Domotica

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 215

Domotica

hallo jongens!

iedereen kent het wel domotica, weet iemand nog leuke dingens van domotica dat niet al te duur zijn maar toch handig ( nicobus ) ?

simpel voorbeeld : geluidsherkenning

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Domotica

iedereen kent het wel domotica


Ik ken het anders niet....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Domotica

Het zijn elektronische voorzieningen die het comfort en de veiligheid in en rond het huis vergroten (met dank aan Van Dale voor de mooie formulering :wink: )

Je kan denken aan het licht dat automatisch aangaat om 7h, het bad dat volloopt om 7h30,...

Je kan ook hiereens kijken.
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Domotica

Ziet er leuk uit. Tevens ziet het er duur uit.
iedereen kent het wel
Tot nu toe heb je geen gelijk :wink: Ik kende het tot een paar minuten geleden ook al niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Domotica

Ik ben misschien ouderwets, maar ik hou dingen tot zekere hoogte nog graag zelf in de hand. Ik denk dat ik met mijn fuzzy logic een heleboel dingen nog steeds beter en effectiever kan dan een apparaat.

Maar ik ga niet hele dagen aan de aan-uitknop van mijn cv-ketel lopen draaien. Hier is mijn dag-nachtthermostaat, toch ook al een stukje domotica, beter in dan ik.

Een leuk avondje uit met stukjes domotica: Naar de film van Wallace & Grommit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Domotica

LoL ik ben 16 en in tegenstelling tot jullie volwassen mannen wist ik het wel :roll: , je kan het ook afleiden uit het latijn
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Berichten: 215

Re: Domotica

ik ben 14 :wink: mjah ik heb het thuis , tis dus ni moeilijk ahja 8)

ik bedoel weet iemand nog leuke tooltjes. :roll:

bv Voce , of met vingerafdruk gaat de deur open :P enz..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Domotica

mjah ik heb het thuis , tis dus ni moeilijk ahja
totdat de stroom uitvalt. Was ik een week geleden blij dat wij op gas koken..... er was nog iets in huis. En met mijn analoge sleutel gingen alle deuren nog open en dicht. Maar mijn domotische termostaat en cv lagen eruit......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Domotica

Je thermostaat ook? Werkt die op netstroom dan? Ik dacht dat de meeste thermostaten op batterijen werken...

En wat betreft deuren openenen e.d., ik denk dat we niet voor volledig afhankelijk zullen worden van die elektronische snufjes. Bij auto's zie je het ook he, een afstandsbediening voor de deuren maar ook gewoon een sleutel. Zal bij huizen ook wel zo zijn denk ik.

En daarnaast denk ik dat die domatica vooral voor mensen met teveel geld zijn. Kom op zeg, welk normaal persoon heeft vingerafdrukherkenning nodig. Je huis is toch geen Fort Knox.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Domotica

weet iemand nog leuke dingens van domotica dat niet al te duur zijn maar toch handig
Je kan een bewegingsmelder ook goed binnen gebruiken. Ik heb 'm in mijn studeerkamer aangesloten op mijn PC-randapparatuur. Dus als ik de kamer uitga schakelen een paar minuten later mijn monitoren uit, evenals bureaulampje, printer, scanner, etc. Investering van nog geen 10 euro (bij Praxis), en scheelt energie en is bovendien wel handig: ik heb de schermbeveiliging uitgezet, als ik nu mijn hoofd om de hoek van de deur steek gaat alles aan, en zie ik bijvoorbeeld gelijk van een afstand of ik nog nieuwe MSN-berichten heb.

Ook in mijn assortiment zitten de (fm) afstandsbedienbare stopcontacten. Dus met 1 druk op de afstandsbediening de lamp in de andere hoek van de kamer aan, met een andere druk dim ik wat lampen en met nog een druk gaat al mijn audioapparatuur aan (kan ook bijna allemaal onder 1 knop, maar vaak wil je ze onafhankelijk bedienen) (15 euro, soms bij Lidl, altijd bij DHZ-zaak)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 119

Re: Domotica

<!--QuoteBegin-Xropez

+--><div class='quotetop'>QUOTE(Xropez

)<div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->iedereen kent het wel [/quote]

uhm nou ik kende de naam zelf niet, maar van het bestaan ervan wist ik wel

maar ik weet denk nog wel een leuk voorbeeldje, overigens ook erg populair tegenwoordig. de broodbakmachine stel hem in om 5uur 's morgens en 's ochtents bij het ontbijt is je brood nog warm, verser kan het toch niet!

maar als dat domotica is...dan is dat dus niet eens zo zeer iets echt van de afgelopen jaren....

want dat is gewoon het principe van een timer instellen. dit werkte ook al op de ouderwetse video-recorders...je stelde voor je weg ging het klokje in om bijv 23:00 en om 23:00 begint de video recorder automatisch op te nemen.
En daarnaast denk ik dat die domatica vooral voor mensen met teveel geld zijn. Kom op zeg, welk normaal persoon heeft vingerafdrukherkenning nodig. Je huis is toch geen Fort Knox.
dat is inderdaad wel waar, dat zie je ook weleens in films bij die zwaar beveiligde geheime gebouwen van het een of ander.

maar dat neemt niet weg dat het vandaag de dag niet nodig is om je huis goed te beveiligen, ook al heb je geen enorm dure dingen in je huis staan ook een laptopje of tv of dergelijke dingetjes kunnen al genoeg rede zijn om in te breken.

en ja een slot op de deur...dan kunnen ze ook nog door je raam heen slaan(dan zou je zeggen ja maar dat merk je toch, inderdaad maar zo'n inbraak is zo snel gepleegd dat in de tijd je beneden bent dat ze allang weg zijn je moet hierbij echt denken aan nog minder dan een minuut om een laptop bijvoorbeeld te roven.)

dus ja we worden zo langzamerhand wel een beetje gedwongen om onze huizen zwaarder te beveiligen, als je geen inbraak wil

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Domotica

Ja, beveiligen ok. Maar dan heeft vingerafdruk herkenning weinig toegevoegde waarde als vervanging van een gewoon slot. Ze omzeilen de deur zoals je zegt en nemen gewoon het raam. Dan zou je dus weer aan veiligheidsglas moeten gaan denken. En aan een alarminstallatie natuurlijk. En zo ben je uiteindelijk evenveel geld kwijt aan je beveiliging als aan de dingen die misschien gejat worden.

Dus ik zeg: Lekker verzekeren en verder niet drukmaken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 215

Re: Domotica

Xtropez schreef:weet iemand nog leuke dingens van domotica dat niet al te duur zijn maar toch handig
Je kan een bewegingsmelder ook goed binnen gebruiken. Ik heb 'm in mijn studeerkamer aangesloten op mijn PC-randapparatuur. Dus als ik de kamer uitga schakelen een paar minuten later mijn monitoren uit, evenals bureaulampje, printer, scanner, etc. Investering van nog geen 10 euro (bij Praxis), en scheelt energie en is bovendien wel handig: ik heb de schermbeveiliging uitgezet, als ik nu mijn hoofd om de hoek van de deur steek gaat alles aan, en zie ik bijvoorbeeld gelijk van een afstand of ik nog nieuwe MSN-berichten heb.


wij hebben nu zo camera's , en als je in de kamer bent slaat die op rood. zou ik dat met dat op 1 of andere manier ook kunnen doen? :D :roll:

Reageer