[chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

onze leerkracht heeft ons deze opgaven gegeven, maar weet zelf niet wat de structuurformule ervan is !! Je moet niet vragen ! :roll: :P

kan iemand me helpen, als je die écht moet tekenen, mail ze dan ff of zo, maar van die structuurformule-gedoe snap ik niet veel en het zijn bijna examens !! o jeee !

Het bevat denk ik een datieve binding of zo, ik weet het zelf niet.

Als iemand mij wat uitleg kan geven over de structuurformule van een zuur, zou ik het heel erg appreciëren.

Ca(OH)2

Al2 O3

[e-mail adresssen zijn niet toegestaan]

Alvast bedankt !

Gaëtan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Structuurformule

Hier vind je in elk geval al de betekenis van het woord structuurformule, met wat voorbeelden erbij van hoe die eruit kunnen zien.

Als je zover mee bent, zie je waarschijnlijk al hoe dat er voor jouw moleculen uit zal zien, en zo niet, kom dan maar terug, dan helpen we verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

Voordat je iets post, lees dan eerst de forum regels. Dan weet je dat je in het huiswerkforum moet posten en dat e-mail adressen niet zijn toegestaan.

nu on-topic.

De structuurformule van een zuur verschilt per zuur. De karakteristieke eigenschap van een zuur is dat ze een h3O+ groep bevatteen. Aan het zuurstof atoom zitten 3 waterstof atomen. Een van deze waterstof atomen is positief geladen.

meer over zuren lees je hier

meer over basen lees je hier

De structuur formule van Ca(OH)2 staat eigenlijk al gegeven. Dit is 1 Calcium atoom waaraan 2 OH groepen zitten. De OH groepen zitten met het zuurstof atoom gebonden aan het calcium atoom.

De volgende lukt je toch wel zelf?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

Wouter Masselink schreef:
De volgende lukt je toch wel zelf?
Die vind ik daarom ingewikkelder dan die calciumhydroxide.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

hii, alvast bedankt voor reactie en srry dat ik eerst mijn e-mail adres vermeld had :roll:

klopt dit:

CA(oh)2

- -

H - O - Ca - O - H

- -


( er moet wel een streepje staan boven en onder de 2 o's (elektronenpaar))

Maar da's onmogelijk !!! Zo voldoet calcium ni aan de octetstructuur !

Iedereen in de klas dacht dit ook eerst, ma achteraf bekeken is dat fout.

Moet het dan niet iets zijn met een dubbele binding of drievoudige binding, of met datieve binding?

Misschien domme vragen, maar je moest onze leerkracht eens zien ! Die kan gewoon niets uitlegge. Alles wat ik tot zover weet komt van mijn handboek of internet !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

Probeer www.chemfinder.com of google eens.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12

Re: [chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

jah, google heb 'k zelf ook wel geprobeerd, en lang zelfs, maar ik vind gewoon niets da ik kan gebruike zodat ik het snap.

alkanen, alkenen en alkynen heb ik nu min of meer onder de knie, maar nu al die structuurformules van zuren :s en dan 3/4 van de tijd komt er een datieve binding bij te pas ! En hoe kunt ge nu wete of er een dubbele binding of zo bij komt ??

Ik weet dat ik u heel erg dom klink, maar aangezien wij in 4 Latyn WIskunde zitten, zegt die leerkracht gewoon 'ja dat moeten jullie normaal weten !' terwijl we er nog nooit van gehoord hebben?!!

'k snap het écht niet..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

onze collega's van chemieforum hebben het toch wel goed uitgelegd

In a nutshell: een datieve binding is een atoombinding waarbij een van beide atomen een elektronenpaar ter beschikking van de binding stelt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 288

Re: [chemie] structuurformule van Ca(OH)2 en Al2 O3 ?!!

Het gaat hier over ionbindingen: het metaal staat zijn elektronen af om de edelgasconfiguratiete bekomen en het niet metaal neemt die op ook om edelgasconfiguratoe te bekomen

Ca(OH)2 vormt Ca2+ en 2 OH-

Al2O3 vormt 2 AL3+ en 3 O2-

analoge bindingen vind je op

http://wps.prenhall.com/wps/media/objects/...G10_09-14un.JPG

Reageer