !
chromblog.wordpress.com

Berichten: 677

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Die prijs kan je best opvragen bij een aantal leveranciers. Waterstof is in elk geval veel goedkoper dan helium.

Je moet wel rekening houden dat je een extra beveiliging in de GC's zal moeten laten installeren, want waterstof is uiteraard explosief. Die beveiliging sluit de aanvoer af in geval van een lek.

Een ander alternatief is een waterstofgenerator, die waterstof produceert door elektrolyse van water. Dit is een eenmalige investering, maar daarna hoef je je geen zorgen meer te maken over de gasvoorraad, of staangeld te betalen voor cylinders. Dit is ook veiliger, omdat er nooit grote hoeveelheden waterstof aanwezig zijn. Eén generator kan meerdere GC's bedienen.

Berichten: 58

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Dankjewel voor de tip. Van generatoren had ik al gehoord, maar dat is momenteel niet aan de orde.

De leveranciers geven de info niet makkelijk vrij. Ze willen altijd het liefst eens langskomen met een salesman, en dat zie ik niet zitten.

Ik vermoed dat er hier wel mensen zijn die werken met H2-cilinders en mij even de prijs willen doorspelen, niet ?
chromblog.wordpress.com

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Ik denk dat het juist wel zin heeft om zo'n vertegenwoordiger te laten komen.

Mijn ervaring is dat de prijs van gassen erg sterk afhangt van de afname, en dan niet alleen de afname van dat betreffende gas maar van je hele gassenpakket.

Kortingen tot 50 % zijn niet abnormaal.

Verder weet ik niet hoe de situatie nú is, maar tien jaar geleden (toen ik het gas nog 'zelf' inkocht, vermoordden de leveranciers elkaar (bijna) om je als klant te winnen.

Berichten: 58

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Waarom wordt het op fora toch altijd zo moeilijk gemaakt ? Ik vraag een richtprijs, geen aanbevelingen e.d. en als ik zeg dat ik geen vertegenwoordigers wil zien, heeft dat ook zijn redenen.

Dus , nogmaals, heeft er iemand een idee van een standaardprijs voor zo een 50L H2-fles ?
chromblog.wordpress.com

Berichten: 180

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

kaadeekaa schreef:Waarom wordt het op fora toch altijd zo moeilijk gemaakt ? Ik vraag een richtprijs, geen aanbevelingen e.d. en als ik zeg dat ik geen vertegenwoordigers wil zien, heeft dat ook zijn redenen.

Dus , nogmaals, heeft er iemand een idee van een standaardprijs voor zo een 50L H2-fles ?
sigma-aldrich verkoopt beide voor 176,50 per 56 L in een stalen cilinder.

Helium

Waterstof

dus bij sigma-aldrich is er geen verschil.

en als je bij google intypt 56L Helium/Hydrogen gas, dan krijg je bij beiden bij de eerste drie al prijzen.

Helium: 182.30; 184.00; 184.25 dollar

Waterstof: 190.60; 173.10; 170.00 dollar

Maar ja het verschil in kostprijs als je korting etc... krijgt kan dus veel meer oplopen dan een tientje. (maar ja dat wil je klaarblijkelijk niet?? 8-[ )

In deze gevallen dus weinig verschil, al zou ik de waterstof toch wel veel goedkoper verwachten dan de helium.

Berichten: 58

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

bedankt kippenborst. Ik had al via google geprobeerd, maar had 50L gezet (omdat ik dacht dat die cilinders 50L waren).

Ik vind het ook heel vreemd dat waterstof even duur blijkt dan Helium. Helemaal niet logisch. Bij het tweede geval zit er wel wat verschil op, maar dat is toch ook niet zo heel groot.
chromblog.wordpress.com

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Waarom wordt het op fora toch altijd zo moeilijk gemaakt ? Ik vraag een richtprijs, geen aanbevelingen e.d. en als ik zeg dat ik geen vertegenwoordigers wil zien, heeft dat ook zijn redenen.
<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>

Sorry als je waardevolle tips krijgt.

Was er overigens een reden dat je je oude nickname niet meer gebruikt?

</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

kaadeekaa schreef: Waarom wordt het op fora toch altijd zo moeilijk gemaakt ? Ik vraag een richtprijs, geen aanbevelingen e.d. en als ik zeg dat ik geen vertegenwoordigers wil zien, heeft dat ook zijn redenen.

Dus , nogmaals, heeft er iemand een idee van een standaardprijs voor zo een 50L H2-fles ?
Simpel, omdat dit forum niets verkoopt. Als je een prijs wil, ga dan direct naar een leverancier ;)

Berichten: 58

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Ik wil geen polemiek starten met onze machtige Beryllium, maar

# Moderatoropmerking

Sorry als je waardevolle tips krijgt. Er is een reden waarom ik niet achter waardevolle tips vraag. Dus is er ook een reden waarom ik er niet op zit te wachten.



Was er overigens een reden dat je je oude nickname niet meer gebruikt? Ja, die is er.



Ik weet dat dit forum in het verleden heel veel "experten" als users had die graag een mondje meepraatten ook al hadden ze geen idee of ze in de goede richting zaten of niet, maar ik had gehoopt dat dit ondertussen al een ietsje was verbeterd. Ijdele hoop, blijkbaar. Jammer en een gemiste kans
[!]
chromblog.wordpress.com

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Je doet net alsof je ons in loondienst hebt genomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

kaadeekaa schreef: Ik wil geen polemiek starten met onze machtige Beryllium, maar

# Moderatoropmerking

Sorry als je waardevolle tips krijgt. Er is een reden waarom ik niet achter waardevolle tips vraag. Dus is er ook een reden waarom ik er niet op zit te wachten.



Was er overigens een reden dat je je oude nickname niet meer gebruikt? Ja, die is er.



Ik weet dat dit forum in het verleden heel veel "experten" als users had die graag een mondje meepraatten ook al hadden ze geen idee of ze in de goede richting zaten of niet, maar ik had gehoopt dat dit ondertussen al een ietsje was verbeterd. Ijdele hoop, blijkbaar. Jammer en een gemiste kans
[!]
[POST OP PERSOONLIJKE TITEL]

:x :x :x

Kom op zeg, heilig boontje.

Enige vorm van zelfkritiek is je echt volledig vreemd he?

Kruip uit je schulp en leer eens dat mensen niet per se kwaadwillend zijn. Treed ze tegemoet met respect en je zal versteld staan.

[EINDE POST OP PERSOONLIJKE TITEL]
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 58

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Ik heb ondertussen prijzen nagevraagd bij de 3 grootste leveranciers, en blijkt dat ze, zoals verwacht, geen prijzen meedelen zonder bezoek.

Bij deze nogmaals een oproep wie prijzen kan doorgeven (eventueel als pm, moet niet in het openbaar) van wat zo een standaard 50L H2-cilinder kost.

[REPLY OP PERSOONLIJKE TITEL]

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

@Beryllium: zelfkritiek ? Waarom zou ik dat moeten hebben momenteel ? Ik heb geen nood om uit mijn schulp te kruipen (zat ik er hoegenaamd al in dan ?), vermits ik gewoon - zoals duidelijk aangegeven - een prijs verwacht; niets meer, niets minder. Ik heb geen idee waarom het altijd zo moeilijk moet gemaakt worden. Ik zeg ook heel duidelijk: "bedankt voor de tip", dus het is niet dat het niet apprecieer, maar ik heb er geen boodschap aan momenteel. Zoals gezegd: er is nog niet veel veranderd op een jaar of 2 tijd, ondanks de toch wel goed gefundeerde kritiek en overduidelijke meerwaarde die het het forum zou opleveren. Langs de andere kant, via een forum mensen iets laten inzien is praktisch onmogelijk, dus ik laat het hierbij. (-> zie je, ik heb toch al iets geleerd in die 2 jaar)

[EINDE REPLY OP PERSOONLIJKE TITEL]
chromblog.wordpress.com

Berichten: 541

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Ik wil hier toch even op reageren!

Jij verwacht een prijs? Het komt een beetje over alsof jij verwacht dat wij op het moment dat jij een vraag stelt gelijk voor jou klaar staan. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Verder staat hierboven ook al aangegeven dat juist vertegenwoordigers jou een beter beeld kunnen geven over de prijs. Als jij bij een bedrijf werkt kan deze vast aan jou doorgeven wat de jaarlijkse afname is van gasflessen en daarop kan een bedrijf de prijs bepalen.

Dit heeft te maken met vervoerskosten etc. Om voor 1 cilinder naar een bedrijf te moeten rijden kost meer vervoers kosten dan voor 20 flessen! zo simpel is het.

Daarom weet ik ook niet wat je precies verwacht. Een groot bedrijf zal waarschijnlijk maar 50 euro per fles betalen terwijl een bedrijf dat maar 1 fles per jaar koopt de hoofdprijs zal betalen.

Waar het op neer komt is dat je of meer informatie moet geven (totale afname van flessen etc.) of dat je vertegenwoordigers moet uitnodigen. (je geeft hierboven wel aan dat je daar geen zin in hebt. Maar ik heb nog geen 1 reden gezien waarom niet. Wat is het probleem met een vertegenwoordiger langs laten komen? je kunt toch altijd nog nee zeggen.)

Berichten: 58

Re: kostprijs waterstofgas voor GC-FID

Ok, laat maar zitten. Er is echt nog niks veranderd. Dit zou een forum moeten zijn waar mensen met problemen en vragen terecht kunnen en daar dan ook een mooi geformuleerd antwoord op krijgen. Daarnaast is er nog altijd plaats om het over "chemie in het dagelijkse leven" te hebben, of "vertaal mijn dialect" of weet ik veel wat nog allemaal.

Ik kan aannemen dat je aan studenten niet zo happig bent om alles voor te kauwen, want daar hebben ze niks aan. Echter, als ik vraag wat de standaardprijs is van een 50L cilinder H2-gas, lijkt mij dat niet eens zo een moeilijke vraag. Waarom er dan mensen op af komen die even hun mening gaan geven over mijn persoon of die naast de kwestie gaan zitten antwoorden, begrijp ik echt niet. Ook het feit dat ik mijn redenen niet geef waarom ik geen vertegenwoordigers wil zien langskomen, doet hier niks ter zake (behalve dan misschien voor mensen die graag alles willen te weten komen over een persoon).

Ik had altijd gehoopt dat dit forum ook wel eens andere type mensen zou aantrekken dan diegene die zich op andere fora bezig houden. Mensen die bijvoorbeeld niet alleen voor zichzelf en hun eigen woord op een forum aanwezig zijn. Die mensen zoek ik dus voor een antwoord op mijn vraag. De rest mag van mij gerust blijven verhaaltjes vertellen en halve antwoorden geven op studentenvragen. Ik heb begrip voor zulke mensen en ik vraag enkel wat begrip voor mijn standpunt.

Nog een laatste maal dus: iemand die zo voor de vuist weg een idee heeft van wat een 50L cilinder H2-gas kost ? (en 10 euro vervoerskosten zal niet het verschil maken, dat betalen we allemaal wel als het gaat om een eenmalige aankoop van een niet te hoog bedrag)

Bedankt voor het begrip !
chromblog.wordpress.com

Reageer