Springen naar inhoud

Ionwisselaar

• Log in om te kunnen reageren

jacob

jacob

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2009 - 12:47

Besten,

Ik ben in het bezit van een ionwisselaar (Koper & zilver) plaatjes welke onder spanning gezet worden om het doorpomte water te voorzien van ionen (Cu2+ en Ag+).
Nu zijn deze plaatjes vervuild met een groenachtige neerslag (zelfde kleur van geoxideerd koper).
Doordat er in het zwembad dus ook Chloor gedoseerd wordt (onder organische vorm is mij verteld) weet ik dus niet wat de oorsprong van deze neerslag is en hoe ik deze best reinig (fysische of chemisch).

Ik heb intussen ook reeds 2 nieuwe plaatjes aangekocht en deze hebben identieke kleur als een standaard koperlegering.

Ik beschik enkel over huis/tuin keuken chemicaliŽn!

Wat mij trouwens ook verbaasde was het feit dat deze aantasting aan beide plaatjes identiek is! Ze zien er dus beide identiek uit.

Mijn eerste idee was Cu(OH)2 natuurlijk door de kleur en legering maar doordat beide plaatjes identiek zijn twijfel ik hier nu sterk aan. Zou dit een puur organische afzetting kunnen zijn of en combinatie van beide?

Oplossing?

Aangezien ik enkel over pariculiere chemicaliŽn beschik had ik aan azijnzuur gedacht (ter oplossing van de koperhydroxide laag)

Dank alvast voor het lezen en graag een gefundeerde oplossing want ik interesseer mij wel in deze tak van de chemie!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 09:55

U geeft te weinig informatie om het te kunnen beoordelen. Gebruikt U het koperen plaatje als anode en het zilveren als kathode? Of beide, parallel, als anode en een derde electrode (welke dan? ) als kathode?
Welke standaard koperlegering bedoelt U? Er bestaan veel koperlegeringen. Ik begrijp de functie van de koper- en zilverionen in Uw zwembad ook niet. Die worden uitgewisseld met het aluminium van allerlei voorwerpen in het bad. Daardoor wordt de aluminiumcorrosie bevorderd.
Het gaat mij dus vooral om het electrisch circuit waarvan Uw koperen en zilveren plaatje deel uitmaken. Misschien staat er iets over in de folder van Uw leverancier.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

jacob

jacob

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2009 - 10:50

Sorry voor de onvolledigheid,

De polariteit wordt dus om de minuut gewisseld waardoor beide plaatjes dus zuals als anode als kathode dienst doen.

Maar ik heb het probleem reeds opgelost.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2009 - 11:21

Sorry voor de onvolledigheid,

De polariteit wordt dus om de minuut gewisseld waardoor beide plaatjes dus zuals als anode als kathode dienst doen.

Maar ik heb het probleem reeds opgelost.

Dat is heel mooi !!!

Maar hoe heb je het dan opgelost? (Voor de toekomstige forumgebruiker met ongeveer hetzelfde probleem)

jacob

jacob

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2009 - 20:59

Door een lauwe behoorlijk geconcentreerde azijnzuuroplossing over te laten vloeien, ging weg als smeltende boter. Ik ga er dus van uit dat de aanslag weldegelijk koperhydroxide was vanwege de kleur en makkelijkheid waarmee het weg ging....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures