standaard benodigdheden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

standaard benodigdheden

hallo

ik ben ryan appelmans ik ben nieuw op dit forrum

ik ben gintreseert in de wettenschap en heb darom ook een klein labje waar ik nu aleen nog planten en insecten onderzoek dus heb ik een vraag ik zou in mijn lab ook graag chemie beoefenen nu is mijn vraag welke spullen en chemicalien heb ik nodig als amateur wettenschap zonder enkele chemise kennis (ik krijg dit volgend jaar pas op school)en waar kan ik deze kopen ik zou dit graag snel weten zo dat ik snel kan beginnen in mijn lab alvast bedankt

ryan appelmans

p.s als ik spelling fouten maak sorry ik heb dislectie (fout gespelt denk ik )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: standaard benodigdheden

Waarmee wil je dan eigenlijk beginnen? Chemie is nogal breed. Als ik je een DNA sequencer zou geven met de mededeling "begin maar", dan heb je er niet veel aan.

Berichten: 6

Re: standaard benodigdheden

ik zou graag beginnen met simpele proefje die je normaal gewoon op school leerd

of andere leuke simpelen expirimenten om te beginnen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: standaard benodigdheden

Dan zou ik me bezig houden met wat minerale zuren, basen en enkele zouten. Kun je al best veel mee, en kun je sommige vraagstukken in je boek echt uitvoeren. Voor verdere info hoop ik dat woelen eens binnenwipt in dit topic.

Berichten: 3.145

Re: standaard benodigdheden

Ik heb een webpagina geschreven (wel in het Engels, maar dat moet toch lukken, niet waar?) voor de beginnende hobbyist. Als je kennis wilt opbouwen van chemie, begin dan met eenvoudige anorganische chemie. Daarmee kun je ook in waterige oplossing en met eenvoudige stoffen al heel wat doen.

http://woelen.homescience.net/science/chem/misc/homelab.html

Goedkope chemicalien waar toch leuke dingen mee zijn te doen zijn te krijgen bij keramiekers als http://www.silex.nl en http://www.creavisie.nl. Verder zijn er chemieleveranciers, ook voor particulieren, waar je veel kunt verkrijgen, zoals http://www.labstuff.nl en http://www.hekserij.nl.

De DA-drogist kan je helpen aan mooi schoon zoutzuur (10%, merk Tendo) en natriumhydroxide, twee stoffen die zelfs in een beginnend huislabje niet moeten ontbreken. Met 10% zoutzuur kun je nog redelijk veilig werken. Aan het sterkere spul zou ik eerst nog niet beginnen, probeer eerst wat meer ervaring op te doen. Natriumhydroxide is nogal bijtend, dus daar moet je goed mee oppassen. Gebruik handschoenen en een veiligheidsbril, want deze stof is echt killing voor je ogen!

Denk ook goed na over hoeje wilt omgaan met afval en veiligheid. Ook daar heb ik iets over geschreven:

http://woelen.homescience.net/science/chem/exps/rules.html

Veel succes en probeer inderdaad als je verdere vragen hebt iets specifieker te zijn.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: linkjes direct klikbaar gemaakt door er http:// voor te zetten</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 6

Re: standaard benodigdheden

heel erg bedankt iedereen ik kan niet wachten tot dat ik ga beginnen met deze leuke ideee maar egelijk bedoelde ik welke spullen ik nodig heb dingen zoals reagerbuizen en welke chemicalien voor leuke expirimenten dingen die mooi kleuren of sizzen of knallen niet van die gigantische explosie waar je huis van ontploft maar kleine poefjes simple (geen schaddelijk of gifftig stoffen mag niet van mijn moeder Afbeelding )

ik heb nog een vraag hoe heet het instrument wat bijna elke wettenschapper op tv hebben waar je een bekertje groen spul in een buisje giet het rond draad er druppels bij vallen paars wordt dan weer rond draad er weer wat bij drupt en geel word en zo verder

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: standaard benodigdheden

Dat is gewoon show. Het zal je misschien verbazen, maar heel veel simpele zuivere stoffen zijn gewoon kleurloos.

Berichten: 6

Re: standaard benodigdheden

maar welke benodigeheden heb ik nodig voor leuke expirimenten

Berichten: 840

Re: standaard benodigdheden

Mijn vraag is eerst, hoe hoog is je chemische kennis, en heb je praktische ervaring? Voordat je hieraan begint, moet je toch wel wat zelfstudie doen (lees bijvorrbeeld eens de site die woelen heeft door en ga naar experiments:

http://woelen.homescience.net/science/chem.../index_lex.html )

Als je interesse hebt in gekleurde stoffen, dan zul je metaalverbindingen moeten kopen. Als ze niet schadelijk of giftig mogen zijn wordt je wel beperkt.

Een paar leuke stofjes vor jou (er zitten geen giftige tussen, wel schadelijke):

-kopersulfaat pentahydraat (niet gevaarlijk zolang je het niet opeet)

-kobaltsulfaat of kobaltchloride (gevaarlijk als je het opeet of inademd, maar zijn grove kristallen dus stuift niet)

-chroomaluin

-natriumhydroxide

-natriumsulfiet

-een ijzer(II)-verbindinging

-een ijzer(III)-verbinding

-10% zoutzuur

-ethanol 96% of absoluut, gedenatureerd

-aceton

-watertsofperoxide 3%

-ammonia 5%

-en nog wel wat meer

Al deze stoffen kun je bij Labstuff.nl en hekserij.nl kopen.

Je hebt aan apparatuur nodig:

-alcoholbrander

-reageerbuizen en een grote wasknijper om ze vast te kunnen houden

-bekerglazen en erlenmeyer

-potjes

-Een plastic fles (500mL of 1L) waar je je afval van experimenten met metaal-verbindingen in kan doen --> deze zijn slecht voor het millieu.

Glaswerk en apparatuur allemaal bij Labstuff kopen.

Kijk ook eens op amateurchemie.nl en vraag daar je vragen, daar zitten alle Nederlandse chemie-hobbyisten.

Berichten: 6

Re: standaard benodigdheden

ik heb geen tot rrn klein beetje chemiese kennis ik ben 15 dus ik leer dit volgend jaar pas

bedank voor alle hulp zo snel kan ik de bovenste spulen uit de apotheker halen zo ja kan ik ze halen in normalen kleinen apotekers of grote steden en weten julie nog sites met expirimenten of moet ik hier boeken over kopen

en nog een vraag is zouzuur niet heel erg bijtend iemand om mijn school vertelde eens dat dat dwars door je hand heen brand of is dat wat anders

en wat is ijzer 2 en ijzer 3 en is een alcohol brander het zelfde als een bunsen brander

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: standaard benodigdheden

Dat zijn oxidatietoestanden. Er bestaat bijvoorbeeld FeO, maar ook Fe2O3

Zoutzuur kan dat effect hebben, maar alleen als je de 37% versie hebt (concentratie), dat kookt, en je hand 10 minuten ofzo laat weken. Je ziet hier dus meteen het effect van concentratie, temperatuur en tijdsduur Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: standaard benodigdheden

Tip: Begin gewoon met een grote experimenteerdoos van bijvoorbeeld Kosmos

Daar zit 'alles' in wat je als beginner nodig hebt, met ook nog een handleiding erbij.

Berichten: 840

Re: standaard benodigdheden

Ik heb gehoord dat die chemie-dozen ongelooflijk saai zijn tegenwoordig omdat ze 'idiot-proof' zijn gemaakt, toch? Volgens mij heb je dan slechts tot de beschikking over zeep en kleurstofjes, en misschien een stof als borax. Of heb ik het helemaal mis?

Berichten: 3.145

Re: standaard benodigdheden

De meeste chemiedozen zijn helemaal niks meer aan. Een uitzondering is de Kosmos C3000, maar deze is wel vrij duur. Hier zitten echter nog aardig wat leuke chemische stoffen in en je hebt een redelijke set glaswerk, zeker als je begint is die doos echt aan te raden. Vanuit die doos kun je daarna wel zelf verder toevoegen (meer chemicalien en meer glaswerk).

Je moet dus wel zo'n C3000 nemen, al die doosjes die je nu nog bij een Intertoys kunt kopen is inderdaad rommel. Plastic reageerbuisjes en de meest interessante stof is zo'n beetje natriumbicarbonaat en wat pH-gevoelige kleurstoffen. Zelfs kopersulfaat zit niet meer in dat soort doosjes, omdat dat schadelijk kan zijn bij inwendig gebruik :P

De C3000 is te koop via eBay, maar misschien kan Labstuff ze ook wel leveren. Neem daarvoor contact op via de website.

Enige nadeel van de C3000 is de vrij hoge prijs, je komt toch wel op zo'n EUR 150. Daarvoor heb je dan echter wel ruim 300 experimenten op vele gebieden van de chemie (inclusief dingen als verbrandingen en maken van een beetje broom).

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: standaard benodigdheden

Kosmos heeft diverse nieuwe chemiedozen in het assortiment, buiten de C3000 is er nu ook een nieuwere iets goedkopere doos. Maar je moet wel DUITS kunnen lezen. Ze zijn oa te bestellen via Labstuff. Engelstalige Kosmos dozen zijn er ook, maar dan slechts de C1000, 2000 en 30000.

Nederlandstalige dozen kan je vergeten, dat is inderdaad allemaal rommel, de jaren 70 dozen zijn uitgestorven.

Reageer