welke hogeschool?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

welke hogeschool?

Hallo

Ik zit nu int eerste jaar TEW, maar omdat deze richting mij niet echt interesseert ben ik van plan om volgend jaar over te schakelen naar chemie. Nu, weet ik niet alleen naar welke school ik het best zou gaan. Ik kan kiezen tussen een professionele bachelor of een academische bachelor. Aangezien mijn wiskunde niet echt schitterend is dacht ik om voor een professionele bachelor te gaan. Nu ben ik nog aan het twijfelen of ik naar Artesis zou gaan of naar Plantijn. Plantijn heeft me vooral aangesproken voor haar studieaanpak. Ze werken daar niet met vakken maar nemen alles tot één project. Waardoor je de stof op zijn geheel leert. Ik heb alleen twijfels dat je in plantijn een aantal zaken niet leert. Heeft er iemand hier informatie over?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: welke hogeschool?

Het probleem van projectgericht studeren is dat je alleen de zaken leert die relevant zijn aan het project. Enerzijds leg je zo links tussen vakgebieden, anderzijds kunnen andere links juist niet gelegd worden.

Berichten: 55

Re: welke hogeschool?

Ik studeer chemie aan de plantijn hogeschool dus als je vragen heb stel je ze maar ;).

Berichten: 1

Re: welke hogeschool?

ik doe IW-CH bij artesis, en ik kan zeggen dat de wiskunde hier niet zoveel voorstelt... De moeilijkheidsgraad valt hier voor de rest o heel goed mee, zeker vergeleken met Groep T of De Nayer...

Berichten: 16

Re: welke hogeschool?

ik zeg je alvast maar dat als je vanuit niets in de chemie gaat echt HARD zal mogen blokken. ik merk dat nu in mijn klas. studenten die in het secundair amper chemie hebben gehad kunnen er werkelijk niets van en kunnen niet redeneren over reacties, enkel kopiëren etc.

ik doe 1ste jaar PBA chemie aan KHLim in Diepenbeek. België dus.

Berichten: 55

Re: welke hogeschool?

NineEleven schreef: ik zeg je alvast maar dat als je vanuit niets in de chemie gaat echt HARD zal mogen blokken. ik merk dat nu in mijn klas. studenten die in het secundair amper chemie hebben gehad kunnen er werkelijk niets van en kunnen niet redeneren over reacties, enkel kopiëren etc.

ik doe 1ste jaar PBA chemie aan KHLim in Diepenbeek. België dus.
Dat is niet waar hoor... Bij ons is de eerste periode er om al de basis er in te rammen. Mensen met een vooropleiding zonder veel chemie hebben het dan zwaar maar als ze er goed voor werken kunnen ze het wel.

Dat zijn ook studenten die weten dat ze moeten studeren. Er zijn mensen die uit chemie komen en die falen doordat ze denken dat ze niet meer hoeven te leren..

Berichten: 16

Re: welke hogeschool?

dat zeg ik toch ook ;)

Berichten: 55

Re: welke hogeschool?

dat zeg ik toch ook ;)
Jij zegt toch net het omgekeerde?

De meeste mensen die uit een niet chemische richting komen slagen bij ons... Gewoon omdat zij weten dat ze moeten leren...

En wie hard werkt raakt overal waar hij wil!

Berichten: 19

Re: welke hogeschool?

Ik studeer chemie aan de plantijn hogeschool dus als je vragen heb stel je ze maar ;).
hey slippi

goe dat er iemand van plantijn komt :)

Wat ik je wil vragen is wat vind jijzelf van de leerstof die je krijgt. Fuzzwood heeft ook een punt en daar heb ik ook aan gedacht, namelijk dat je bij projectgericht onderwijs enkel datgene ziet wat je nodig hebt voor die project en de rest niet ziet (omdat je het niet nodig hebt). Wat vind jij ervan?

Vind je dat je genoeg leerstof krijgt?

Ik wil plantijn zeker geen laag niveau noemen maar dat is anders dan wat de meeste scholen doen, en heb toch wat juist iets meer info nodig. Ook wil ik je vragen in welke jaar je zit.

@jclcmpr: ik heb eens de boek bekeken van wiskunde voor de eerste jaar chemie, ik moet wel zeggen dat wiskunde toch niet een van de makkelijkste vakken is. Voor iemand die komt van 6 uur wiskunde of 4 uur zou dit nog wel doenbaar zijn. Ik kom helaas van een richting met 2 uren wiskunde. De boek schrikt mij ook een klein beetje af.

Maar wat ik van plan ben, is om mijn bachelor af te maken op plantijn, en dan met een schakeljaar een master halen in artesis.

Berichten: 55

Re: welke hogeschool?

Hej,

Dat projectgericht studeren vind ik zelf vrij goed. Eerst hebben wij zeven weken theorie en praktijk. Meestal zijn dit vakken die wel iets met elkaar te maken hebben. Zo is er een periode omtrent organische analyse en structuurbepaling. Hierbij zit dan ook nog het vak materialenleer.

Tijdens de projectweken na de zeven lesweken is het de bedoeling dat de reeds vergaarde kennis gebruikt wordt in het project. Dit gaat niet alleen om de kennis die vergaard werd in deze zeven lesweken maar ook om de kennis die daarvoor werd opgedaan.

Persoonlijk heb ik nooit het gevoel gehad dat we bepaalde richtingen niet uitgaan door de projecten. De projecten hebben meestal een onderwerp dat gerelateerd is met het bedrijfsleven. (mits enig inlevingsvermogen:)) We krijgen ook niet alle info voorgekauwd hoor, we hebben een inleiding van ongeveer een halfuurtje waar we te horen krijgen wat nu net de bedoeling is van het project. Hoe je het doet maakt niet uit, zolang je een goede werkwijze vind en je weet wat je doet. Als je niet weet wat je doet is er een grote kans dat je zelfs niet mag beginnen in het labo... (dus het is heus niet twee weken spelen)

Bij deze projecten leer je ook vergaderen, samenwerken,... Allemaal vaardigeden die later in het beroepsleven ook belangrijk zijn.

Ciao

Berichten: 19

Re: welke hogeschool?

sippi schreef: Hej,

Dat projectgericht studeren vind ik zelf vrij goed. Eerst hebben wij zeven weken theorie en praktijk. Meestal zijn dit vakken die wel iets met elkaar te maken hebben. Zo is er een periode omtrent organische analyse en structuurbepaling. Hierbij zit dan ook nog het vak materialenleer.

Tijdens de projectweken na de zeven lesweken is het de bedoeling dat de reeds vergaarde kennis gebruikt wordt in het project. Dit gaat niet alleen om de kennis die vergaard werd in deze zeven lesweken maar ook om de kennis die daarvoor werd opgedaan.

Persoonlijk heb ik nooit het gevoel gehad dat we bepaalde richtingen niet uitgaan door de projecten. De projecten hebben meestal een onderwerp dat gerelateerd is met het bedrijfsleven. (mits enig inlevingsvermogen:)) We krijgen ook niet alle info voorgekauwd hoor, we hebben een inleiding van ongeveer een halfuurtje waar we te horen krijgen wat nu net de bedoeling is van het project. Hoe je het doet maakt niet uit, zolang je een goede werkwijze vind en je weet wat je doet. Als je niet weet wat je doet is er een grote kans dat je zelfs niet mag beginnen in het labo... (dus het is heus niet twee weken spelen)

Bij deze projecten leer je ook vergaderen, samenwerken,... Allemaal vaardigeden die later in het beroepsleven ook belangrijk zijn.

Ciao
mag ik ook vragen in welke studiejaar je zit?

Berichten: 3

Re: welke hogeschool?

ik doe 1ste jaar PBA chemie aan KHLim in Diepenbeek. België dus.
Hehe, ik in 1ste blt in Khlim [-X

Berichten: 55

Re: welke hogeschool?

Ik zit in het tweede jaar.

Reageer