AAS

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 79

AAS

Goedendag iedereen,

Ik zit al een tijdje met een vraag waar ik de antwoord niet van weet.

Waarom levert een wolfraamdraad een continu spectrum en een wolfraam holle kathodelamp een lijnenspectrum?

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AAS

Omdat wolfraam in een HKL niet zorgt voor de lijnen, maar iets anders ;)

Bedoel je echter een lamp waarmee wolfraam zelf gemeten kan worden, dat is omdat je wolfraam atomen aanslaat, die vallen terug naar de grondtoestand en geven dan een foton af.

Waarom dit niet in een gloeidraad gebeurt, weet ik eigenlijk niet :cry:

Berichten: 129

Re: AAS

Een wolfraamlamp in een fotometer is een gloeidraad, die zo hard verwarmd wordt dat hij gaat gloeien en daarbij licht uitzenden, wit licht.

Dat zijn de lampen zoals ze ook in huis worden gebruikt. Je kan het vergelijken met ijzer dat door de smid zo verwarmd wordt in het vuur dat het begint te gloeien, eerst oranje, later (als nog warmer) wit.

Het principe van een HKL is heel anders. Dat staat netjes uitgelegd op Wikipedia.

De elektronen uit de kathode worden aangeslagen, de terugval naar de grondtoestand levert de element specifieke straling, en dat zijn heel smalle lijnen.

Berichten: 79

Re: AAS

Bedankt voor de reacties. Ik geloof dat het nu wel duidelijk is. :D

Berichten: 281

Re: AAS

Maar dan blijft nog steeds de vraag: Waarom gaat iets licht uitzenden in een breed spectrum als de temperatuur zo hoog is? Wat gebeurt er dan precies? Dat elektronen botsen op metaalatomen en daarbij weerstand ondervinden staat als verklaring, maar dat gebeurt natuurlijk ook bij een HKL.

Zou het misschien kunnen dat niet alleen de buitenste elektronen uit hun baan gestoten worden maar ook de binnenste die een ander energieniveau hebben? Ik heb eerlijk gezegd geen idee namelijk.

Edit: Bij een HKL botsen natuurlijk de geïoniseerde edelgasatomen op het metaal, en niet de elektronen.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: AAS

FrankB schreef: Maar dan blijft nog steeds de vraag: Waarom gaat iets licht uitzenden in een breed spectrum als de temperatuur zo hoog is? Wat gebeurt er dan precies? Dat elektronen botsen op metaalatomen en daarbij weerstand ondervinden staat als verklaring, maar dat gebeurt natuurlijk ook bij een HKL.

Zou het misschien kunnen dat niet alleen de buitenste elektronen uit hun baan gestoten worden maar ook de binnenste die een ander energieniveau hebben? Ik heb eerlijk gezegd geen idee namelijk.
Dat is hetzelfde als vragen waarom een houtvuur licht geeft. Het is een vorm van energieuitstoot bij verbranding. Bij een gloeilamp gebeurt in principe hetzelfde, maar doordat het in een zuurstofvrije omgeving doorgaat wordt de draad niet verbruikt. Ik denk niet dat je hierachter dergelijke kwantumeffecten moet zoeken.

Berichten: 281

Re: AAS

Het heeft dus iets met kinetische energie(overdracht) van moleculen te maken, aangezien als je bijvoorbeeld platina verhit in vuur, het ook licht gaat uitzenden, zonder dat het verbrandt. Er komt dan ook geen elektrische stroom of dergelijke aan te pas.

Berichten: 1.816

Re: AAS

Misschien moet je het zoeken in de richting van plasma-vorming. In een gloeilamp blijft de temperatuur te laag voor echte plasma-vorming, maar zou je die lamp in een magnetron gaan verhitten, dan zie je ook echt het plasma-licht (effe). Heb daar laatst ergens wat foto's van gezien, maar waar ook al weer? Geloof bij thuisexperimenteren.nl, of zo.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: AAS

Het heeft dus iets met kinetische energie(overdracht) van moleculen te maken, aangezien als je bijvoorbeeld platina verhit in vuur, het ook licht gaat uitzenden, zonder dat het verbrandt. Er komt dan ook geen elektrische stroom of dergelijke aan te pas.
Tja de vergelijking van een houtvuur en een metaal was misschien wat ongelukkig.

Een typisch metaal bestaat uit een rooster metaalatomen waardoor de valentie-elektronen vrij kunnen 'zwemmen'. Zoals in een brok natrium, waarbij elk atoom één valentie-elektron heeft, zodat er een bandenstructuur onstaat waarbij de elektronen net de helft van alle mogelijke staten bezetten. Doordat er zoveel overgangen mogelijk zijn, kunnen ze door vanalles en nog wat geëxciteerd en gedeëxciteerd raken (waaruit bijvoorbeeld de typische metaalglans onstaat).

De vergelijking met een HKL gaat niet op, gezien je daar de metaalionen in gasvorm aanslaat.

Berichten: 281

Re: AAS

Maar hoe zit het dan met andere materialen dan metalen? Want volgens de black body theorie zend elk materiaal bij de zelfde temperatuur licht uit van de zelfde kleur, wat weer gerelateerd is aan de golflengte.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: AAS

Maar hoe zit het dan met andere materialen dan metalen? Want volgens de black body theorie zend elk materiaal bij de zelfde temperatuur licht uit van de zelfde kleur, wat weer gerelateerd is aan de golflengte.
Van een black body theorie heb ik nog nooit gehoord (en wikipedia verwijst me naar één of ander boek). Volgens mij is er niet één soort effect dat de respons van temperatuur/licht/.. op alle soorten materialen verklaart.

Berichten: 281

Re: AAS

Sorry, het woord theorie had ik er zelf bij gezet in een vlaag van verstandsverbijstering :oops: De link is te vinden hier: Wiki

Ik denk sowieso dat de discussie wat ingewikkeld gaat worden (zeker voor mij), en meer richting fysica gaat. Wellicht dat ik het ook verkeerd begin te interpreteren. Maar ik was gewoon erg benieuwd, kan het slecht loslaten zo'n vraag ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: AAS

FrankB schreef: Sorry, het woord theorie had ik er zelf bij gezet in een vlaag van verstandsverbijstering :oops: De link is te vinden hier: Wiki
Het was me niet bekend, ziet er wel interessant uit. Maar het dreigt inderdaad nogal offtopic te gaan ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: AAS

Zwarte straler op Wikipedia, gewoon in het Nederlands.

Dit is inderdaad de juiste theorie om een gloeidraad te beschrijven. De meeste voorwerpen zijn geen "perfect" zwarte stralers, maar kwalitatief kom je met die theorie een heel eind. Hiervoor zijn geen geladen deeltjes nodig.

Zo kun je bijvoorbeeld zien dat wanneer de de absolute temperatuur verdubbelt, de totale stralingsenergie verzestienvoudigt. En je kunt ook verklaren waarom een halogeenlamp "blauwer" (witter?) is dan een gewone gloeilamp. Beide hebben een continu spectrum.

Gasontladingslampen werken heel anders. Die hebben een heel hoge (start)spanning nodig die wordt gebruikt om een elektrische ontlading door een gas te maken. De elektronen die in dat gas worden versneld botsen tegen atomen en ionen aan en slaan daar andere elektronen uit. Het terugvallen uit de aangeslagen toestand levert fotonen op met bepaalde stricte energieën, een lijnenspectrum. In een TL of een spaarlamp wordt dat licht (dan in het UV) gebruikt om een fosfor aan te slaan die zorgt voor de uiteindelijke kleur van de lamp.

Berichten: 281

Re: AAS

Maar het is me nog niet duidelijk hoe dus fotonen ontstaan als een materiaal een bepaalde temperatuur heeft.
Maar het dreigt inderdaad nogal offtopic te gaan  ;)  
Dat wilde ik ook een beetje duidelijk maken :D

Reageer