Gelatine Crosslinken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Gelatine Crosslinken

Hallo, ik hoop dat ik hier op het goede forum post.

Ik maak voor mijn hobby fotografische platen die voor holografie gebruikt kunnen worden. Dit lukt al heel aardig, maar het laatste probleem dat ik moet verhelpen is het uitharden van de gelatine. Die mag namelijk niet of nauwelijks opzwellen door invloed van Na+ ionen of hydroquinone, want opzwellen geeft een kleurverandering teweeg in het eindresultaat.

Zodoende ben ik op zoek naar iets dat gelatine stevig kan crosslinken, maar dat dit niet binnen enkele minuten doet. Dit omdat anders de emulsie te stroperig wordt om nog op glas aan te brengen. Liefst iets dat de amine en carboxyl groepen beiden kan crosslinken. Tot nu toe heb ik de volgende stoffen geprobeerd:

Formaldehyde - Zorgt voor chemische belichting, dus niet goed.

Chroomaluin - Linkt alleen de carboxyl groepen. Als genoeg aan de gelatine wordt toegevoegd wordt de gelatine te stroperig.

Chromium acetaat- Zelfde als chroomaluin.

Mucobromic Acid - Linkt de amine groepen Gelatine wordt net niet hard genoeg.

Glycerol diglycidyl ether - Linkt amine en carboxyl. Gelatine wordt hard, maar het oppervlak krijgt een mat oppervlak tijdens drogen.

(Sorry voor als ik de chemische namen verkeerd spel. Al mijn onderzoek heb ik gedaan uit Engelstalige artikels).

Berichten: 306

Re: Gelatine Crosslinken

Om amines en carboxylgroepen te crosslinken, kun je ook het volgende stofje proberen! Wij gebruiken het om dragermaterialen te maken, de reactie is temperatuurgevoelig, dus als je de temperatuur opschroeft, verloopt de reactie flink sneller (het is nl. een e-macht). Dus daar moet je wel voorzichtig mee zijn!

Hieronder de Engelse info van de stof (voor meer info, kun je o.a. terecht op de website van Sigma-Aldrich)

1-Ethyl-3-(3-dimethylaminopropyl)carbodiimide (EDAC, E-2247) can react with biomolecules to form "zero-length" crosslinks, usually within a molecule or between subunits of a protein complex. In this chemistry, the crosslinking reagent is not incorporated into the final product. The water-soluble carbodiimide EDAC crosslinks a specific amine and carboxylic acid

Hoop dat je hier wat aan hebt

Berichten: 10

Re: Gelatine Crosslinken

Ik heb meerdere keren op het punt gestaan om carbodiimide te kopen. Het probleem met deze stof is echter dat hij erg duur is en niet stabiel. Na oplossen in water moet het binnen 5 minuten gebruikt worden. En 1g kost 15 Euro. Dat maakt het lastig om dit product voor hobby te gebruiken.

Ik zoek nu al twee jaar een oplossing voor het probleem met mijn emulsie:

Na aanbrengen van de emulsie op glas is deze nog net iets te ongevoelig voor licht om hologrammen mee te maken. De emulsie is chemisch gevoelig gemaakt met KAuCl4+Na2S2O3 voordat het is aangebracht. De enige manier om de emulsie geschikt te maken voor holografie is door een kleine hoeveelheid van een reducing agent toe te voegen aan de emulsie voordat hij gebruikt wordt. Bijvoorbeeld Hydroquinone, Pyrogallol, of een mix van Ascorbinezuur en natriumcarbonaat.

Die toevoeging zorgt ervoor dat de gelatine ietsjes opzwelt. Bij het ontwikkelen en wassen verdwijnt die stof weer uit de emulsie en krimpt deze weer. Nu worden bij holografie interferentiepartonen van het laserlicht vastgelegd in de emulsie. En dikteveranderingen van een emulsie zorgen voor kleurveranderingen in de uiteindelijke weergave.

Dus ben ik nu al twee jaar op zoek naar één van de volgende mogelijke oplossingen:

1] De gelatine voldoende hard maken dat deze niet opzwelt onder invloed van Hydroquinone, Pyrogallol of Ascorbinezuur.

2] Een reducing agent vinden die een zeer sterke verbinding aangaat met de gelatine, zodat deze niet uit de emulsie gewassen kan worden tijdens ontwikkelen.

3] Een reducing agent vinden die zeer sterk geadsorbeerd wordt op de AgBr kristallen of op AgBrI kristallen.

4] De gelatine op misschien een andere manier chemisch aanpassen zodat deze minder opzwelt bij aanwezigheid van één van de reducing agents.

Nu blijft een grote vraag: Waarom zwelt gelatine op bij aanwezigheid van een reducing agent? Zelfs een hoeveelheid van Hydroquinone in tienden van procenten in relatie tot het gewicht van de gelatine zorgt voor 20% opzwellen. Als ik de oplossing hiervoor kan vinden kan ik eindelijk een project afsluiten dat zo langzamerhand op een levenswerk begint te lijken.

Reageer