Springen naar inhoud

Energie in het metabolisme

• Log in om te kunnen reageren

Sam299

Sam299

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2009 - 21:08

Hallo,

ik vroeg me het volgende af:

Wanneer we in het metabolisme spreken van energie die vrijkomt (bevoorbeeld bij het vorming van een chemische binding), is dat dan energie in de zin van elektromagnetische straling (bv warmte) ?

En is het dan die straling die de energie kan leveren voor andere energetisch ongunstige reacties in het metabolisme?

Dan vroeg ik me ook nog af hoe die stralingsenergie gevormd wordt => is dit doordat bij de vorming van een chemische binding de potentiŰle energie tussen twee stoffen omgezet wordt in kinetische energie van elektronen die naar positieve ladingen worden getrokken. en die versnelde elektronen zenden dan elektromagnetische straling uit?

Ookal is dit niet iets wat ik moet kennen, ik blijf het mij afvragen

alvast bedankt

Sam

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sam299

Sam299

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2009 - 13:28

Niemand?

Ok het is misschien een ietwat rare vraag maar overal in de chemie, biochemie, celbiologie, etc spreken ze constant over energie die vrijkomt, maar niemand weet wat die energie juist is?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 mei 2009 - 13:35

Die energie wordt in het geval van de mens opgeslagen in ATP; energie vrijkomend bij een metabolisch proces wordt gebruikt om de omzetting van ADP in ATP mogelijk te maken.

Van stralingsenergie spreken in biochemische processen lijkt me niet nodig. Er zijn vast wel enkele voorbeelden te verzinnen waar een soort van bioluminescentie plaatsvindt, maar meer dan dat ook niet, voor zover ik weet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Sam299

Sam299

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 12:07

Ik denk dat ik mijn vraag niet goed uitdruk. Ik ben op zoek naar hoe de energie die vrijkomt bij de hydrolyse van ATP andere biochemische processen stuurt, hoe dus die energie overgebracht wordt.

Ik heb ondertussen iets in de richting van een antwoord gevonden op volgend forum:

http://www.biology-o...47.html#p110247

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 14:23

Wanneer ATP hydrolyeert, dan komt de energie (ΔrG░) van deze reactie vrij als warmte. Warmte is op zich uiteraard geen elektromagnetische straling. Het gevlog van het vrijstellen van warmte is de temperatuur (van een ge´soleerd suysteem) stijgt. Een ander gevolg is dat de infra-rood emissie toeneemt.

Voor een biochemisch proces is dat natuurlijk niet de bedoeling. Biochemische processen worden door ATP aangedreven via de vorming van energetische intermediairen. Een typisch voorbeeld zijn gefosforyleerde glucosederivaten die in de eerste reacties van de glycolyse gevormd worden.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 21:31

Wat voor soort energie is warmte dan wel?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2009 - 21:48

Heel basaal de kinetische energie van deeltjes. Hoe warmer het is, hoe harder deeltjes trillen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2009 - 11:32

Natuurlijk, F, maar ik neem aan dat een level 8 dat ook wel weet. Het ging me erom dat als je weet wat het is, je niet in een verhaal moet schrijven wat het niet is, dat levert niets op.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2009 - 12:21

Excuus, was laat en niet op de namen gelet, dacht dat je vraag eigenlijk van de TS afkwam.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures