Springen naar inhoud

hydrazine vs. hydrazine hydraat

• Log in om te kunnen reageren

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 01:16

Hoi

Ik heb bezig een practicumvoorschrift te herschrijven,
Het gaat hierbij om de synthese van luminol uitgaande van 3-nitro-phtaalzuur
Nou wordt er in de literatuur gesproken over het gebruik van een 8% waterige hydrazine oplossing.

Op internet worden de termen hydrazine en hydrazine hydraat door elkaar maar ook voor verschillende dingen gebruikt;
hydrazine: NH2-NH2
hydrazine hydraat: NH2-NH2
NH2-NH2*H2O
NHOH-NHOH em NH3+-NH2OH-

wat zijn de correcte strukturen bij bovenstaande namen, mij lijkt de stuktuur met kristalwater de juiste, maar wil het even zeker weten.
Als dit namelijk zo is kan ik net zo goed het hydraat gebruiken voor de oplossing.
hydrazine hydraat is een stuk goedkoper dan hydrazine.

Luuk

Veranderd door LvS, 20 mei 2009 - 09:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 08:11

Hydrazine hydraat is inderdaad N2H4.H2O en kun je zonder meer gebruiken als jij een 8% waterige oplossing moet maken. Sowieso wil ik het gebruik en de opslag van watervrij hydrazine erg afraden, want dit is link spul, omdat het onstabiel is. Hydrazine hydraat is stabiel en kun je gewoon bewaren zonder gevaar voor extreem heftige ontleding. Het is echter nog steeds behoorlijk akelig spul (een vrij vluchtige vloeistof, welke kankerverwekkende dampen afgeeft).

De stof NHOH-NHOH bestaat voor zover ik weet niet.

Als je de synthese in waterige oplossing moet doen, dan is een andere en nog veel veiliger optie het gebruik van hydrazine zouten, zoals N2H4.2HCl of N2H5 HSO4. Deze zijn in opslag veel veiliger en geven geen damp af. In je experiment voeg je hier dan NaOH aan toe in de juiste hoeveelheid om het hydrazine in verdunde vorm als vrije base te krijgen. Blootstelling aan hydrazine dampen is dan vrijwel uitgesloten.

Veranderd door woelen, 20 mei 2009 - 08:12

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 13:54

Ik vraag mij zelfs af of watervrij hydrazine wel in de handel is. Het is heel moeilijk te maken en te bewaren. Ik heb het iemand zien maken uit hydrazinehydraat dat boven vast KOH werd gedestilleerd. Dit omdat het niet te koop was en toch nodig was voor spectroscopisch onderzoek.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 22:39

Ik heb een flesje afkomstig van onze afdeling synthetisch-organische chemie waarop staat Hydrazine (anhydrous) maar dit is al vele malen geopend en weer gesloten dus dit zal vast niet meer watervrij zijn.

Het gebruik van hydrazine zouten is niet echt handig omdat loog moet worden toegevoegd.

Ik heb nu gewoon een oplossing van hydrazine in water gemaakt, de volgende keer ga ik gewoon het hydraat gebruiken, makkelijker aan te komen en goedkoper.

PS: Luminol is hip

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 23:16

Ja, maar het hydraat is wel heel erg gevaarlijk.

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 23:45

verklaar je nader, waarom zou het hydraat gevaarlijker zijn dan het watervrije hydrazine?? Het gaat om een practicumvoorschrift voor 2e jaars scheikunde studenten. Broom is ook erg gevaarlijk dus?

Practica zijn bedoeld om handvaardigheid op te doen en daar hoort ook het werken met potentieel gevaarlijke verbindingen bij.

Veranderd door LvS, 25 mei 2009 - 23:45

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2009 - 16:26

Ik bedoel dat het hydraat gevaarlijker is dan de zouten.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2009 - 21:48

Mijn ervaring is dat je met hydrazinehydraat op een laboratorium heel veilig kunt werken. Het negatieve imago van deze stof zit in de eventuele carcinogene werking.
Omstreeks veertig jaar geleden werd hydrazine gebruikt als hulpbrandstof voor straaljagers. De lege hydrazine-tanks werden kort na de start afgeworpen en dat gaf veel ergernis bij de burgers. Het slechte imago is er ook de oorzaak van dat (gekatalyseerd) hydrazine niet meer gebruikt kan worden als zuurstofbinder in het circulatiewater bij centrale verwarming.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures