[scheikunde] Titratie en roest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Titratie en roest

Hey

Voor ons Scheikunde PO moeten wij het ijzergehalte in roest bepalen. Nu kregen we als hint dat dit met een titratie kan. Wij zijn dit dus even uit gaan pluizen en kwamen tot de conclusie dat we als titreervloeistof Kaliumpermanganaat (KMnO4) kunnen gebruiken.

Onze eerste vraag is: Moeten we de roest oplossen in een vloeistof als KSCN?

en de 2e: Weet iemand de reacties die zullen optreden?

Groeten

Arrien en Casper

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Ik zou eerder oplossin in een zuur zoals H3PO4, eventueel gemengd met H2SO4.

Met KMnO4 titreer je wel enkel Fe(II) dat reageert tot Fe(III), dus je gaat nog een manier moeten vinden om het Fe(III) in roest om te zetten naar Fe(II)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Dankje :)

Op een internetsite (ben vergeten welke) stond dat kaliumpermanganaat alle Ijzer(II)ionen omzette in Ijzer(III)ionen. Maar dan moeten we dus iets vinden wat er Ijzer(II) van maakt. Iemand een idee?

Maar dan weten we in ieder geval dat we het op moeten lossen in een zuur. Dan zijn we al weer een stuk verder :D.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Daarvoor heb je een systeem nodig met een lagere standaardpotentiaal dan het Fe3+/Fe2+ systeem. Het meest praktische hiervoor is volgens mij zinkpoeder.

2Fe3+ + Zn -> 2Fe2+ + Zn2+

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Is het van belang dat de zink-ionen hierna uit de oplossing verwijdert worden? zoja hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Als ik me niet vergis niet, gezien je Fe(II), zoals Jooken zei, titreert met permanganaat naar Fe(III). Het poeder filtreer je uiteraard af, maar de Zn-ionen zijn reeds in hun hoogste oxidatietrap.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Dankje!. Kunnen wij weer verder met ons werkplan voor de proef :)

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Jooken schreef: Ik zou eerder oplossin in een zuur zoals H3PO4, eventueel gemengd met H2SO4.

Met KMnO4 titreer je wel enkel Fe(II) dat reageert tot Fe(III), dus je gaat nog een manier moeten vinden om het Fe(III) in roest om te zetten naar Fe(II)
Ik zou geen H3PO4 gebruiken. IJzer fosfaat is slecht oplosbaar dus dan is de kans groot dat je niets meer te titreren over houd.

Aanzuren zou ik doen met HCl of HNO3.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Ik denk dat men HCl voor zoiets vermijdt omdat permanganaat in staat is Cl- te oxideren in zuur milieu.

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Ik zou geen H3PO4 gebruiken
Op zich is dat natuurlijk juist, maar je mag niet vergeten dat we in vrij geconcentreerd zuur midden zitten, zodat de concentratie van PO43- uiterst klein is, en als je niet teveel H3PO4 gebruikt, zal al het ijzer in oplossing blijven.

Het probleem is dat om roest op te lossen je een complexvormer nodig hebt om te helpen het ijzer op te lossen.

HCl is uit den boze, omdat dit geoxideerd wordt door permanganaat tot chloorgas, zoals Derrek al opmerkte. HNO3 heeft ook oxiderende eigenschappen en kan je dus niet gebruiken in een redoxtitratie.

Edit: HCl + HNO3

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Titratie en roest

Verdund zwavelzuur is gebruikelijk.

Reageer