Vraag over ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vraag over ethanol

Ik heb toegang tot ethanol 100% en ik was van plan om zelf alcoholische dranken te maken.

Voordat ik hieraan ga beginnen wil ik natuurlijk eerst alle veiligheid voor op stellen.

Buiten de berekeningen heb ik ook een vraag over de kwaliteit van die dranken.

Als ik het pure ethanol meng met andere vloeistoffen, vloeistoffen die drinkbaar zijn, kunnen er dan giftige verbindingen ontstaan, zoals methanol?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Berichten: 541

Re: Vraag over ethanol

100% ethanol? lijkt mij erg sterk. Ik raad je aan om eerst goed je bron na te kijken. Vervolgens zou je dit kunnen verdunnen naar "drinkbare waarden". De smaak die je hier aan overhoudt kan ik je niet geven. Wel raad ik je aan om in ieder geval onder de 40% te mengen.

Berichten: 5

Re: Vraag over ethanol

Ja tegen de 100% aan dan; 99,8% was het geloof ik.

Tuurlijk kijk ik eerst al mijn bronnen na.

Maar bij het verdunnen of mengen met drinkbare vloeistoffen worden er geen giftige verbindingen gemaakt?

Berichten: 180

Re: Vraag over ethanol

let heel goed op bij 100% ige ethanol. dit wordt namelijk niet op de gangbare manier geproduceerd. bij de normale manier kun je maximaal ongeveer 96% halen. dit aangezien ethanol water aan de lucht onttrekt. (azeotropisch mengsel)

je kunt hogere percentages halen dit door middel van een tertiair azeotroop te maken. dit doe je door middel van benzeen toe te voegen (dacht ik) en daarna kan het dus wel.

in je 100%ige ethanol zullen dus altijd nog sporen van die benzeen aanwezig zijn. en benzeen is geen goedje wat heel erg gezond is.

en aangezien je het toch wilt verdunnen, is het dus raadzamer/belangrijk om 96% ige ethanol te gebruiken.

Berichten: 107

Re: Vraag over ethanol

Nee

Maar hoe meer ethanol erin hoe giftiger.

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Vraag over ethanol

Ik zou om te beginnen alleen ethanol kopen die geschikt is voor gebruik in alcoholische dranken, o.a. te koop bij Brouwland en haar verdelers. Dan weet je zeker dat er geen denaturanten in zitten of andere stoffen die schadelijker zijn dan de ethanol zelf. Misschien nog wel belangrijker: dan weet je zeker dat de alcohol een acceptabele smaak heeft.

Je kan thuis gemakkelijk zelf likeuren en dergelijke maken door kruiden met suiker en dergelijke of speciale extracten te mengen met de alcohol. Als regel verdun je het tenminste tot 50% met water. Het ontstaan van schadelijker stoffen dan de ethanol zelf lijkt me zeer onwaarschijnlijk, voor het ontstaan van methanol hoef je in elk geval niet bang te zijn.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 5

Re: Vraag over ethanol

JanMeut schreef: Ik zou om te beginnen alleen ethanol kopen die geschikt is voor gebruik in alcoholische dranken, o.a. te koop bij Brouwland en haar verdelers. Dan weet je zeker dat er geen denaturanten in zitten of andere stoffen die schadelijker zijn dan de ethanol zelf. Misschien nog wel belangrijker: dan weet je zeker dat de alcohol een acceptabele smaak heeft.

Je kan thuis gemakkelijk zelf likeuren en dergelijke maken door kruiden met suiker en dergelijke of speciale extracten te mengen met de alcohol. Als regel verdun je het tenminste tot 50% met water. Het ontstaan van schadelijker stoffen dan de ethanol zelf lijkt me zeer onwaarschijnlijk, voor het ontstaan van methanol hoef je in elk geval niet bang te zijn.
Dat ontstaan van methanol was zo'n beetje wat ik bedoelde.

Bedankt

Reageer