Elektrolyse NaCl

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Elektrolyse NaCl

Dames en heren,

ik vroeg me af welke stoffen er nou precies gevormd worden bij de elektrolyse van een NaCl-oplossing. Sowieso ontstaat er Cl2 aan de anode, maar wat wordt er nou aan de kathode gevormd? Sommigen zeggen namelijk dat er Na+(aq) en OH-(aq) (natriumhydroxide/natronloog dus) maar uit een andere bron heb ik weer vernomen dat er Natriumchloraat (NaClO3) kan ontstaan omdat het chloor weer met het natronloog reageert. (en ik heb ook ergens gelezen dat er nog waterstofgas vrijkomt bij de reactie)

In het kort: Onstaat er nou gewoon Natronloog en Chloorgas als je een oplossing van keukenzout elektrolyseert? En ontstaan er dan nog bijproducten? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Elektrolyse NaCl

Cl- zal inderdaad oxideren tot Cl2, en hetgeen dat kan reduceren is enerzijds Na+ en anderzijds H2O.

De E0 van Na+/Na is veel te negatief tegenover die van water, dus water zal reduceren. In tabellen vind je dat dit gebeurt met vorming van OH- én H2.

Dit alles aan inerte elektroden, uiteraard.

Edit : ter controle vond ik dat, wanneer met toelaat het gevormde chloorgas te laten reageren met het gevormde OH-, er hypochloriet gevormd wordt.

Link

Berichten: 2

Re: Elektrolyse NaCl

Okay, dan weet ik genoeg :) bedankt!

Re: Elektrolyse NaCl

Even voor de duidelijkheid, het valt aan te raden dit goed voorbereid, in een goed geventileerde omgeving te doen. De laatste keer dat ik met hypochloriet bezig geweest ben heb ik eerst een slok binnengekregen bij het pipeteren (vinden je slijmvliezen niet grappig, gebruik dus een ballonpipet of iets dergelijks, of als het minder nauwkeurig hoeft, een maatcilinder), en ging de Cl2 spontaan vervliegen, wat een ongelooflijke zwembadlucht geeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Elektrolyse NaCl

heb ik eerst een slok binnengekregen bij het pipeteren (vinden je slijmvliezen niet grappig, gebruik dus een ballonpipet of iets dergelijks, of als het minder nauwkeurig hoeft, een maatcilinder
Wie zuigt er anno 2009 nog aan zijn pipet .... :P

Berichten: 374

Re: Elektrolyse NaCl

vwo leerlingen -_-

Reageer