[scheikunde] Bloedonderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] Bloedonderzoek

Hallo,

Ik moet voor mijn tentamen een test weten waarmee je onderscheid kunt maken tussen menselijk en dierlijk bloed.

Nou kan ik op internet wel mooi vinden welke testen daar geen onderscheid tussen maken maar niet welke wel.

Ook moet ik de theorie achter deze test weten.

Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Bloedonderzoek

Heb je hier niet al een DNA-onderzoek voor nodig?

Dit vind ik op ´test menselijk dierlijk bloed´ via google:
De tetrabasetest kan aantonen dat er sprake is van een bloedspoor, maar deze test kan niet aantonen of het menselijk bloed betreft. De tetrabasetest en luminol reageren namelijk ook positief met dierenbloed. Als het veiliggestelde bloed niet afkomstig is van een mens, dan zal dit blijken uit het DNA-onderzoek: uit het spoor wordt geen DNA-profiel (► zie begrippenlijst achterin en ook hoofdstuk 6) verkregen. De door het NFI gebruikte DNA-analysesystemen zijn alleen geschikt voor menselijk celmateriaal. Met deze DNA-analysesystemen is uit dierlijk bloed geen DNA-profiel te verkrijgen. Indien gewenst, dan is het mogelijk te onderzoeken of het daadwerkelijk dierenbloed betreft en van welke soort dier het bloed afkomstig is.
Bron

Ik ken de waarde van deze site verder niet, maar hier wordt het gegeven bevestigd.

Dit vind ik ook nog: een sneltest die het wel doet voor menselijk bloed, maar niet voor dierlijk bloed. Ik heb niet gekeken hoe de test precies werkt.

Re: [scheikunde] Bloedonderzoek

De sneltest is een immuno chromatografische sandwich methode die berust op het gebruik van antistoffen tegen humaan Hb.

Deze antistoffen zijn getest op negatieve kruisreactiviteit tegen een aantal algemeen voorkomende diersoorten.

Reageer