Springen naar inhoud

Rooksimulatie

• Log in om te kunnen reageren

weejewel

weejewel

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 07:36

Voor een project moet het verloop van rook worden gesimuleerd in een modelhuis van ca. 1.5m breed, 1m hoog en .5m diep. Alleen blijkt dit lastiger dan verwacht, aangezien echte rook blijft hangen tegen het plafond door de warmte. In een model is dit lastiger te bewerkstelligen, met name omdat je geen echte brand kan simuleren vanwege de temperatuur en veiligheid.

Al geprobeerd is:
- KNO3 te verbranden, echter ging dit te snel en de rook zakte naar beneden
- Wierrook, de rook zakte ook naar beneden, de snelheid was acceptabel

Beide keren zakte de rook dus te snel naar beneden, terwijl bij een echte brand de rook warmer is en dus blijft hangen.

Nou is mijn vraag of iemand een idee heeft hoe dit op te lossen. Vooreen goede oplossing staat een kratje pils al koud :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cschaeke

cschaeke

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 07:45

Het is maar een idee, zou je de rook niet kunnen verwarmen? steek wierrook aan, leidt de rook door een buis, verwarm de buis.

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 10:48

het nadeel in deze is dat je deeltjes wilt hebben die naar boven "drijven"(een aŽrosol die lichter is dan lucht). nu is het alleen zo dat er maar heel weinig deeltjes zijn die lichter zijn dan lucht. de enige waar ik nu op kom zijn waterstof en Helium.
Maar ja die kun je weer niet zien. (dus niet toepasbaar)

je rook (aŽrosol) zal dus altijd naar beneden zakken na verloop van tijd. Dus enige manier is toch die rook verwarmen. (zoals Chris ook al zei)

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 11:03

Verwarmingsmatjes uit de serreteelt ?
Verwarmingsdraden die ze rond waterleidingsbuizen wikkelen in de winter ?

Ik zeg zo maar iets

P.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 20 mei 2009 - 15:47

Kan je niet gewoon zo'n rookmachine kopen die ze ook in disco's gebruiken? Die heb je ook wel in kleiner formaat dacht ik. Of zo'n rookgenerator voor model stoomtreinen. Conrad heeft een hoop op dat gebied weet ik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures