[scheikunde] moleculebepaling adv spectra

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] moleculebepaling adv spectra

hallo, als examen moet ik een molecule kunnen identificeren adv een IR - MS -HNMR en CNMR spectrum.

Na wat zoeken kom ik op formanilide

Afbeelding

Maar ik vrees dat deze niet helemaal juist is aangezien mijn MS spectrum niet helemaal overeen komt met dit van formanilide. Mijn spectrum duidt een moederion aan van 122 g/mol, terwijl formanilide 121 g/mol is.

Ik zoek de naam van het molecule dat erg op dit gelijkt, maar waarvan 1 C uit de benzeenring vervangen is door een stikstof. Ik dacht aan nicotinanilide of iets dergelijks, maar dit klopt dus niet.

Mijn vraag is nu of dit molecule bestaat en indien ja, of iemand hier de naam van kent zodat ik de spectra kan vergelijken.

Berichten: 195

Re: [scheikunde] moleculebepaling adv spectra

Misschien een flauwe vraag, maar welke ionisatiemethode gebruik je? Anders gesteld, neem je niet gewoon het geprotoneerde deeltje waar ([M + H]+) ? Dit is namelijk wat je waarneemt bij b.v. ESI of MALDI ionisatie. Bij EI zie je wel (ongeveer) de massa van het molecuul zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] moleculebepaling adv spectra

De kans is groot dat je inderdaad de massa+1 meet. In je andere spectra zou je toch een duidelijk verschil moeten zien tussen een fenylring en één waarbij een koolstof vervangen is door een stikstof?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] moleculebepaling adv spectra

Ja aan die M + 1 heb ik ook al gedacht, maar die piek (122) is iets groter dan die piek van mijn moederion (121) en ik heb ook nog een kleine piek op (123).

Mss ga ik nu zwaar in de fout, maar ik zal dus redeneren dat 121 mijn moederion is. Die 122 zou dan te verklaren zijn door die N die zich basisch gedraagt en een proton opneemt. En dan de 123 waarbij de O van de C=O binding ook een proton bindt, of toch een grote affiniteit voor heeft (wat dus veel minder voorkomt, te verklaren door de kleine piek)? Dit lijkt me wel mogelijk

Berichten: 3

Re: [scheikunde] moleculebepaling adv spectra

het probleem is opgelost, het is gewoonweg een ander molecule (m-hydroxybenzaldehyde) met een overeenkomen NMR en MS-spectrum.

Toch bedankt !

Reageer