[scheikunde] reactie met zetmeel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] reactie met zetmeel

Ik zoek een stof die volledig reageert met zetmeel en waarbij een product ontstaat dat niet schadelijk/gevaarlijk is. Heeft iemand een suggestie? Als ik namelijk zon reactie laat plaatsvinden kan ik met behulp van indicator joodtinctuur terugrekenen naar hoeveel zetmeel ik als beginstof had

alvast bedankt

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Lijkt me niet zo simpel, misschien kun je iets opzetten met amylase (speeksel). Dit breekt het zetmeel af en op het moment dat de zetmeel verbruikt is zal ook het ,als je jodium toevoegt als indicator, het zetmeel/jodiumcomplex verdwijnen en de oplossing kleurloos worden.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Alleen komt er dan een volgend probleem bij. We willen juist triteren om te kijken hoeveel van stof x nodig is om al het zetmeel (in papier) te laten reageren. Als je dit met speeksel doet moet je de hele buret volspugen en dit lijkt me niet verstandig en onnauwkeurig. Bedankt voor de suggestie. Heeft iemand andere suggesties ? Alles is welkom

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Dit is geen titratietechniek maar een enzymatische bepaling.

Je voegt aan een zetmeelhoudende oplossing (met jood) een hoeveelheid amylase toe en meet dan de tijd die nodig is om al het zetmeel af te breken.

De tijd is een maat voor de concentratie net als de ml uit een buret.

Je zult er wel een ijklijn van bekende hoeveelheden zetmeel naast moeten hebben omdat de omzetsnelheid van amylase niet bekend is.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

maar het zetmeel zit in papier en papier lost niet goed op dus we kunnen er geen zetmeeloplossing van maken. Wat betreft het amylase heeft u gelijk. Het zit in speeksel maar is ook als pure stof bij ons op school aanwezig. De reactiesnelheid is in dit geval toch niet van belang of juist wel ?

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

"maar het zetmeel zit in papier "

Hier heb geen enkele ervaring mee en ik heb mijn twijfels of je het zetmeel er makkelijk uit kunt krijgen.

De andere leden waarschijnlijk ook niet gezien het feit dat niemand op je andere topic reageerde.

Welk amylase je gebruikt is niet van belang, de reactiesnelheid wel wat je wil geen dagen wachten tot de reactie is afgelopen.

Vraag 1: Als je papier behandelt met jodiumoplossing wordt dit dan donkerblauw?

Zo ja dan zou ik proberen enkele kleine papiersnippers in een jodiumoplossing te laten aankleuren en dan amylaseoplossing toe te voegen om te kijken of het werkt.

Zo nee dan hoop ik dat er iemand is die kan helpen met het vrijmaken van het zetmeel uit papier.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

We zijn nog bezig met de hypothesis en werkmethode. We beginnen over 2 weken aan het experiment. Weet U misschien welke amylase het goedkoopste is want we zullen dan een amylase/afbreektijd grafiek moeten maken en om dit nauwkeurig te doen hebben we veel amylase nodig. Volgens mij kleurt het papier inderdaad donkerblauw/zwart

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Ik ken de prijzen van amylase niet en hoeveel amylase je nodig hebt is ook niet te schatten omdat ik geen idee heb hoeveel zetmeel erin papier zit.

Maar omdat de precieze hoeveelheid amylase niet van belang alleen de hoeveelheid zetmeel zou ik eerst test doen met een grote verdunning van zetmeel, een stukje papier en een een speekselverdunning om te zien of deze opzet wil werken.

Het papier zou ik zo fijn mogelijk te maken want de manier waarop het zetmeel in het papier zit opgesloten zou wel eens een grote invloed kunnen hebben op de snelheid waarmee het amylase het kan afbreken.

De concentratie van amylase in speeksel is zeer hoog en gewoon goed bruikbaar,

Als verdunningsvloeistof zou ik 0,9% NaCl (fysiologisch zout) oplossing gebruiken

Berichten: 677

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Kan je niet proberen het zetmeel te extraheren met kokend water? Dat vergemakkelijkt analyse.

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Ik heb daar wel even aangedacht bij de vraag in het andere topic maar aangezien zetmeel wordt gebruikt in soort oppervlakte behandeling van papier denk ik dat het safer is het papier als zodanig te gebruiken.

Ik vindt het moeilijk in te schatten of je het zetmeel wel uit de matrix kunt extraheren omdat het mij niet onlogisch lijkt dat ze wateronoplosbaar zetmeel gebruiken.

Bovendien is de concentratie aan het papier oppervlak groter en zal de detectie gevoeliger zijn.

Maar alles onder voorbehoud want ik heb er geen ervaring mee. :)

Berichten: 33

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Vergeet niet dat amylase een enzyme is dat een Cl- ion gebruikt als actieve plaats. Als er dus een te lage Cl- concentratie is werkt amylase niet. (Daarom doe je er NaCl bij)

Het 2de wat je moet weten is dat de I- ionen die binden met je zetmeelcomplex (en het paars kleuren), de plaats innemen van het Cl- ion in je eiwit (amylase) en het deactiveren. Eenmaal dat je jodide aan je oplossing toevoegt zal je enzyme stilvallen.

ten 3de, de snelheid van je enzyme is afhankelijk van de temperatuur, het is best om de reactie in een warmwaterbad van 37° te laten doorgaan.

ten 4de: de reactiesnelheid van je enzyme is niet altijd lineair. Zolang er een overschot zetmeel is, zal meer enzyme zorgen voor een snellere reactie (lineair) maar zodra er geen overschot meer is zal er maar een deel van de enzymes reageren. Met andere woorden, de eerste gram zetmeel zal veel sneller omgezet worden dan de laatste gram zetmeel.

Als je dus wilt weten wanneer er geen zetmeel meer aanwezig is, moet je om de zoveel tijd een druppel van je oplossing overbrengen in een jodideoplossing. Op het moment dat er geen zetmeel meer aanwezig is zal het doorzichtig blijven.

(dit doe je op een titerplaat dacht ik)

Het tijdsinterval dat je kiest en zo zal afhangen van hoeveel zetmeel er aanwezig is, hoe sterk de concentratie is van amylase, de temperatuur...

Je kunt best 1 grote pot met amylase aanmaken (let er op dat er voldoende NaCl in zit als je het oplost)

Dan maak je een ijkcurve voor verschillende concentraties zetmeel, let er ook op dat je concentratie van zetmeel in het papier er tussen moet liggen. Ik vrees er echter wel voor dat gewoon zetmeel sneller zal afgebroken worden dan zetmeel dat nog in papier zit. Mss kun je dan toch beter het zetmeel extraheren (al zou ik niet weten hoe)

De goedkoopste amylase is die uit speeksel, en die werkt perfect. Dit zal je wel moeten verdunnen want het reageert zeer snel.(dat moet wel, je kauwt ook geen half uur op je boterham).

kun je anders geen analyse doen op het omgezette zetmeel (maltose dacht ik), dat zal veel juister zijn omdat je geen rekening moet houden met reactiesnelheden, enzymekinetiek, concentraties, ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Dat laatste lijkt mij ook. Echter, et cellulose uit het papier wordt natuurlijk ook omgezet in zijn disacchaariden. Dus volgens mij bepaal je dan de volledige hoeveelheid koolhydraten aanwezig in het papier.

Ik heb het vermoeden dat als je echt het zetmeelgehalte wilt bepalen, je het toch eerst los moet halen van het papier. Dan lijkt het verpulveren en extraheren met kokend water (tegen de kook aan, zoveel mogelijk. Eigenlijk werkt stoom volgens mij nog beter) mij geen slecht idee.

De bepaling daarna is dan volgens mij vrij van storingen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 33

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Echter, et cellulose uit het papier wordt natuurlijk ook omgezet in zijn disacchaariden.
Als je met jouw speeksel cellulose kan omzetten in disachariden is je dna goud waard volgens mij. Ze zoeken al lang naar enzymen om cellulose om te zetten in suikers.

Er zit geen cellulase (of hoe het mag noemen) in je speeksel, enkel een paar schimmels en bacterien kunnen cellulose verteren, en die komen dan voor in magen van herkauwers/termieten ed.

Alle suikers die vrijkomen uit het papier zullen bijgevolg van zetmeel afkomstig zijn.

Ik had ook nog iets gelezen dat er in speeksel een "debranching" enzyme in zit die zijtakken van zetmeel "afknipt". Ik weet niet of amylase dit kan, en bijgevolg zou waarschijnlijk niet alle zetmeel kunnen omzetten als je zuivere amylase gebruikt. Tenzij het enkel rechte ketens van zetmeel zijn in papieer. Met een speekseloplossing heb je natuurlijk dat probleem allesinds niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: [scheikunde] reactie met zetmeel

Daar heb je gelijk in. Heb daar voor het maken van bioethanol uit mais een apart enzym voor in moeten zetten, voor dat debranchen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer