Loopvloeistoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Loopvloeistoffen

Wij moeten voor scheikunde een practicum doen op school en dat was een loopvloeistof ontwikkelen om te gebruiken voor een TLC-proef met één stipje, zuivere aspirine en één stipje salicylzuur en één stipje met onze zelfgemaakte aspirine. Een vraag die we hiervoor moesten beantwoorden is: Waarom moet er azijnzuur aanwezig zijn in deze loopvloeistof?? WIj hebben echt geen idee en kunnen het nergens vinden. Ik hoop dat hier iemand weet wat daarvan de rede is.

Aria

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Loopvloeistoffen

Wat zijn je te bekijken stoffen voor stoffen?

Berichten: 3

Re: Loopvloeistoffen

mijn stoffen die ik op de tlc moet doen zijn salicylzuur en zuiver aspirine. De stoffen die we als loopvloeistof gebruikt hebben zijn diethylether, petroleumether en azijnzuur. En de vraag is dan waarom je perse azijnzuur in een loopvloeistof moet hebben en de hint die mijn leraar erbij gaf was denk aan hydrofiel/hydrofoob. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Alvast bedankt!

Aria

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Loopvloeistoffen

Weet je op welk principe een TLC gebaseerd is, en wat je eruit kan afleiden?

Berichten: 3

Re: Loopvloeistoffen

Uhm ik dacht op oplosbaarheid en dat je eruit kon afleiden of een stof zuiver is, maar ik weet het niet zeker. Een groepsgenootje van mij heeft die proef uitgevoerd en ze kwam niet uit die vraag en ik wist het antwoord ook niet. vandaar.

Aria

Berichten: 9

Re: Loopvloeistoffen

Precies dezelfde vraag, maar dan voor paracetamol!  :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Loopvloeistoffen

Dus dan ook dezelfde vraag retour: wat gebeurt er in TLC? Wat moet er voor de loopvloeistof gelden als je een goed resultaat wilt bereiken?

Berichten: 9

Re: Loopvloeistoffen

Een goede loopvloeistof heb ik al gevonden, maar om jouw vraag te beantwoorden;
Azijnzuur is een hyrdrofiele vloeistof, en zal dus bij een hydrofiele aan te brengen stof zorgen voor een hoge Rf-waarde.
Het doel van TLC is, volgens mij, om de oplosbaarheid tussen verschillende stoffen aan te tonen. Van veel stoffen is de Rf-waarde bekend bij een bepaalde verhouding van loopvloeistoffen, dus als jouw aangetoonde Rf-waarde daarvan afwijkt, is jouw stof minder of meer oplosbaar, en daarmee zuiverder of minder zuiver.
 
rwwh schreef: Dus dan ook dezelfde vraag retour: wat gebeurt er in TLC? Wat moet er voor de loopvloeistof gelden als je een goed resultaat wilt bereiken?
 
Klopt dit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Loopvloeistoffen

Niet helemaal. Wat betreft de loopvloeistof zit je goed. Maar: je krijgt geen verschoven spot als de stof niet zuiver is. Helpt het om te weten dat TLC een "scheidingstechniek" is?

Berichten: 9

Re: Loopvloeistoffen

rwwh schreef: Niet helemaal. Wat betreft de loopvloeistof zit je goed. Maar: je krijgt geen verschoven spot als de stof niet zuiver is. Helpt het om te weten dat TLC een "scheidingstechniek" is?
 
 
Als jouw stof uit 2 stoffen is opgebouwd, en de ene stof loopt eerder mee dan de andere, dan krijg je misschien twee punten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Loopvloeistoffen

Yep. En die twee punten liggen vrijwel exact op dezelfde plek als wanneer je de zuivere stof laat lopen. Zo kun je ze mooi identificeren: de mogelijke componenten ook los in een andere baan opbrengen.

Reageer