Springen naar inhoud

Terugtitratie van schuurmiddel

• Log in om te kunnen reageren

lcb

lcb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2009 - 17:29

[B]Hoi,

Ik doe een scheikunde PO op school, waarbij ik het gehalte CaCO3 in schuurmiddel moet bepalen. Mijn leraar zei dat we daarvoor moeten terugtitreren, maar ik heb dat nog nooit gedaan. Wat is dat nou precies? Moet ik dan eerst CaCO3 oplossen in ontkalker (want anders lost het niet op) en dan de overmaat bepalen? dat laatste weet ik niet hoe ik dat moet doen, want wat titreer ik dan bij de oplossing? moet ik dan een indicator gebruiken?

mvg,
lcb

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2009 - 17:49

Google weet op dat soort vragen vaak het antwoord.

Je zit wel op het goede spoor, alleen zou ik zo zuiver mogelijke stoffen gebruiken, in plaats van een onbekend mengsel als ontkalker. Er zit een stof in die ontkalker die juist belangrijk is in de berekening. Weet je daar de precieze concentratie niet van, dan houdt het bij voorbaat op. Wat voor soort stof in ontkalker zorgt voor het oplossen van calciumcarbonaat?

Veranderd door Fuzzwood, 21 mei 2009 - 18:13

lcb

lcb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 10:27

we hebben nu een reactievergelijking gemaakt tussen CaCO3 en HCl, omdat dit een stof is waarin het goed oplost (citroenzuur is de stof in ontkalker, en mijn klasgenoot zei dat zoutzuur ook kon)

Zuur-base reactie: Calciumcarbonaat en zoutzuur.
CaCO3 + 2HCl  CaCl2 + CO2 + H2O

Klopt deze reactievergelijking ? moeten we niet alleen CO3 gebruiken (opschrijven in de vergelijking) of zo?

en wat is de molverhouding hiervan?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2009 - 10:38

Gebruik sub- en superscripts, lcb. Dat maakt je reactievergelijkingen veel leesbaarder. In de helpfunctie is beschreven hoe dit te doen.

Zoutzuur is inderdaad het beste zuur dat je hierbij kunt gebruiken.

De reactievergelijking klopt.
CaCO3 reageert als vaste stof met het zuur.
Ik zou zelf alleen i.p.v. ´HCl´ ´H+´ schrijven. HCl is opgelost en splitst daarbij. Zo hou je aan de rechterkant van de pijl Ca2+ over. Ook CaCl2 blijft in de oplossing opgelost. Het Cl- doet dus helemaal niet aan de reactie mee.

De molverhouding haal je uit de reactievergelijking: 1 CaCO3 reageert met .. H+.

kwIK

kwIK

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 12:07

Hallo,
ik werk aan hetzelfde project, maar nou stuit ik ook op een vraag.
de molverhouding is 1 CaCO3 staat tot 2 H+
maar je mag die molverhouding toch niet toepassen op mL, of wel.
Klopt dit dan wel?:
We doen 10 mL schuurmiddel X in een erlenmeyer.
Omdat de molverhouding CO3 1 : 2 H+ is, voegen we 20 mL HCl toe.

Moet je dan zo berekenen hoeveel overmaat zoutzuur je nodig hebt of moet je op een andere manier de molverhouding gebruiken om te berekenen hoeveel zoutzuur je nodig hebt.

Hopelijk begrijpen jullie het en kunnen jullie mij helpen,
Alvast bedankt,
kwIK

lcb

lcb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 15:36

Hallo,
ik werk aan hetzelfde project, maar nou stuit ik ook op een vraag.
de molverhouding is 1 CaCO3 staat tot 2 H+
maar je mag die molverhouding toch niet toepassen op mL, of wel.
Klopt dit dan wel?:
We doen 10 mL schuurmiddel X in een erlenmeyer.
Omdat de molverhouding CO3 1 : 2 H+ is, voegen we 20 mL HCl toe.

Moet je dan zo berekenen hoeveel overmaat zoutzuur je nodig hebt of moet je op een andere manier de molverhouding gebruiken om te berekenen hoeveel zoutzuur je nodig hebt.

Hopelijk begrijpen jullie het en kunnen jullie mij helpen,
Alvast bedankt,
kwIK

hee,
ja, volgens mij mag je juist wel die molverhouding gebruiken voor de mL, want dat is juist waar de molverhouding handig voor is..maar een overmaat is dus dat je te veel van zoutzuur erbij doet, dus doe dan 30 mL. dan heb je een mengsel van zoutzuur en de CO3- en daarbij doe je een indicator; dan ga je met natronloog titreren en zodra het mengsel verkleurt kun je op het titreerset aflezen hoeveel natronloog je nodig had. Dit is dan de overmaat geloof ik...maar dat laatste weet ik niet zeker.

lcb

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2009 - 17:00

Wat gebeurde er nu ook alweer met carbonaat in een sterk zuur? Denk aan cola.

lcb

lcb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 19:42

Oke, we zijn nu zo ver:
Eerst moeten we weten wat de verhouding is waarin het zoutzuur en het schuurmiddel reageert. Dit doen we door de volgende reactievergelijking op te stellen:

Zuur-base reactie: Calciumcarbonaat en zoutzuur. Ca[sub]2[sub]+ en Cl- lossen in elkaar op, en zijn dus tribune ionen. Deze nemen we niet op in onze reactievergelijking.

CO3- + 2H+  H2CO3
H2CO3  CO2 + H2O

Hierdoor weten we dat CaCO3 en HCl een molverhouding van 1:2 heeft.

maar hoe komen we nou tot de berekening (wat voor berekening???) van hoeveel CaCO3 in vloeibaar schuurmiddel zit?

lcb

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2009 - 20:39

Stel, ik gooi er een plens zoutzuur in waarvan ik precies weet hoeveel mol zoutzuur in die plens zat. Wat kan ik over de hoeveelheid zoutzuur zeggen als daar x mol carbonaat mee gereageerd heeft?

lcb

lcb

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2009 - 20:40

Stel, ik gooi er een plens zoutzuur in waarvan ik precies weet hoeveel mol zoutzuur in die plens zat. Wat kan ik over de hoeveelheid zoutzuur zeggen als daar x mol carbonaat mee gereageerd heeft?

ik heb werkelijk geen idee......hoeveel mol zoutzuur je per liter nodig hebt voor de reactie met calciumcarbonaat???

# Moderatoropmerking
Marjanne: Eeen beetje laat misschien, maar ik heb je topic verplaatst naar een meer passend forum.

Veranderd door Marjanne, 23 mei 2009 - 08:35

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2009 - 20:50

Nou dat weet je juist niet, daarom voeg je een bekende overmaat toe. Als daar een onbekende hoeveelheid base mee reageert, blijft er bekende hoeveelheid zuur - onbekende hoeveelheid base over. Zou je niet iets met dat resterende zuur kunnen doen? Als je ook een pot loog had met bekende concentratie bijvoorbeeld.

Veranderd door Fuzzwood, 22 mei 2009 - 21:05

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures