Sucrosepolyester = vet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Sucrosepolyester = vet?

Hoort sucrosepolyester bij de vetten?

Wanneer hoort iets nog bij de vetten en wanneer niet meer?

Berichten: 311

Re: Sucrosepolyester = vet?

Ik herinner mij nog een simpel regeltje:

Als het bij kamertemperatuur vast is, is het een vet. Is het vloeibaar bij kamertemperatuur, dan is het een olie.

Berichten: 7

Re: Sucrosepolyester = vet?

Uhhh, dat snap ik...

Misschien moest ik wat duidelijker zijn. Lipiden is het juiste woord denk ik... Daar horen vet en olie bij.

Berichten: 252

Re: Sucrosepolyester = vet?

Vetten zijn voor zo ver ik weet glycerol met 3 vetzuren, verbonden door een veresteringsreactie

Kijk ook even op wiki

;)

Berichten: 195

Re: Sucrosepolyester = vet?

Ik denk dat dat nu net het punt is: Voor de wet heet dit geen vet, maar qua eigenschappen en voedingswaarde komt het natuurlijk helemaal op het zelfde neer. Door dit soort stoffen toe te voegen kunnen producenten op hun verpakking zetten "50% minder vet" zonder (officieel) te liegen....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Sucrosepolyester = vet?

Sucrosepolyester kan door het lichaam niet worden afgebroken. De voedingswaarde is dus nul.

Het is een stof die onder sommige omstandigheden zich fysisch gedraagt als een vet, en daarom is het een tijdje aan dieetvoeding toegevoegd. Een beetje nare bijwerking was dat het bij meer dan klein gebruik kon leiden tot wat in de VS "anal leakage" werd genoemd: omdat het door het lichaam niet wordt opgenomen blijft het in de darmen totaan de endeldarm toe, en daar smeert het de anus en lekt de viezigheid eruit. Het gebruik in voeding is daarom sterk afgenomen.....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Sucrosepolyester = vet?

Maar om op de vraag terug te komen: met een vet of olie wordt meestal een plantaardig of dierlijke stof bedoeld die grotendeels uit triglyceriden bestaat (esters van glycerine met vetzuren). Sucrosepolyester valt daar dus niet onder.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Sucrosepolyester = vet?

joepiedepoepie schreef: Ik herinner mij nog een simpel regeltje:

Als het bij kamertemperatuur vast is, is het een vet. Is het vloeibaar bij kamertemperatuur, dan is het een olie.
Dan zit ik op een vette stoel en heb ik een glas olie naast me staan zeker?

Afijn, vet is de huis-tuin-en-keuken naam voor triglyceride. Een triglyceride die bij kamertemperatuur vloeibaar is, mag je het vervolgens een olie noemen.

Een olie is wel een vet, maar een vet niet altijd olie. Net als dat een koe altijd een beest is, en een beest niet altijd een koe. Pas als het vier magen heeft mag je het een koe noemen.

Berichten: 195

Re: Sucrosepolyester = vet?

rwwh schreef: Sucrosepolyester kan door het lichaam niet worden afgebroken. De voedingswaarde is dus nul.
OK, dat wist ik niet... Zo zie je maar, op chemieforum kun je elke dag iets nieuws leren!

Dit wekt wel mijn interesse: om wat voor esters van sucrose/saccharose gaat het eigenlijk? Vetzuuresters? Of ook kortere ketens?

Reageer