[scheikunde] examentraning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] examentraning

hallo,

ik ben aan het oefenen voor mijn examen en ik krijg de volgende vraag:

je hebt een mengsel van zink en zilver en je voegt daar zoutzuur aan toe.

geef de reactievergelijking

ik heb het antwoord gezien maar ik snap het niet

kan iemand mij de reactievergelijking geven + uitleg?

alvast bedankt.

groetjes edwin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] examentraning

Er treedt een redoxreactie op. Helpt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: [scheikunde] examentraning

Zn (s) + Ag (s) + 2H+ (aq) + 2Cl- (aq) -> Zn2+ (aq) + 2Cl- (aq) + H2 (g) + Ag (s)

Lijkt me dat dit is wat je zoekt, Het is een Redoxreactie, het zilver reageert echter niet met het zoutzuur, je zal dus een oplossing van zinkchloride met een neerslag van zilver overhouden, er zal waterstof ontwijken. Zo duidelijk?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: nu 'kaap' je het antwoord al, en leert de topicstarter niet zo heel veel.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
De natuurwet overheerst overal en leid tot bevruchting en word soms zwanger .

Berichten: 183

Re: [scheikunde] examentraning

Zoek de redoxpotentialen van zilver en zink eens op. Hoe lager de redoxpotentiaal = hoe liever hij zijn elektronen afgeeft.

Hoe kan je dit dan koppelen aan jou vraag ?

Berichten: 311

Re: [scheikunde] examentraning

Zilverchloride slaat neer als je Ag+ en Cl- bij elkaar voegt (BINAS tabel 45). REDOX maakt dingen alleen maar onnodig moeilijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] examentraning

Dus omdat het te moeilijk is zal het niet optreden? Er wordt met geen woord gerept over zilverionen in de openingspost hoor.

Berichten: 311

Re: [scheikunde] examentraning

OK. Ik ging er van uit dat een mengsel van zilver en zink een oplossing van een zilver- en een zinkzout was (beroepsdeformatie Afbeelding ).

Als ik het dus goed begrijp hed je vaste deeltjes zink en vaste deeltjes zilver in de oplossing zitten. Dan zou ik zeggen dat het zink in oplossing gaat en zijn electronen aan de H+ geeft.

Kijk nog maar eens gooed naar de vergelijking van cryonic en streep daar een aantal dingen weg.

Reageer