groen zwembad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

groen zwembad

Forum,

Na het bij vullen van mijn zwembad om het te gaan gebruiken dit jaar is het erg groen geworden. Dit is geen algen probleem.

Vraag aan forum is 2 voudig:

1: is mijn conclusie op probleem stelling juist en zo ja,

2: wat kan ik er nu aan doen.

Feiten: 12000 lliter water bijgevuld tot huidig nivo: 70.000 liter (nog 30.000l te gaan)

Water uit eigen diepe (90m) bron en drinkbaar maar sterk ijzer houdend, stil

staand water laat bruine aanslag achter en op smaak is het sterk metallisch,

geen ppm waarde bekend.

Aan de oorspronkelijke 58000 liter had ik behoorlijk veel chloor (choc)

toegevoegd. Ph is 7,6

Ik vermoed nu dat het ijzer uit het putwater gereageerd heeft met het vrije chloor en de donker groene kleur heeft veroorzaakt. Het water is wel transparant maar groen.

Wat te doen?? Elk welgemeend advies is welkom behalve drainen en op nieuw beginnen.

PO/

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: groen zwembad

Je zegt dat het water transparant is maar zet eens een liter een dag weg in een glazen fles, is er dan neerslag? Is het bovenstaande water niet meer groen?

Zo ja, dan kun je dus het hele zwembad door een zandfilter halen.

Als het water na een paar dagen nog steeds transparant groen is dan heb je een probleem. Dan zul je toch de pH moeten gaan verhogen en beluchten om een neerslag te bekomen. Daarna weer verlagen met zoutzuur.

Je kunt ook een testje doen met een ionenwisselaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: groen zwembad

Ik raad je aan het water te laten onderzoeken door het laboratorium dat periodiek de kwaliteit van het water onderzoekt en hen een advies te laten uitbrengen. Als je nog geen periodieke controle laat uitvoeren raad ik je aan daarmee te beginnen.

Puur daarvan zou de groene kleur kunnen wijzen op een hoge concentratie ijzer(II)verbindingen, in dat geval is een ontijzering denk ik een goede keus, maar ook hier raad ik je aan het te baseren op het wateronderzoek.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 42

Re: groen zwembad

ik ken zelf er niet veel van maar als je zwembad groen ziet

probeer dan eens van het water te ziuveren.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: zullen we afspreken dat als je ergens niets vanaf weet, dat je dan gewoon niks post? Dit is gewoon een zinloze toevoeging aan de discussie.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer