Springen naar inhoud

Cafe´ne en calcium

• Log in om te kunnen reageren

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 21:09

Op welke manier neemt cafe´ne calcium mee naar de nieren?
Ook de opname van vitamines en andere 'mineralen' wordt vermindert.
Is dit in dezelfde vorm?

Cafe´ne kan als base reageren, maar ik zou niet weten hoe dat vrij elektronenpaar gedoneert wordt. Calcium complexen lijkt mij ook wel eerder uitzonderlijk.

Veranderd door chemaniac, 20 mei 2009 - 21:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 20 mei 2009 - 21:12

Graag een bron ;)
Hoezo neemt caffeine calcium mee naar de nieren?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 21:31

Ja het komt recht uit mijn eindwerk en het is beschamend dat ik nu even achter een goede bron moet gaan zoeken. :P

Het wordt alleszins vermeld op van die fameuze "gezondheidswebsites", maar ik heb het gehaald uit een universitair onderzoek dat ik nu even ga proberen terug vinden bij mijn favorieten.

Veranderd door chemaniac, 20 mei 2009 - 21:32

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2009 - 21:38

Bron: http://www.ncbi.nlm....pubmed/12204390

Blijkbaar neemt het calcium niet mee, maar vermindert wel de absorptie.
Hoe is dit te verklaren?

Veranderd door chemaniac, 20 mei 2009 - 21:44

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 20 mei 2009 - 22:20

Substantial further help in harmonizing the data comes from the observed dependence, in at least two studies, of the effect of caffeine on low calcium intake in the subjects concerned (Barrett and Harris). Because the probable basis for the effect is an interference with calcium absorption efficiency ( Barger-Lux and Heaney, 1995. M.J. Barger-Lux and R.P. Heaney , Caffeine and the calcium economy revisited. Osteoporosis International 5 (1995), pp. 97-102. Full Text via CrossRef | View Record in Scopus | Cited By in Scopus (40)Barger-Lux and Heaney, 1995), this interaction with calcium intake reveals an important feature of the underlying relationships.

Een stukje uit de discussie in de publicatie. Er zijn slechts twee studies waar een effect is gevonden bij een al lage calcium opname en geen bewijst dat caffeine daadwerkelijk invloed heeft er is allen een probable basis in deze studies voor de theorie.
Deze studies zijn verricht bij specifieke groepen en je kunt niet uitsluiten dat er andere redenen zijn voor dit effect
Daarnaast zijn er meerdere studies die geen effect vinden.
Er is nog geen verklaring, er is alleen een aanwijzing dat er bij een lage calcium intake een gestoorde absorbtie is bij gelijktijdige caffeine inname.

Ik heb ook nog even de publicaties(20) doorgelopen die aan deze publicatie refereren waaronder 1 metastudy en geen laat een effect zien van caffeine op de calciumopname.
De gezondheidwebsites (gesponsorde?) zijn wel erg selectief bij het kiezen van hun bronnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2009 - 11:35

Heel erg bedankt Gerard.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures