Springen naar inhoud

proef van Franklin

• Log in om te kunnen reageren

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2009 - 14:11

Collega Fysica kwam afgelopen week af met een fascinerend experiment waarin olie wordt gemengd met een weinig detergent, vervolgens brengt men een druppeltje daarvan in een petrischaal met zuiver water en dan wordt het op een retroprojector gezet.
Op het scherm komen een soort "levende", "amoebale" rare vlekken die vervormen, splitsen, enz, heel merkwaardig.

De verklaring, dat was wat anders, maar op

http://www.scienceda...70718001603.htm

is te lezen dat heel onlangs (2007 of zo) twee mensen van het MIT een verklaring hebben bedacht.

Probleem is dat deze verklaring nogal wat "so" en "thus" aannames veronderstelt waar wij wat problemen mee hebben, zoals "the center of the drop is deeper than the edges, so more surfactant settles there...." Waarom ???
Ook een aantal zaken kloppen praktisch niet, zoals het proces dat "meteen stopt als de schaal wordt afgedekt" stopt bij ons niet.
De verklaring als zou afdekken meteen de "verdamping van het detergent (?????)" beperken lijkt me heel weinig voor de hand liggen en zoals ik zei lukt het ook niet, het gaat nog minutenlang door.

Enfin, zo zijn er nog een aantal zaken, gaande van "onoplosbare detergent" tot "waar komt de energie vandaan voor dit proces" (fysische opleiding van mijn collega ;) ).

Beetje grensgeval CH-FY maar alle bedenkingen en ideeŽn omtrent dit toch wel merkwaardig verschijnsel zijn welkom.

Mvg

P.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2009 - 20:03

Wat is een retro-projector? Een soort overheadprojector? (Die geeft best wat warmte af!)

Dit experiment doet me sterk denken aan het papieren bootje met een stukje zeep in de achterplecht.

kaadeekaa

kaadeekaa

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 14:03

Beste pghm,
het experiment dat jullie doen, is verwant met dat uit de publicatie, maar is toch niet helemaal hetzelfde. Jullie gebruiken een overhead-projector en die geeft inderdaad warmte af, waardoor de energiebalans tussen de proef uit het artikel en die van jullie niet dezelfde is.

Lijkt me bijgevolg logisch dat jullie vaststellingen niet kunnen gebaseerd worden op het artikel. (Misschien wel gedeeltelijk).

Vermits je chemlevel 1 hebt, vermoed ik dat je geen kennis hebt van polaire en apolaire stoffen ? Of van het feit dat een detergent zowel polaire als apolaire stukken in zich meedraagt?

Vermits olie apolair is en water polair, zijn deze niet te mengen. Heb je echter wat detergent in de olie (of het water), dan zal een gedeelte van de olie wel oplossen. Als je een druppel olie in water legt, zal deze bijgevolg stil blijven liggen, omdat er geen interactie mogelijk is met het water. Breng je hierbij wat detergent, dan kan er wel interactie zijn (apolaire kop lost op in olie en polaire staart zit in het water). Als je daar dan nog wat warmte bijvoegd van je projector, zal dit nog meer leiden tot beweging in je druppel.
Mocht je het doen zonder projector, dan zou het best wel eens kunnen dat jullie de waarnemingen uit het artikel zien.

Veranderd door kaadeekaa, 25 mei 2009 - 14:04

chromblog.wordpress.com

pghm

pghm

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2009 - 20:09

de enige reden voor het gebruik van de overhead (retro is een oude benaming denk ik) is dat het de boel een stuk beter zichtbaar maakt. de warmte zal wel een erg bepalende energie-inputfactor zijn, maar het effekt blijft wel gelijkaardig.

Ik weet niet goed hoe ik het oliedetergentmengsel moet beschouwen, er gaat heel weinig detergent in de olie, een soort van emulsie ? Misschien eens onder de microscoop bekijken ?

Als de druppel in water komt neem ik aan dat de detergentmoleculen een soort migratie ondergaan naar het grensvlak bij de waterlaag en daar dus met hun polaire koppen gaan inhangen, lokaal gaat dus de oppervlaktespanning dalen waardoor de druppel zich uitspreidt, dat lijkt me aannemelijk.
Maar waarom herhaalt het proces zich ? Komt de detergent misschien zoooo traag uit de druppel en gaat hij zooo traag naar de rest van het oppervlak migreren ?
tenslotte volstaat het om heel even een wateroppervlak aan te raken met een tensioactieve stof om meteen de oppervlaktespanning over het hele opperrvlak grondig te beinvloeden.....

wat wel opvalt is dat na een tijd de druppels boller worden, ik neem aan dat ze meer en meer de oliesamenstelling van vroeger gaan aannemen ??? doordat de deteregnt er uit "lekt" ????
Aan de andere kant zit ik me ook af te vragen WAAROM een detergentmolecule de opervlaktespanning van water verlaagt, in iedere verklaring komt het voorbeeld met de oliedruppelemulsietekening opduiken maar wat doen we met enkel water en detergent. Waar zitten dan die moleculen en wat doen ze juist met de watermoleculen aan het oppervlak ?

Veel vragen dus, ik hoop dat ik niet verveel.

P.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures