Chroomexperimenten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Chroomexperimenten

Hoi allemaal,

Ik heb zojuist een aflevering van ZEMBLA gezien over het zogenaamde "gif van Corus" en besloot daar mn PWS over te doen, en dan voornamelijk over wat voor invloed chroom op je lichaam/op het milieu heeft. Nou bestaat een groot deel van het PWS uit experimenten doen en ik vroeg me af of iemand omtrent dit onderwerp een leuk/goed te doen experiment wist. Het kan van alles zijn als het maar enigzins gerelateerd is aan dit onderwerp,

Alvast bedankt,

Groeten Reinier.

Berichten: 840

Re: Chroomexperimenten

Misschien zou je cellen kunnen groeien in het juiste medium en hieraan verschillende concentraties Cr(VI) aan toevoegen. Vervolgens zou je kunnen kijken met de microscoop of zich er tumorcellen ontstaan.

Cr(VI) is het vervelende, kankerverwekkende en giftige chroom. Cr(III) zal ik achterwege laten, dat nagenoeg niet giftig en kankerverwekkend.

Berichten: 107

Re: Chroomexperimenten

Vergeet de proeven ook niet te doen met homeopatisch verdunde Cr(VI)-oplossingen

;)

P.

Berichten: 5

Re: Chroomexperimenten

Hartstikke bedankt, dat leek me inderdaad ook een goed plan. Maar de vraag is: is dit chroom (VI) makkelijk te verkrijgen. Ik bedoel ik ben niet echt een expert op dit gebied, en ik las dat het in relatief kleine concentraties al behoorlijk giftig is.

Berichten: 840

Re: Chroomexperimenten

Cr(VI) verbindingen zijn heel makkelijk te krijgen, zowel voor bedrijven/scholen/universiteiten als particulieren. Vooral voor de eerste groep, maar de particulieren hebben ook heel veel bronnen voor deze stof, zoals keramiekers. Ik kan zo met de kilo kaliumdichromaat kopen. Al weet ik niet of scholen tegenwoordig moeite hebben met de stof kopen, omdat de overheid heel veel stoffen verbied voor scholen (ivm risico leerlingen). Hieronder vallen bijvoorbeeld benzeen, tetrachloorkoolstof en kwikverbindingen.

Ik neem aan dat jullie school de stof 'kaliumdichromaat' of 'natriumdichromaat' wel heeft. Het kan ook zijn dat ze 'chroomzuur' of 'chroomtrioxide' hebben. De laatste zou ik vanaf blijven, dat is heel naar spul (extreem corrosief, zeer brandbevorderend), gebruik de eerste 2.

Ik zou voorzichtig een bepaalde hoeveelheid kaliumdichromaat of natriumdichromaat af wegen (rustig, evt in zuurkast om stuiven te voorkomen, evt mondkapje dragen), en dit oplossen in water, en met behulp van een maatkolf aanvullen tot een bepaald volume. Nu heb je een oplossing van Cr(VI) met een bekende concentratie. Als het eenmaal in oplossing is is het veel minder gevaarlijk zolang je de oplossing niet kookt. Je sluit namelijk inademing uit (de gevaarlijkste route voor deze stof), inslikken zal je neem ik aan niet doen (handen wassen na lab), en huidcontact is veel minder gevaarlijk maar kun je ook minimaliseren door handschoenen aan te trekken.

Met deze oplossing kun je vervolgens allerlei oplossingen maken met verschillende concentraties en hiermee je experimenten doen. De oplossingen die je gebruikt voor je experiment zullen wel een lage concentratie Cr(VI) moeten hebben (ik weet niet hoelaag), anders sterven je cellen gelijk, en zul je tumorvorming niet kunnen waarnemen. Kijk of je longcellen te pakken kan krijgen en of deze in leven te houden zijn. Hier wordt namelijk het makkelijkst kanker veroorzaakt door Cr(VI), het is ook alleen bewezen kankerverwekkend via inademing. Of deze cellen kunnen blijven leven buiten het lichaam weet ik niet.

Omdat scholen vaak laks zijn met afval moet je vertrouwen wat we hier zeggen: Cr(VI) NIET door de gootsteen. Bij ons op school had de leraar daar een broertje dood aan, en ging zelfs aniline , Cr(VI), een Pb(NO3)2-oplossing en nikkelnitraat gewoon door de gootsteen. Hij had het wel over een soort filter in de riolering. Onwetendheid van een TOA. Je kunt Cr(VI) omzetten naar het bijna onschadelijke Cr(III) door wat zwavelzuur toe te voegen gevolgd door een overmaat reducor als natrium of kalium (meta)bisulfiet, ethanol of oxaalzuur. Vervolgens evt verwarmen (vooral bij ethanol), tot de oplossing helder groen is. Dit is de kleur van Cr(III). Cr(III) mag in kleine hoeveelheden door de gootsteen, zeker als het eenmalig is.

Berichten: 5

Re: Chroomexperimenten

Superbedankt, das echt een goed idee. Alleen mijn vriend zegt dat longcellen buiten het lichaam meteen dood gaan. Dus zou je ze moeten kweken en dat is volgens hem ook niet mogelijk. Weet iemand hier iets meer vanaf?

Berichten: 3.145

Re: Chroomexperimenten

Je zou natuurlijk ook andere cellen kunnen proberen of evt. een zich snel voortplantende bacterie. Misschien vertonen bepaalde bacteriesoorten ook wel 'wildgroei' en kun je een dergelijk proces waarnemen in een experiment. Je zult denk ik toch ook zelf de literatuur in moeten duiken op dit gebied.

Berichten: 5

Re: Chroomexperimenten

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ze waren erg behulpzaam. Nu hebben we wat research gedaan en komen we tot het volgende:

Longcellen zijn op kweek niet te halen,

Daarbij is er meer dan een beetje chroom voor nodig om ook daadwerkelijk kanker te veroorzaken (als ik mijn begeleider moet geloven), dus gaan we waarschijnlijk met een andere cel experimenteren en kijken of er zogenaamde wildgroei ontstaat. Nu vraag ik me af: Heeft iemand toevallig een link naar een dergelijk experiment, over wat chroom doet met de gezondheid? Dan weten we waar we op moeten letten ed.

Reageer