Verschil in werking metaal katalysatoren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Verschil in werking metaal katalysatoren

Ben bezig met onderzoek doen naar katalyse in een oxidatie reactie.

Nu heb ik een aantal metaal katalysatoren geselecteerd die ik wil testen.

Van deze zou ik graag vooraf willen inschatten wat het verschil is in werking onderling.

Ik heb al veel gezocht op internet, maar kan nog niet iets vinden waarmee ik verder kan.

Iemand misschien ideeen hoe ik dit kan voorspellen?

Berichten: 1.379

Re: Verschil in werking metaal katalysatoren

Kunt U de namen noemen van de katalysatoren die U geselecteerd hebt?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 38

Re: Verschil in werking metaal katalysatoren

Ferroceen

Kaliumhexacyanoferraat

Titolylphosphaat + Mangaanacetaat

Mangaan Nickel + 1,3-Diamino-2-hydroxypropane-N,N,N",N"-tetraacetic acid

Berichten: 38

Re: Verschil in werking metaal katalysatoren

Ik heb te horen gekregen dat ik dit zou kunnen onderbouwen met de ligand field theory, maar deze beheers ik helaas niet.

Misschien dat iemand mij hiermee opweg kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Verschil in werking metaal katalysatoren

Het is nogal moeilijk om zoiets kort uit te leggen, daarvoor wend je je best tot een cursus organometaalchemie.

Wat min of meer centraal staat in deze materie, is de zogenaamde 18-elektronregel, die zegt dat een complex met 18 elektronen stabiel(er) is.

Ferroceen is een goed voorbeeld van een vrij stabiel complex. Fe0 bezit 8 elektronen, en beide cyclopentadienyl liganden doneren elk 5 elektronen, dan kom je aan 8+2*5=18. De reactiviteit van een complex wordt in grote mate bepaald door de toestand van het metaal. De link met de ligandveldtheorie hierin is dat volgens deze theorie de d-orbitalen opgesplitst zijn, en het zijn net de d-orbitalen die je met liganden opvult. Bepaalde effecten kan je door die opsplitsing verklaren.

Als het niet de bedoeling is om je te gaan verdiepen in de organometaalchemie, en je enkel een bepaald effect van toepassing op jouw proces wil verklaren, zal je toch wat specifieker moeten zijn. Welke katalysator gebruik je, op welk substraat, in welke condities en wat is je (gewenst) product?

Reageer