[Elektriciteit] Bliksem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 62

[Elektriciteit] Bliksem

Ik heb een vraag.......waar bestaat bliksem uit...oftewel waar bestaat stroom uit.....

ik weet dat het word opgewekt d.m.v. spanning, bij bliksem is dat spanning tussen de positief geladen deeltjes in de wolk en negatief geladen deeltjes in het aaroppervlak

(als ik dit ^ fout heb corrigeer me dan a.u.b.)

maar waar bestaat elektriciteit uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Elektriciteit] Bliksem

Zoeken op bliksem in dit forum levert je al het een en ander op. En op Wikipedia vind je ook uitgebreide uitleg.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Bliksem

Elektriciteit is bewegende lading......

Een elektron heeft een negatieve lading.

Als elektronen door een stof heen gaan bewegen, krijg je dus een elektrische stroom.

Overigens is dit klassieke natuurkunde, maar dat geeft even niet. Dat zal een moderator wel repareren.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 62

Re: [Elektriciteit] Bliksem

oke bedankt....sorry voor het fout plaatsen van dit topic :P ..........zoals je ziet heb me net geregistreerd :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Bliksem

In hoeverre is Tjah's vraag eigenlijk al beantwoord? En Tjah, als je er meer van wilt weten, op welk kennis (school) niveau zit je eigenlijk? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 62

Re: [Elektriciteit] Bliksem

ben 14, zit op een school die aan brugjaren doet ....ken je dat system?

ik heb net 2 brugjaren gehad en doe nu Havo/Vwo.....ik wil en eigenlijk kan ook wel Vwo NT(Natuur en Teckniek) doen.........maar dit soort dingen behandelen ze nog niet helaas......

we hebben bij scheikunde het nog maar net over moleculen en atomen.......ik heb vandaag PAS deze site ontdekt, en in 1 dag al meer over moleculen en atomen geleerd dan ik in 4 weken op school deed :roll:

zonde dat ze dit soort dingen niet behandelen op school

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Bliksem

zonde dat ze dit soort dingen niet behandelen op school
Dat doen ze wel hoor. Maar je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk behandelen. Er is zooooo ontzettend veel om te behandelen. En niet elke medeleerling van je zal even nieuwsgierig zijn als jij.

Om alleen nog maar het meeste te leren van natuur-of scheikunde, moet je toch wel rekenen op 6 jaar VWO en nog een jaar of 5 Universiteit. En dan weet je nog niet alles.

Je hebt nog even te gaan, dus dat komt allemaal wel goed. Je bent nog geen tachtig...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Bliksem

Op internet kun je inderdaad zo snel leren als dat je wilt van een onderwerp naar keuze. als ik denk gaat school eigenlijk maar erg sloom, maar dat is een andere discussie.

Mocht je intresse hebben:

Een bliksem is zoals eerder gezegt een electrische stroom.

het heeft wel een aantal verschillen met de stroom die je door je PC hebt lopen.

Een bliksem is een grote vonk.

Een vonk bestaat net als electrische stroom uit electronen.

Een electron is zelf nergens meer uit opgebouwd.

Een bliksem is dus een strooming van electronen. nou is het bij een bliksem zo dat er een enormestoom loopt, maar heel even.

Dat wil zeggen dat er veel electronen erg snel gaan.

De snelheid van een electron (door de lucht) kan oplopen tot bijna de lichtsnelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Elektriciteit] Bliksem

Volgens mij worden in bliksem de elektronen van de ionen losgerukt en aangezien het om een gas gaat, zullen de ionen dan ook wel vrij kunnen bewegen en zal de stroom in een bliksem uit ionen en elektronen bestaan. Ik ben hier overigens niet helemaal zeker van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Bliksem

Holycow verwart misschien het verschijnsel dat plaatselijk lucht onder invloed van het hoge potentiaalverschil geioniseerd wordt, en daarmee plaatselijk beter geleidende banen door de lucht gecreeerd worden.

Wikipedia vertelt een kort, overzichtelijk verhaal over de achtergrond, in het lemma bliksem.

en op onderstaande site duidelijke plaatjes, schetsen, voorkomen etc.

http://www.phys.uu.nl/~nvdelden/Luchtelektriciteit.pdf
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 294

Re: [Elektriciteit] Bliksem

Volgens mij worden in bliksem de elektronen van de ionen losgerukt en aangezien het om een gas gaat, zullen de ionen dan ook wel vrij kunnen bewegen en zal de stroom in een bliksem uit ionen en elektronen bestaan. Ik ben hier overigens niet helemaal zeker van.
de materie waaruit bliksem bestaat is inderdaad een geïoniseerd gas: de 4e aggregatietoestand: plasma...

en elektriciteit = ladingen in beweging: niet helemaal mee akkoord, wat met elektrostatica?

maar de meeste toepassingen, bvb stroom door een draad, is door ladingen in beweging. ladingen zijn meestal de protonen of elektronen, en meest elektronen, want die kunnen het makkelijkst bewegen in een metaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] Bliksem

en elektriciteit = ladingen in beweging: niet helemaal mee akkoord, wat met elektrostatica?
KIJK woordenboek natuurkunde:
ELEKTRICITEIT: aard en verschijnselen van bewegende en stationaire elektrische ladingen.
Andy heeft dus gelijk. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Elektriciteit] Bliksem

En inderdaad naar klassieke natuurkunde....
Appareo decet nihil munditia?

Reageer