Handel in chemicaliën

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Handel in chemicali

Ik hou mij al een tijdje bezig met het importeren van goederen om deze via het internet te verkopen. Nu heb ik een leverancier gevonden die mij voor een goede prijs 10 vaten gamma-butyrolactone kan leveren. (Ik weet wat je er mee kan, maar dat is niet mijn zaak en ook niet de reden dat ik dit topic open.)

Nu vraag ik mij af wat voor zaken er allemaal komen kijken bij de handel in chemicaliën.

Heb ik een vergunning nodig om hier in te handelen?

Worden er eisen gesteld aan de opslag?

Hoe zit het met milieuregels?

Ik hoop dat iemand me wat meer informatie kan verschaffen.

Berichten: 1.490

Re: Handel in chemicali

Waarom wil je uberhaupt GBL verkoopen als je weet wat je er mee kan?

Re: Handel in chemicali

Omdat ik er geld mee kan verdienen natuurlijk. Maar nogmaals, ik heb dit topic niet geopend voor een lesje ethiek en moraal. Ik vraag me af of iemand hier op de hoogte is van de regels.

Berichten: 1.490

Re: Handel in chemicali

ik dnek niet dat hier iemand je daar zo snel mee zal gaan helpen, maar dat de meeste reacties die je zult krijgen als die van mij zijn ;)

ICSC-GBL

Re: Handel in chemicali

Dat zou ik jammer vinden. GBL is namelijk een stof die niet verboden is in Nederland en veel gebruikt wordt als oplosmiddel in bijvoorbeeld nagellakremover en verfafbijt. Als ik nou om tips zou vragen hoe ik het beste mijn meth-lab zou kunnen verhullen, maar dat is niet het geval. Ik ben alleen benieuwd naar de milieuregels, benodigde vergunningen en eventuele eisen aan een opslaglocatie.

Guns don't kill people, people kill people.

edit: ps. Interessante link, ik was me er niet van bewust dat het brandbaar is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gamma-butyrolacton

Berichten: 10

Re: Handel in chemicali

Als eerste even een opmerking dat ik het eens ben met Tequila Boy. Hoe wil je voorkomen dat het in "verkeerde handen" komt.

Maar je vraagt om een serieus antwoord:

Misschien is het een idee eens bij je/de gemeente waar je het wil opslaan je eens te laten informeren over vergunningen en verplichtingen qua opslag van chemicaliën.

Zij moeten zorgen voor alle vergunningen en controle (door bijv. brandweer) op de opslagplaats.

Re: Handel in chemicali

Zojuist even de gemeente gebeld en die verwijzen me door naar de milieudienst Zuid Holland (071-4083600) en naar de douane (0800-0143). Die ga ik nu maar eens bellen. Ik hou jullie op de hoogte.

edit: Meneer van de douane had een CAS nummer (96-48-0) nodig om mij meer informatie te verstrekken. Maar helaas was het Europese systeem overbelast en moet ik het morgen nog een keer proberen.

edit2: Mevrouw van de milieudienst kon mij niets vertellen, maar de expert gevaarlijke stoffen gaat me morgen of anders maandag terugbellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Handel in chemicali

Ga de PGS-15 maar eens opzoeken en bemachtigen, dat is een stukje tekst over de regels voor opslag van gevaarlijke stoffen in embalage.

Arbeidsinspectie en Milieudienst hanteren deze regels.

Douane heeft nix te zeggen over je toepassing, pas als je de landsgrenzen over gaat.

Re: Handel in chemicali

Gevonden: http://www.infomil.nl/contents/pages/14656...eidingpgs15.pdf

Die ga ik eens doorlezen. Bedankt Echtepino!

Berichten: 10

Re: Handel in chemicali

PSG15 op internet ook via onderstaande link (misschien wel verouderd maar genoeg aanvullingen zijn er tevens te vinden.

http://www.publicatiereeksgevaarlijkestoff...ties/PGS15.html

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Handel in chemicali

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>

Teammededeling: de reports zijn in goede orde aangekomen, nogmaals rapporteren heeft geen zin.

Ik zie voor nu nog geen dringende reden om dit topic niet toe te staan.

</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Handel in chemicali

In het algemeen is de handel in chemicaliën vrij, met bepaalde uitzonderingen overigens. Uiteraard moet je je aan de regels houden, de WMS (wet milieugevaarlijke stoffen) is een belangrijke algemene wet waar je mee te maken krijgt. De milieudienst van de gemeente is hiervoor het belangrijkste, zij moeten namelijk deze en andere milieuwetgeving voor een deel uitvoeren en het beleid kan per gemeente verschillen, dus daar moet je z.s.m. mee om tafel. Daarnaast zijn er de eisen mbt een VIB, etikettering etc.

Voor transport moet je rekening houden met de ADR en andere transportwetgeving voor gevaarlijke stoffen.

Als je personeel hebt zijn er misschien extra arbo regels waaraan je moet voeldoen.

Ook verstandig om je verzekeringen nog eens na te kijken.

Specifiek bij GBL is er natuurlijk een ander aandachtspunt, het is een precursor en dat betekent dat je er waarschijnlijk verstandig aan doet om je in te dekken. Dat de handel in GBL niet wettelijk aan banden is gelegd betekent namelijk niet dat je er vrij en blij in kan handelen.

Je kan redelijkerwijs aannemen dat er lieden zijn die GBL willen aanschaffen voor illegale doeleinden. Als achteraf blijkt dat er inderdaad een klant van jou is geweest die dat heeft gedaan zal je mogelijk aannemelijk moeten maken dat je te goeder trouw hebt gehandeld. Als je bijvoorbeeld zomaar aan iedereen zou leveren heb je een kans dat je als medeplichtig aan de betreffende illegale praktijken zou worden aangewezen. Ik raad je dan ook aan om je juridisch goed te laten voorlichten zodat je weet in welke gevallen je wel en in welke gevallen je beter niet kan leveren en hoe je je aansprakelijkheid op dit punt kan indekken.

Om die reden lijkt me GBL ook geen handige stof om je carrière als chemicaliënhandelaar te beginnen. Voor legaal gebruik is er voldoende aanbod in Nederland in diverse prijs- en kwaliteitsklassen. Omdat het een lastige stof is qua handel denk ik dat het ook moeilijk is hier als nieuwkomer tussen te komen.

Gebruik in nagellakremovers is overigens op z'n minst ongebruikelijk, ook alweer omdat het een "lastige" stof is waarvoor diverse alternatieven bestaan.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Handel in chemicali

Ik sluit me aan bij het verhaal van Jan, met de toevoeging dat je zeer zeker gecontroleerd gaat worden door de Douane/KLPD indien je GBL gaat verkopen.

Ze zullen je gaan vragen lijsten met namen van klanten en hoeveelheden die je aan die klanten hebt verkocht te overhandigen. Daar zul je dan of je wil of niet aan mee moeten werken. De stof is dan wel niet verboden, maar toch krijg je te maken met deze controle.

Berichten: 840

Re: Handel in chemicali

Ik zou zeggen, zoek een andere stof waarin je kunt handelen.

Winst maken met het verkopen van GBL zul je zeker, er zijn heel wat mensen die flink wat geld voor deze stof over zullen hebben. Je loopt echter grote risico's, zoals al eerder aangegeven. Als je het nog niet wist, GBL is de directe precursor tot GHB, en de stof kan zelf ook als drug gebruikt worden.

Is dit het waard voor wat extra euro'tjes?

Vreemd trouwens dat als je GBL op google invult, je gelijk bovenaan 3 links vind waar je het zo zou kunnen kopen als schoonmaakmiddel. Een val van de overheid?

Wie wil er nou zoiets gebruiken als schoonmaakmiddel. Aceton is goed genoeg.

Re: Handel in chemicali

Controle maak ik me, misschien onterecht, geen zorgen om. Als mijn administratie op orde is en ik niet aanzet tot illegale praktijken zit ik volgens mij wel safe genoeg.

Wat Jor zegt is mij ook opgevallen. Er zijn ondertussen zat bedrijven die zonder problemen GBL verkopen, via internet notabene en zonder leeftijdscheck. Ik zie niet in waarom ik niet een graantje van deze markt kan meepikken. Zeker omdat ik vermoed dat deze webshops niet op grote schaal inkopen en waarschijnlijk niet meer dan 10 liter op voorraad hebben. De levertijd van een afname van 50 liter is namelijk veel te lang, blijkt na navraag.

Ik wacht in nog even de telefoontjes af van douane en mileudienst en krijg binnenkort al van een paar leveranciers samples toegestuurd. Deze kan ik dan op puurheid gaan testen in het lab.

Reageer