Zuur analyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Zuur analyse

De laatste keer dat ik mij serieus met het analyseren van zuren bezig gehouden heb is te lang geleden om nog te weten hoe je dit het beste uitvoert, dus bij deze mijn vraag aan jullie.

Een collega van me heeft drie weken geleden aan de kant van de weg een jerrycan met zuur gevonden, waarschijnlijk afkomstig van een landbouwvoertuig. Nu weet ik dat men verschillende (sterke) zuren gebruikt om tanks mee schoon te spoelen, maar niet welke er in zijn jerrycan zit en wat hiervan de molariteit is.

Er is aangifte gedaan bij de politie, met de afspraak dat we de jerrycan in beheer hebben tot de eigenaar zich meld. Mocht deze zich niet binnen de komende drie weken melden, is ie van ons.

1. Hoe bepaal ik welk zuur dit is?

2. Hoe bepaal ik de molariteit van dit zuur?

Analytische chemie is nooit echt mijn onderdeel geweest..

Re: Zuur analyse

Om te weten hoe je dit moet analyseren hangt af van wat je met de uitslag wilt doen.

Als je het verder wilt gebruiken dan zul je ook moeten kijken welke stoffen er totaal inzitten want er kan naast de hoofdmoot zuur ook nog een hoop troep inzitten.

Re: Zuur analyse

Met de uitslag wil ik bekijken hoe gevaarlijk het nou eigenlijk is, en of het nog ergens voor te gebruiken valt. Zo heb ik meerdere keren gehoord dat restanten zoutzuur gebruikt worden om kalkaanslag te vloeren, en ja, zuren zijn buitengewoon goeie schoonmaakmiddelen. Het is alleen te gevaarlijk om er zomaar mee te werken, zonder te weten waar je nou eigenlijk mee werkt.

Of er veel troep bij in zit weet ik niet (als dat zo is, is het goed opgelost), maar als ik erg vreemde metingen krijg zou dat vanzelf duidelijk moeten worden lijkt me.

Afijn, zoals ik al zei is het lang geleden dat ik ook maar iets aan dit soort analyses gedaan heb, dus iedere vorm van hulp is welkom.

Berichten: 45

Re: Zuur analyse

Je kan mss beginnen met de pH te meten met een pH meter, titratie of eenvoudig met een indicator papiertje.

verder kan een VOORZICHTIGE reuktest ook al een stuk opweg helpen vind ik.

Je zou volgens mij wel al een hand onderweg zijn door er VOORZICHTIG kaliumpermanganaat aan toe te voegen.

als je te maken hebt met HCl dan zal er dus een GIFTIGE chloordamp ontstaat: Cl2 (werk dus onder een trekkast of iets dergelijks).

Indien er zwavelzuur aanwezig is zal dit reageren met het kaliumpermanganaat:

KMnO4 + H2SO4 + H20 --> KHSO4 + MnO4- + H30+ waarbij KHSO4 roodachtig is.

enzovoort...

Je zou zo voor alle zuren welk een typische reactie kunnen vinden via google om te identificeren wat je nu precies had.

Let wel op! Want kaliumpermanganaat is een heel sterk oxidans en zal dus heftig reageren zeker als je verwacht dat het geconcentreerde zuren zouden kunnen zijn in uw bidon. Er zou zelf een zodanig exotherne reactie kunnen ontstaat met ontbranding tot gevolg...

Succes!

Re: Zuur analyse

Gelukkig was er nog kaliumpermanganaat voorradig, dus vanmiddag hebben we de zuurkast weer onder het stof vandaan gehaald. Na het toevoegen van KMnO4 aan een monster van 10ml bleek dit wel nodig ook, aangezien alles naar zwembad begon te ruiken.

Goed, HCl dus. Na het ophalen van haast vergane kennis en een titratie met NaOH, blijkt het om 1,2M te gaan.

Case solved :)

Reageer